5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    KoenSB

Goed RAM ? en wat erbij ?

Hallo OMT’ers

Ik heb nu een half jaar mijn macbook pro 15″ late 2011 high end en ben er super blij mee, maar nu ik steeds meer met after effect en photoshop werk en voor mijn opleiding moet ik vaak virtuele machines draaien en dan merk ik gewoon dat het RAM de mac tegenhoud en dus wil ik graag wat extra RAM in mijn laptopje

Dit had ik gevonden http://www.alternate.nl/html/product/Corsair/16_GB_DDR3-1333_Kit/971986/?tk=7&lk=3324%5B/url%5D maar met de zoekfuntie heb ik deze niet zien staan tussen de “A”merken maar ik vind de prijs toch wel aantrekkelijk en vroeg me af of het fatsoenlijk geheugen is ?

Ook wou ik graag mijn superdrive eruit halen en er een optibay in gooien maar nu kan ik niet beslissen of ik nu een ssd wil of een extra hdd

Bedankt

Bijdrager
    CedricH

Apple monteert standaard Samsung en Hynix geheugen in haar Macs (in mijn 13″ Pro zit bv. Hynix geheugen) en dit zijn wat men noemt de “A-merken”. Andere goeie merken zijn bijvoorbeeld Kingston, zij hebben een serie geheugen speciaal voor Macs. Op hun website kan je dan per model Mac selecteren en krijg je zo het juiste geheugen.

Bijdrager
    Ni3l55

Ik heb zelf sinds eind november 8GB RAM van Kingston in mijn Mac (40 euro), en ben daar mee zeer tevreden, maar de laatste tijd wil ik verder in bijv. Websites bouwen en ander grafisch werk. Misschien dus 16GB.

Corsair is ook vergelijkbaar met Kingston.

Een SSD werkt veel sneller dan een ‘normale’ HDD en dat merk je echt wel, maar de prijs is wel veel duurder, 100 euro voor een 128 GB SSD.
    Bij een HDD betaal je minder, 100 euro voor 1TB.
    Als de prijs niet uitmaakt zou ik echt voor een SSD gaan.

Bijdrager
    Kdingo

SSD is duur ja, maar wel aan te raden. Voor €85 kun je tegenwoordig 2TB HHD kopen, en een met paar tientjes meer, ook een heel aantal GB erbij. Als je een budget hebt moet je dus kiezen: hele snelle schijf met minder opslag, langzamere schijf met veel opslag.

Zelf gebruik ik 12GB en vindt genoeg, kan er mee videos bewerken, flink photoshoppen, en websites bouwen gaat al helemaal makkelijk (heb je met 4GB ook genoeg aan als je geen lokale servers gaat draaien). Moet je wel rekening mee houden dat ik een iMac heb.

Virtuele Machines kunnen wel veel van je geheugen, maar volgens mij zijn die van kingston ook maar €40 voor 8GB, dus ook dat is niet duur.

RAM zou ik sowieso updaten voor die VM’s (en voor de toekomst) omdat het niet erg veel kost. SSD of HDD moet toch echt zelf kiezen.

Bijdrager
    KoenSB

bedankt voor de reactie’s
    In eerste instantie wou ik ook een extra 1tb HDD in de optibay doen maar toen las ik verder en las ik dat het je batterij wel leeg zuipt en dat het ook warmer wordt (vooral bij 7200RPM) en bij SSD’s minder want die hebben geen draaiende onderdelen
    iemand hier ervaring mee ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.