10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    simonvk

Gmail + Apple Mail + IMAP = bijna hoe ik het wil

Hallo,

Gmail is erg makkelijk in te stellen met Apple Mail, kwestie van email adres opgeven en paswoord. Heel fijn, maar zodra ik dat doe gaat Mail al mijn gearchiveerde mails van 7 jaar geleden ophalen. Met andere woorden, hij haalt duizenden mails binnen en is uren bezig.

Ik vind het prima dat IMAP met Gmail, maar ik wil eigenlijk niet dat hij al mijn oude mail ophaalt. Als ik iets terug wil zoeken log ik liever in via de webmail van Gmail en zoek het daar zelf.

Is dit in te stellen?

Dank alvast.

Bijdrager
    Oppie

Nee, da’s nou juist de forte van IMAP: zoals het op de server is, is het op elke andere ingestelde computer.
    Gebruik dan POP.
    Of nog beter: ruim die zooi gewoon eens op!

Bijdrager
    bartje

Je kan ook opgeven dat die alleen mails nieuwer dan week doet ophalen dacht ik.
    Of in Gmail zeggen dat je pas vanaf nu de mail pas via je imap gaat.

Bijdrager
    Pieterr

Dat ophalen van je email (wat “uren” duurt) is eenmalig. Daarna kun je (dankzij Spotlight) snel zoeken in je oude emails op je Mac, en hoef je niet meer in te loggen via webmail.

Bijdrager
    rtgrs

IMAP is ontworpen om je mailboxen synchroon te houden. Wat Apple Mail doet is synchroniseren. Als je dat niet wilt, moet geen IMAP gebruiken.

Als je POP gebruikt op meerdere apparaten, dan kun je meermalen (ligt aan je instellingen) dezelfde e-mail binnenhalen. Verstuurde e-mail wordt niet gesynchroniseerd. Echt een afrader.

Of je de “zooi” opruimt, moet je zelf weten. Ik archiveer ook grote hoeveelheden e-mail. En dat kan ook makkelijk met de opslagruimte die Google biedt.

Houd er met archiveren wel rekening mee dat de mappen in Mail te zien zijn als labels in Gmail. Dat geldt uiteraard niet voor de mappen “Op mijn Mac”.

Je kunt trouwens Gmail (en andere Google-diensten) eenvoudig koppelen aan je domeinna(a)m(en) met Google Apps. Google Apps Standard is gratis en voldoet prima voor de meeste gebruikers.

Bijdrager
    Oppie

Als je slim bent ruim je het spul ‘lokaal’ op, dus op je Mac.
    Wat ik bedoel is dat je in Mail.app (sub)mapjes maakt en daar je relevante post in dropt. Daarmee archiveer je het dus.
    Voordeel: je houd de IN-box ‘schoon’ en bent niet afhankelijk van een externe partij om je post te bewaren. Uiteindelijk houdt dat risico’s met zich in, zoals het ongewild wissen, inzien of verspreiden ervan door Google of hackers.

Bijdrager
    Melgior

Heb je Google Labs geactiveerd in je Gmail instellingen? Zo ja, dan is er ergens een Labs optie die het mogelijk maakt aan te geven welke Gmail mappen beschikbaar moeten zijn voor IMAP clients (zoals Mail.app). Ik heb bijvoorbeeld de map ‘Alle berichten’ uitgeschakeld en een apart label aangemaakt voor gearchiveerde berichten. Anders heb je veel dingen dubbel: Alle berichten is immers alles wat ook in verzonden berichten, postvak in of bij een label staat.

Bijdrager
    Saabs

@ Melgior, waar vind je die optie dan? Want mijn Mail.app is een ‘zooi’ ..
    Ik heb namelijk aan de linkerkant:

– POSTBUSSEN
    — Inkomend
    — Verstuurd
    — Prullenmand
    — Op mijn Mac
    — Gmail
    — Ongewenste reclame

– OP MIJN MAC

– GMAIL
    — Gmail
    — Alle berichten
    — Belangrijk
    — Concepten
    — Met ster
    — Prullenbak
    — Spam
    — Verzonden berichten
    — Label 1
    — Label 2
    — …

Wat ik dan vaak heb (of altijd), is dat in ‘Alle berichten’ e-mails als ongelezen worden gezien, terwijl ik ze al lang ‘verwerkt’ heb ..
    En als ik dan een e-mail zoek, vind ik die zowieso dubbel.
    Ik heb net een e-mail gekregen, nog niet gelezen, even gezocht in Mail en vind die in:

Belangrijk
    Alle berichten
    Inkomend-Gmail

Graag zou ik dat mijn Mail.app ook zo clean en simpel is als Webmail ..

Bijdrager
    rtgrs

Koppel de Gmail-postbussen Postvak IN, Verzonden berichten, Concepten, Prullenbak en Spam aan de juiste Mail.app-mappen:

Postbus > Gebruik deze postbus voor > …

Bijdrager
    Melgior
    1. Inloggen op gmail.com
    2. rechtsboven op ‘instellingen’ klikken
    3. tabblad ‘labs’ openen
    4. ’Geavanceerde IMAP-besturingselementen’ inschakelen
    5. Onder het tabblad ‘labels’ kun je nu aanvinken welke dingen je wel en niet in je e-mail programma wil zien
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.