27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[opgelost] gmail-account toevoegen aan iPad/Mail

Na de (opgeloste) problemen met gmail (topic hieronder), dient het gmail-probleem zich aan, in een andere vorm, op mijn iPad:

-ik heb op de iPad, net als op de iMac, de gmail-account weggekiepert, om hem opnieuw aan te maken

-Daarna: iPad/Instellingen/Mail, Contacten, Agenda/Accounts/Nieuwe account

-in het venster dat dan verschijnt, kies ik uit het rijtje Google

-Ik vul alles in, en alles wordt geaccepteerd door Google

-volgens mij moet dan in Mail, in de linker-kolom ook de postbussen staan van Gmail, maar die staan er niet

-Mail/Postbussen/Wijzig (bovenaan in blauwe letters)//Nieuwe postbus

-er verschijnt een venster met “Naam”: ongeacht wat ik daar invul: venstertje met “Postbus aanmaken niet mogelijk”

Wat doe ik fout?? Graag advies!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken geleden door  sedikit.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  Night. Reden: topic opgelost

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    sedikit

@penseel,

Dank voor het advies! Maar….minimaal iOS 10 vereist. En ik heb iOS 9 (4 jaar oude iPad).

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij bedoel je 6 jaar. iPad 3e generatie is uit de collectie gegaan in oktober 2012.

Bijdrager
    sedikit

OK Shmoo 6 jaar. Maakt dat iets uit? De iPad en het probleem zijn hetzelfde, ongeacht de leeftijd.

Bijdrager
    GoeieDag

-volgens mij moet dan in Mail, in de linker-kolom ook de postbussen staan van Gmail, maar die staan er niet.

Welke ‘postbussen van Gmail’ bedoel je precies?

-er verschijnt een venster met “Naam”: ongeacht wat ik daar invul: venstertje met “Postbus aanmaken niet mogelijk”

Wat doe ik fout??

Je moet ook de locatie in de regel daaronder met ‘Postbuslocatie’ aangeven. Als je dat niet doet, maak je die fout.

Bijdrager
    sedikit

Dank GoeieDag!

-Met de postbussen van Gmail bedoel ik dit. De postbussen komen in dezelfde kolom als die van (Apple)Mail:

-Wat betreft “Postbuslocatie” bij “Mail/Postbussen/Wijzig (bovenaan in blauwe letters)//Nieuwe postbus” : die staat al aangegeven met mijnnaam@zonnet.nl

Ik heb overigens het vermoeden dat ik, noch jullie hier uit komen. Ik heb voor de zekerheid toch maar bij voorbaat een afspraak met de “Genius”(niet mijn woord 😊) Bar gemaakt bij Apple Leidseplein.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  sedikit.

Bijdrager
    GoeieDag

Die locatie in de Zonnet postbus kun je nou net niet kiezen. Zonnet kent geen IMAP, dus kun je er geen postbus in maken.

Je moet in dat veld een andere locatie kiezen, dan lukt het wel.

Vraag me overigens wel af welke postbus je wilt aanmaken; je moet bv niet zomaar ‘Verstuurd’ aanmaken of zo.

De Google postbussen die jij mist, komen vanzelf omhoog. Zodra je het eerste google mailtje weg gooit, zal er een google-prullenmand worden aangemaakt. Dat geldt ook voor het eerste mailtje wat je uit google verstuurt; nu zal er een google-verstuurd postbus ontstaan. Etc.

Waarom het vermoeden dat we er niet uit komen? Motie van wantrouwen?

Bijdrager
    sedikit

Ik vraag me af welke locatie ik dan moet kiezen i.p.v. mijn reguliere mail-adres. Kan ik dan “Mail” invullen? En wat betreft die motie van wantrouwen: ik verwacht niet dat men zoveel tijd wil/kan besteden aan dit volgens mij complexe probleem (absoluut geen verwijt!). Dat je mij niettemin helpt waardeer ik dan ook zeer!

Bijdrager
    GoeieDag

Ik vraag me af welke locatie ik dan moet kiezen i.p.v. mijn reguliere mail-adres.

Daarom ook mijn vraag: wat wil je precies bewerkstelligen met het aanmaken van die postbus? Ik heb het idee dat jij postbussen wilt aanmaken die vanzelf worden aangemaakt.

Heb je al een google-mailtje weggegooid, en gezien dat je dan vanzelf de ‘Prullenmand’ postbus gepresenteerd krijg.

Bijdrager
    sedikit

-Je vraag wat ik precies wil bewerkstelligen met het aanmaken van een postbus: gezien jouw opmerking dat Google ze vanzelf aanmaakt, is dat dus van mij een verkeerd idee.

