19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Goed idee? Geen bestanden op je Mac?

Iemand raadde mij eens aan:
    ‘Gebruik je Mac uitsluitend voor de programmatuur. Zet al je bestanden op een externe schijf en op een extra backup schijf.’

Ik heb dat gedaan, ook uit noodzaak, omdat ik bijna 500 GB aan bestanden heb. Met het gevolg dat ik nu vier schijven (elk van 250 GB) aan mijn iMac heb hangen.
    Met het nieuwe instapmodel van de iMac dat uit te breiden is tot 1 TB, kom ik in de verleiding deze aan te schaffen en al mijn bestanden weer ouderwets op mijn iMac te zetten.
    Goed idee?

Bijdrager
    iPJ

Ik denk dat het wel kan.. Want zo vaak crasht je HD toch niet, en je kunt er altijd nog een hele grote externe HD bij kopen voor je Back-ups… Dus ik zou het wel doen. :)

Bijdrager
    Hansfree

Waarom zou je je mac alleen gebruiken voor je programmatuur? Daar kan ik zo snel de logica niet helemaal achter vinden…

Bijdrager
    shakey

Misschien omdat ‘ie dan sneller is?

Bijdrager
    filenox

Dat is die niet:D
    Je moet gewoon zien dat je altijd zo’n 2gig over hebt op je schijf.

Moderator
    Poezenbeest

Is een thuismap via een NAS-schijf mogelijk? In dat geval zou ik daarvoor kiezen… kan je namelijk weinig overkomen bij een inbraak, of als de schijf veilig staat, bij een brand.

Bijdrager
    Godfather

Ja want 4x de kans dat een schijf kapot gaat is zeker velen malen kleiner dan die ene kans dat de 1TB schijf kapot gaat. Je kan ook doorslaan dus. Nu zullen 2 van die 4 wel een vorm van backupschijven zijn maar de kans dat 1 van die 4 kapot gaat is veel groter dan die 1e 1TB.

Bijdrager
    Oppie

Sneller? Waar halen mensen (als degene die TS adviseerde) al die onzin vandaan?!

En 4 externe HD’s aan je Mac zal de zaak zeker niet sneller maken, maar wel veel onoverzichtelijker.
    Gewoon alles op je Mac plempen, en goede backup op een externe schijf met bv Time Machine en dan eventueel nog een backup op een fysiek andere plaats.

Bijdrager
    Buzz

Als je grote hoeveelheden video- of audiobestanden live moet streamen in bijvoorbeeld Logic of Final Cut, dan is het wel degelijk verstandig dat materiaal op andere schijven te zetten dan je OS en programmatuur. Die schijven moet je dan verbinden met een snelle interface (FW800 of intern via SATA in een Mac Pro). Maar voor normaal gebruik maakt het niet veel uit, en zul je het verschil niet merken. Een externe USB schijf zal meestal juist trager zijn dan een interne schijf.

Voor de veiligheid maakt het ook vrij weinig uit of je de boel over meerdere schijven verdeelt of niet. Godfather’s sommetje klopt in ieder geval niet: Als maar 50% van je data verloren gaat bij het kapot gaan van een van je twee kleinere schijven, dan heb je toch minder schade dan als je enige grote schijf kapot gaat, waarbij 100% van je data verloren gaat. Uiteindelijk geld voor elke schijf dat de kans dat hij ooit kapot gaat 100% is. Zorg dus gewoon dat je alles veilig stelt op een backup schijf met Time Machine, want de kans dat twee schijven tegelijk kapot gaan is wel een stuk kleiner dan dat er één kapot gaat.

Lid
    Pepperonie

Het aller veiligst is gewoon om je bestanden dat backuppen. En dan die schijf in de auto ofzo te leggen. Dus niet thuis.
    Want mocht er brand uitbreken, dan gaat je backup te gronden als die thuis ligt.
    En een 1TB externe schrijf heb je tegenwoordi al voor nog geen 90 euro.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Kun je net zo goed ook niet meer naar buiten gaan, want de kans dat je wordt overgereden is ook zo klein nog niet.

Laat je bestanden gewoon op je Mac staan (mits je schijf groot genoeg is, 500 GB is wel fors) en bespaar je een hoop koppijn!

Bijdrager
    Hansfree

Waarom zou het sneller zijn, als je je schijf niet tot het nokje toe vol gooit wordt hij er heus niet gelijk trager op…
    Weet niet watvoor persoon je dat advies had gegeven maar ik vind het weinig praktisch..
    Laat lekker je dingen op je mac staan en zorg voor goede backups.

