8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Jeffry

Gmail, iPhone en iMac

Waar veel mensen al achter zijn is dat je tegenwoordig met je iPhone Gmail als Exchange Server kunt gebruiken. Grote voordeel is dat je dan niet alleen mail push binnenkrijgt, maar ook Agenda’s en Contactpersonen kunt synchroniseren.

Mijn idee was vervolgens… kan ik dan ook mijn iMac als Exchange met Gmail instellen. Antwoord: nee, dat kan niet. Maar je kunt wel in iCal je agenda van Gmail laten syncen. En als je je iPhone hebt ingesteld als Exchange is dat dus altijd up 2 date.

Hier kun je lezen hoe je dat doet:
    http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=99358#ical

Verder kun je ook op je iMac contactpersonen laten syncen met Gmail. Dat is zelfs kinderlijk eenvoudig. Ga naar voorkeuren en klik dan aan: Synchroniseer met Google en vul je e-mailadres en wachtwoord in. Er verschijnt dan een Sync-ikoon rechtsboven die gek genoeg een foutmelding [OPGELOST] geeft wanneer je geen MobileMe hebt geconfigureerd en klikt op Synchroniseer nu. Maar bij interval synchroniseert hij wel en zonder foutmelding (oftewel niet klikken). Nu worden dus ook je contactpersonen gesynchroniseerd met Google (en met je iPhone over Exchange).

Kortom op deze manier heb je een gratis MobileMe variant die prima werkt. Je mail, agenda en contactpersonen zijn altijd up 2 date (over the air). Mooie van dit alles is dat het ook werkt met Google Apps en dan kun je dus je eigen domeinnaam gebruiken. Zorg er dan wel even voor dat je in het Dashboard van de Google Apps beheerpagina klikt op mobiel en een vinkje plaatst bij Google Sync inschakelen… en dan nog even klikken op Wijzigingen opslaan.

Als je al je contactpersonen synchroniseert met iTunes, wat vrijwel iedereen doet natuurlijk, moet je eerst even zorgen dat je vanaf je iMac of vaste Mac synchroniseert met Gmail. Als je daarna Exchange configureert op je iPhone vraagt hij namelijk of hij de lokale gegevens mag wissen. Doe dat! Dan heb je geen dingen dubbel en werkt alles voortaan over the air. (Als je dus niet eerst vanaf je vaste Mac synct, ben je op dat moment alles kwijt op je iPhone).

Succes dermee!

UPDATE: Denk er even om dat je ook op je iPhone de standaardgroep voor nieuwe contactpersonen wijzigt naar je Gmail account.
    UPDATE 2: Het probleem met de Mobile Me foutmelding is op te lossen door eenmalig een niet bestaand account in te voeren onder instellingen en deze dan te wijzigen. Bug van OSX kennelijk.

Bijdrager
    Eelke

Dankje!
    Ik heb tot nu toe altijd alles gescheiden gehouden en alleen gmail via imap laten werken.
    Push is dan het gemis.

Het syncen van contactpersonen wist ik niet!

Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    Eelke

Ik heb trouwens nog een probleem met het syncen van addressbook gegevens. Zodra ik de applicatie afsluit is het vinkje weer weg en synct ie dus niet meer. Is dit normaal, of gaat er toch iets mis?

Bijdrager
    Jeffry

Mmm, ik heb dat ook. Ik meende dat ik alles getest had maar niet dus. Ik duik er nog eens in of ik kan vinden waar dat daar komt. Mochten mensen een oplossing hebben horen we dat uiteraard graag.

Ook blijft het raar dat je een foutmelding krijgt dat je MobileMe gegevens incorrect zijn wanneer je op Synchroniseer Nu klikt. Vermoed dat dit komt doordat ik ooit MobileMe gehad heb. Iemand suggesties hoe dat op te lossen?

Inactief
    Anoniem

Geinig. Maar is er een manier waarop je een sync kan forceren? Stel je hebt net 5 adressen in zitten kloppen die je nodig hebt onderweg en je moet plots weg, dan wil dat toch snel even kunnen syncen door op een knop te drukken..

Ik heb ’t idee dat de sync anders om het kwartier is of zo…

Bijdrager
    Jeffry

De MobileMe foutmelding (terwijl ik die juist niet gebruik) lijkt op te lossen te zijn door een ongeldige account eenmaal in te voeren. In te loggen en dan alles te wissen. En dan kun je dus wel door op een knop te drukken synchroniseren. iSync rechtsboven, klik, Synchroniseer nu…

Die andere foutmelding ben ik nog niet achter.

Meer info hier:
    http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=9410662&postcount=7
    http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=9410662

Bijdrager
    Jeffry
    Eelke op 01 september 2010

Ik heb trouwens nog een probleem met het syncen van addressbook gegevens. Zodra ik de applicatie afsluit is het vinkje weer weg en synct ie dus niet meer. Is dit normaal, of gaat er toch iets mis?

Hij blijft overigens wel syncen valt mij nu op. Kortom, buggie in OSX maar het werkt wel nadat je het een keer aangezet hebt.

Bijdrager
    Jeffry

Update 10.6.5 verhelpt het verdwijnen van het vinkje.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.