-Ik heb een google-mailje van een afzender, bij mij in Mail, in de prullenmand gegooid: de prullenmand van Mail biedt zich aan.

-Ook een mail willen versturen met mijn gmail-account als afzender: lukt niet

Nog iets: als ik die gmail-account wil aanmaken, wordt mijn gmail-account, en mijn wachtwoord wel geaccepteerd. Daarna springt het beeld meteen op het rijtje mogelijke accounts. Geen bevestiging o.i.d.

Bijdrager
    GoeieDag

Dan lijkt er iets fout te zijn met de SMTP instelling van je google mail.

Bijdrager
    sedikit

Maar dat kan ik uiteraard niet controleren op de iPad. Komt nog een probleem bij: het verzenden met de Mail op de iPad lukt plotseling ook niet meer, ontvangen wel.

Op de iMac had ik ook eergisteren de gmail-account op dezelfde manier geherinstalleerd. Daar geen enkel probleem. Ik geef het op, en laat de Genius Bar zondag a.s. op de iPad los. Jij wordt hartstikke bedankt voor je gedane moeite!

Edit: Toch nog één mogelijkheid die bij mij opkomt: is het eventuele terugzetten van een iPad-kopie via iTunes misschien een oplossing (paardemiddel)?

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom kan je dat niet controleren op je iPad?

Ga met het ding naast de iMac zitten, en zet in de iPad hetzelfde als in de iMac.

Het terugzetten van zo’n kopie is idd wel een paardenmiddel. Houd het dan maar bij de genius-afspraak.

Bijdrager
    sedikit

“Waarom kan je dat niet controleren op je iPad?

Ga met het ding naast de iMac zitten, en zet in de iPad hetzelfde als in de iMac.”

Ik heb dat al gedaan, het vergelijken van de Mail-instellingen op de computer met die op de iPad: exact hetzelfde, en geen soelaas. Overbodig te melden dat dit vergelijken natuurlijk niet opging voor gmail…..

Werk aan de winkel voor de Genieën van de Bar in de Apple Store Leidseplein

Bijdrager
    GoeieDag

Overbodig te melden dat dit vergelijken natuurlijk niet opging voor gmail…..

Die begrijp ik niet. Ook de gmail instellingen op de iPad horen dezelfde te zijn als die op de iMac. Als er een verschil is, pas je het aan. Toch?

Moderator
    Night

Zal er toch ergens een poort of SSL instelling verkeerd zijn blijven staan.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag

Ik begrijp jouw onbegrip niet! De topic gaat nou juist over de onmogelijkheid gmail op de iPad/Mail te zetten.Nergens te bekennen. Dus, hoe kan ik dan de gmail-instellingen op de iMac/Mail vergelijken met de niet bestaande gmail-instellingen op de iPad????

en @night

geldt hetzelfde als wat ik tegen @goeiedag zeg: hoe kan ik wat dan ook veranderen in de instellingen van een niet aanwezige gmail-account op de iPad!!

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  sedikit.

Bijdrager
    GoeieDag

Iets niet begrijpen is iets anders dan onbegrip hebben.

Misschien dat je dan even moet melden dat je de instellingen niet kan vinden, zodat wij je er naar toe kunnen leiden. Want ik denk dat je ook wel begrijpt dat ook op de iPad een mogelijkheid tot instellen moet zijn.

Instellingen>Accounts en wachtwoorden>kies nu de betreffende gmail account>Account jouwnaamofzo@gmail.com>nu verschijnt er een pop-up venster waar je de benodigde instellingen kunt maken, ook die van de SMTP server.

Moet toch te doen zijn.

Bijdrager
    sedikit

@GoeiDag,

Ik ben bang dat je het hebt over de instellingen op de iMac. Daarover bestaat, misschien door mij, de verwarring. Op de iMac werkt de Google-account goed. Dat is geen probleem.

Voor de goede orde: het gaat mij om de instellingen van gmail op de iPad. De enige manier om de benodigde instellingen te maken/controleren op de iPad is via

Mail,Contacten,Agenda

⬇︎

Accounts/Nieuwe account

⬇︎

(vertikaal) lijstje met iCloud, Exchange, Google……Anders

Als ik Google kies, wordt alles geaccepteerd (wachtwoord, gmail-adres). Daarna geen “bevestiging” o.i.d. maar schiet het venster meteen op dat (vertikale) lijstje. Na ontelbare hernieuwde pogingen, is nergens de Google-account te vinden. Dat is het probleem.