Bijdrager
    MacMartino

2 schijven is zeer aan te raden bij een Desktop machine,
    daar zet je een schijf in met apparatuur etc, en een 2e schijf met de data.
    Dat maakt het overzichtelijk EN is minder belastend voor de HD met programmatuur.
    Uiteraard komt dat ook de snelheid ten goede.

Voor een iMac met maar 1 schijf is het lastiger. Op zich zijn de schijven er wel voor bedoeld,
    dus je kunt prima een deel programmatuur houden en een deel data. Maar de schijf wordt uiteraard
    zo wel meer belast dan bij aparte schijven. Als je de ruimte hebt (maar een iMac is juist zo lekker compact) zou je inderdaad
    voor een externe schijf kunnen gaan. Geen NAS want dat is te langzaam (tenzij je alles met Gigabit
    verbinding opzet) maar gewoon via firewire 800 of USB 2.0 dat is prima te doen. Maar denk ook eens aan een goed beheer van je bestanden;)

Het blijft altijd: gaat een schijf kapot, is het flink balen.
    Je kunt dus het beste ook een backupje maken door bijv een NAS schijf in de meterkast te hangen
    (kan ie makkelijk op de router aangesloten worden).

Inmiddels heb je 4 schijven van 250 GB en dat is balen. Ik ken het probleem. Maar je moet kijken wat je nu echt vaak nodig hebt en wat niet. Dan blijkt vast dat je ze niet alle 4 nodig zal hebben. Plemp je alles op je nieuw iMac, dan staat ie al vol en heb je weer die 4 schijven nodig voordat je t weet…
    Zelf hebben we net een NAS besteld met 6GB. Dan ben je er even vanaf;)

succes

Bijdrager
    prullenbak

Tja…als je huis in de fik gaat, zijn er wel belangrijkere dingen als wat er op je computer staat.

Toch?

Lekker alles op je mac houden, zoals het hoort. En backuppen via Time Machine op een grote externe HD, en dan verder niet zeuren. Als je lange tijd weggaat, kun je ervoor kiezen om die schijf ergens anders heen te brengen…maar ja. Wat als allebei de huizen in de fik gaan? Zo kun je bezig blijven.

Bijdrager
    nookie
    ”Pepperonie”

En dan die schijf in de auto ofzo te leggen.

Tuurlijk, erg veilig……..

Bijdrager
    Oppie
    ”MacMartino”

2 schijven is zeer aan te raden bij een Desktop machine,
    daar zet je een schijf in met apparatuur etc, en een 2e schijf met de data.
    Dat maakt het overzichtelijk EN is minder belastend voor de HD met programmatuur.
    Uiteraard komt dat ook de snelheid ten goede.

Leg uit, of geef bronnen, etc. Ben erg benieuwd.
    Want onder ons gezegd en gezwegen: ik geloof er geen donder van. Ik kan er ook geen enkele technische verklaring voor bedenken…:lol:

Bijdrager
    Buzz

De verklaring is dat de kop van de schijf heen en weer moet bewegen tussen verschillende delen van de schijf, als tegelijkertijd verschillende soorten gegevens worden uitgelezen. Dat gaat ten koste van de snelheid.

Als je de uiterste performance nodig hebt bij bijvoorbeeld het live afspelen van samples in Logic, dan is het dus aan te raden om die data op een schijf te zetten die niet ook tegelijkertijd voor andere doeleinden wordt gebruikt. Als de data nodig is, bijvoorbeeld bij het indrukken van een pianotoets, die dan een sample triggert, dan hoeft de kop van de schijf zo weinig mogelijk heen en weer te bewegen, en zit er weinig vertraging in.

Als je alles op de opstart schijf zet, en de harde schijf is net in een log-file van het systeem aan het schrijven, of MobileMe aan het synchronizeren ofzo, dan kan de kop te laat bij de audio-sample aankomen, en valt er een gat of klinkt er een klik in het afgespeelde geluid.

Zie hier:
    http://www.synthogy.com/support/tips.html

Maar voor dagelijks gebruik in minder veeleisende toepassingen lijkt het me sterk dat je verschil merkt.

Bijdrager
    Oppie

Ja, uiteraard Buzz_D, voor de functies die jij hier en op de vorige pagina beschreef uiteraard wel.
    Maar da’s geen klein bier, en geldt voor weinig gebruikers, denk ik…

Bijdrager
    shakey

Nog even ter verduidelijking: van de vier schrijven van 250 GB die ik in gebruik heb, staan er op de ene videobestanden, op de tweede muziekbestanden. De overige twee zijn backups van de video- en muziekschijven.
    Daarnaast heb ik nog als extra backup een 500 GB schijf in een ander huis staan.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.