15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    marrty

Glossy scherm en tekstverwerken

Er zijn hier al een aantal threads over, maar toch nog een keer:

ik overweeg om een macbook te kopen. ik ga deze vnl. gebruiken voor tekstverwerken.

Vraag: is het glossy scherm van de macbook dan vervelend?

Bijdrager
    iJoost

Het is persoonlijk. Probeer het even.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”marrty”

Er zijn hier al een aantal threads over, maar toch nog een keer:

ik overweeg om een macbook te kopen. ik ga deze vnl. gebruiken voor tekstverwerken.

Vraag: is het glossy scherm van de macbook dan vervelend?

De kleuren van een glossyscherm zijn veel en veel beter. Zwart is ook echt zwart en niet wazig.
    Vergelijk het met een kleiwerk dat je vroeger op school bechilderde. Eenmaal opgedroogd was de kleur wat minder fel. Met een vernislaagje kwam de kleur weer helemaal tot zijn recht.

Bijdrager
    marrty

OK. Ik las ergens dat voor tekstverwerken een mat scherm weer beter is. Wat zijn jullie ervaringen? Ik kan moeilijk naar een macwinkel gaan en daar een halfuurtje gaan tekstverwerken:-)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”marrty”

… Ik kan moeilijk naar een macwinkel gaan en daar een halfuurtje gaan tekstverwerken :-)…

Ehm… waarom niet? Tuurlijk kan dat.
    Je stapt een Mac Center binnen, gaat achter een Mac zitten, start Teksteditor op en typt even een tijdje.
    Daar staan die dingen nou eenmaal voor. Om te bekijken en te proberen.

In Amerika zijn er mensen die de hele dag (en/of nacht) achter zo’n Mac blijven zitten.

Bijdrager
    Gates

ik gebruik mijn macbook ook voornamelijk voor tekstverwerking en zo’n glossy scherm is wel fijn. zelfs in de zon is het te lezen (vanwege het zwart op wit is het niet te vergelijken met kleur op kleur natuurlijk)

Bijdrager
    Bor

Het werkt echt heerlijk!

Bijdrager
    Uzbad

Ik had hiervoor een iBook en nu een (zwarte) MacBook en het verschil is niet uit te drukken zo groot! Juist op m’n iBook vond ik het scherm te mat/dof om er prettig op te kunnen tekstverwerken, terwijl ik op m’n MacBook excuses loop te verzinnen om maar veel te kunnen typen 8)

Nee, echt, wees niet bang om met dat glossy scherm te werken, je zal het heerlijk vinden! En wat anderen al zeggen, loop eens een :apple: reseller binnen en probeer ’t uit. Geen probleem.

Bijdrager
    Exquise

Ik opteer een matte, een laptop is juist handig omdat hij mobiel is.
    Ik vind dat je dan ook overal er mee moet kunnen werken ook buiten.

Je ziet ook al snel vette vingers vind ik, maar dat is mijn mening.

Bijdrager
    Macs

’t Is inderdaad persoonlijk, maar mijn mening:
    Ga voor glossy! ’t Is echt leuk om mee te werken. Zoals hierboven al beschreven zijn de kleuren heel helder, … Als ik van de MacBook naar de iMac ga, heb ik altijd het gevoel dat de kleuren op de iMac erg zwak zijn. Heb al meerdere keren gedacht dat de helderheid te laag stond… Neem die glossy maar!
    [edit] Buiten werken lukt wel, enkel niet in de vlakke zon! Je moet dus zelf weten of je de MacBook in de vlakke zon gaat gebruiken of niet…

Bijdrager
    MacbookTo

Ideaal een glossyscherm. Ik wil niet anders meer. En wie gaat er nu met zijn vieze vingers aan het scherm zitten, dat doe je toch niet! Typen is ideaal op zo’n scherm.
    Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. En ….. een eventueel viies scherm kun je toch schoonmaken. Ik heb er speciale vloeistof voor dat ik af en toe gebruik: Monster screenclean. Mijn toetsenbord wordt viezer! Ook dat is schoon te maken.

Bijdrager
    iJoost

Van glanzend krijg je RSI. Je neemt onbewust een rare houding aan (hoofd, nek schouders) om “langs” een reflectie te kijken.

Bijdrager
    puntKoen
    ”iJoost”

Van glanzend krijg je RSI. Je neemt onbewust een rare houding aan (hoofd, nek schouders) om “langs” een reflectie te kijken.

Bron? Lijkt me namelijk vrij ongeloofwaardig: Je blijft naar het scherm kijken, dat kan op niet zo heel veel manieren.

Bijdrager
    iJoost

Mijn eigen fysiotherapeut: “Zorg ervoor dat er geen licht of ramen in je beeldscherm reflecteren.” RSI-klachten hebben vaak (ook) te maken met spanning in de schouders waardoor de doorbloeding richting polsen wordt belemmerd. Is dat bron genoeg?

Let maar eens op wat je gaat doen als er een reflectie zit waar iets op het scherm staat wat jij wilt lezen… Voor mij was dat een verhelderende ervaring. Wat niet wegneemt dat er meer houdingsproblemen achter RSI-klachten kunnen zitten en meestal ook zitten. Het is niet voor niets een verzamelnaam.

(Anyway, en anders geloof jij het maar niet. Mij een biet. ;-P

Bijdrager
    Yaris

Lees dit maar eens: Voorlichting Beeldschermwerk.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.