Ik heb ook al “Anders” uit het bovenvermelde lijst geprobeerd, maar dan krijg ik de melding dat het opgegeven gmail-adres al bestaat. Gaat dus ook niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  sedikit.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, ik heb het over de iPad! 🤓

Ik heb zojuist even een gmail account op een iPad gezet. Als naar Nieuwe account gaat en kiest voor Google uit die verticale lijst, krijg je het venster waar je je gmail-adres moet invullen en dan via knop Volgende naar het venster wat om je wachtwoord vraagt. Na het invullen van ww druk je op Volgende zie je weer heel even die eerder genoemde’verticale lijst’, maar die veranderd na een seconde of wat in het venster met de verticale lijst Mail/Contacten/Agenda’s/Notities. En dan moet je helemaal rechtsboven nog op Bewaar klikken, waarna het beeld in de rechterkolom weer terug schiet naar de verticale lijst met al je (mail) accounts. Nu kun je je gmail account opnieuw selecteren, en eventueel de instellingen aanpassen.

Als je dit opnieuw gaat doen, zorg dan dat het gmail adres er niet al tussen staat, want je kunt idd uiteraard niet dezelfde account er twee keer inzetten.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,

Nogmaals bedankt voor je geduldige adviezen. Het hele eieren eten is, dat ik deze procedures al ontelbare keren heb gedaan, ook vanuit Mail/voeg postbussen toe enz. Allemaal tevergeefs. Jij zegt dat er na het invullen van de account er op een gegeven moment rechts-boven komt te staan “Bewaar”. Dat nu, is nergens te bekennen. Ik heb ook een vermoeden dat die onmogelijkheid te maken heeft met de niet werkende verzend-functie van de reguliere Mail op deiPad. Ook al van alles gprobeerd. Laten we het maar opgeven. Ik houd me maar aan de afspraak met de Genius Bar zondag, Apple Store Leidseplein. Die moeten het op kunnen lossen.

Ik ben je zeer dankbaar voor jouw gedane moeite.

Bijdrager
    GoeieDag

Het zal niet met het niet-verzenden te maken hebben dat je de account er niet op krijgt.

Ik ben benieuwd wat ze je laten zien bij de AS. Laat maar horen als je het werkend hebt.

Bijdrager
    sedikit

Zal je de uitkomst van de GB zeker vertellen., ook in de topic. Met name waar de fouten bleken te zitten. Dan hebben anderen eventueel met dezelfde problemen er ook iets aan. Lees verder mijn PB.

EDIT: OPGELOST!!!!!!

Na veel gezoek op Google, kom ik erachter dat je VPN moet uitschakelen, en daarna pas kun je gmail installeren. En iedereen je maar gek maken dat je VPN moet installeren. Maar over de konsekwenties heb ik nog nergens iets gehoord……..

Moderator
    Night

Ik wou al bijna vragen of je wel een internetverbinding had. Dit komt nagenoeg wel op hetzelfde neer:-P
    Gelukkig is het nu wel opgelost, @sedikit

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb het zelf even geprobeerd met mijn VPN verbinding actief, en ik bemerkte geen verschil: de account liet zich gewoon aanmaken als eerder beschreven. Ook logisch, want VPN behoort je internetverbinding niet te beïnvloeden.

Maar jouw VPN (app?) zou natuurlijk wel de kwade pier kunnen zijn.

Bijdrager
    sedikit

Nog een positieve edit!!!:

min of meer meldde ik terloops nog een probleem, dat mijn iPad/Mail weigerde berichten te verzenden. Door het uitschakelen van de (Browsec) VPN is het gunstige neveneffect, dat het verzenden van berichten in Mail het ook weer doet!!! Ik heb  Browsec VPN verwijderd. Wat een ellende-veroorzaker!!!

Beveiliging heeft dus ook negatieve kanten. Doet me denken aan deze ervaring:

Ik ben gewend de verzender van spam meteen te melden aan SpamCop. Na het scannen van de spam, geeft SamCop je dan het mailadres van de provider die de spammer heeft gebruikt, zodat die provider de spammer aan kan pakken. Ik copy/paste automatisch dat adres altijd in mijn mail, maar vergeet wel eens te letten op het adres. Dat was niet verstandig! Zo gebeurde het een paar maanden geleden dat, door onoplettendheid van mezelf, ik de mail (per ongeluk) verstuurde naar de provider van mijn site. Want de spammer had mijn site-mail gehackt en mij spam toegestuurd via mijn eigen mail-adres! Mijn site werd darop meteen geblokkeerd. Het heeft meer dan een maand geduurd om die blokkade opgeheven te krijgen.

Voorlopig heb ik even genoeg van het beveiligen……..

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.