24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Brainiac

Glossy of mat?

Welk type (TFT-)scherm verkies jij al dan niet boven het andere? Een mat scherm of een glanzend scherm?

En zo nodig, argumenteren aub.:)

Bijdrager
    @iMen

Mat, ik zit vooral op plekken waar veel licht aanwezig is. Vreselijk irritant die spiegeling!

Moderator
    unSOUND

Bijdrager
    Brainiac
    ”unSOUND”

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=78207

Had ‘k gezien, maar vind ‘k toch niet volledig hetzelfde. Ik had graag aantallen geweten, voor persoonlijke doeleinden:)

Moderator
    unSOUND

Je wou gewoon graag een topic starten… zeg dat dan gewoon. :?

Aan getallen heb je in dit geval helemaal NIETS, want men maakt een persoonlijke keuze. De ene zit altijd buiten, de ander onder een TL-balk. Dergelijke dingen bepalen de keuze, er is er geen technisch gezien beter, het is een persoonlijke voorkeur van de koper. De voor- en nadelen staan reeds in het andere topic. Dus een uitslag van een poll zegt nog steeds niks over welke van de twee nu voor jou een betere keus is. Je kunt dus helemaal niks met de uitslag van deze poll…

Bijdrager
    Brainiac
    ”unSOUND”

Je wou gewoon graag een topic starten… zeg dat dan gewoon. :?

Aan getallen heb je in dit geval helemaal NIETS, want men maakt een persoonlijke keuze. De ene zit altijd buiten, de ander onder een TL-balk. Dergelijke dingen bepalen de keuze, er is er geen technisch gezien beter, het is een persoonlijke voorkeur van de koper. De voor- en nadelen staan reeds in het andere topic. Dus een uitslag van een poll zegt nog steeds niks over welke van de twee nu voor jou een betere keus is. Je kunt dus helemaal niks met de uitslag van deze poll…

Neen, wou ‘k niet. Je gaat me toch geen leugenaar noemen?;)

Ik wil getallen weten omdat ik er een post wil over maken in m’n blog. Dan kan ik nummers neerzetten van hoeveel percent die dit kiezen, zoveel procent dat, .. . Niet om te weten wat ik al dan niet zelf moet gaan kopen.
    Ik stel deze poll trouwens ook niet enkel op dit forum, om een zo groot mogelijk publiek te hebben.

Moderator
    unSOUND

Dan moet je dus wel zorgen dat mensen met een gewone MacBook niet mogen stemmen in de poll, want die kunnen niet kiezen tussen beide…

Bijdrager
    NiTroX

De reflectie in het glanzende scherm van m’n MacBook is enorm klein.
    Op school zit ik onder TL-lampen, en heb er geen last van.
    Thuis werk ik op een mat TFT-scherm,
    waarop ik even gemakkelijk kan werken als op een glanzend scherm.
    Antwoord op de poll: ’t Maakt me niks uit.:)

Bijdrager
    pietersteijger
    ”@iMen”

Mat, ik zit vooral op plekken waar veel licht aanwezig is. Vreselijk irritant die spiegeling!

Me too…

Bijdrager
    Brainiac
    ”unSOUND”

Dan moet je dus wel zorgen dat mensen met een gewone MacBook niet mogen stemmen in de poll, want die kunnen niet kiezen tussen beide…

‘k Wil niet zozeer weten wat men al dan niet zelf heeft, maar wat men verkiest. :)

Bijdrager
    buxx

Ik zou het ook niet weten. Vreemd vind ik wel dat je bij het instap model van de MacBook niet kunt kiezne, maar gelijk een glanzende krijt. Wellicht geniet dit de absolute voorkeur van Steve en de zijne en is het eigenlijk beter dan mat.

Bijdrager
    PietjePuk

Waarom laten ze dan de keuze bij de Pro versie? Alleszins ga ik voor mat net zoals ik op mn mbp gekozen heb. Waarom? Ik vind het glanzende plastiekerig aandoen. Mat vind ik gewoon beter naar mijn gevoel en rustiger om op te kijken.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik moet wel zeggen dat vooral video/dvd’s er oneindig mooier uitzien op het glanzende scherm.

Ik zou echter zelf ook wel twijfelen, omdat ik me ook vaak erger aan spiegelingen (heb bijvoorbeeld zelf stom genoeg een bril genomen zonder ontspiegeling; dom, dom… ik wordt er gek van).

Bijdrager
    MacAanZee

Ik vind zo’n glimmend scherm er gewoon ook goedkoop uitzien. toen ik een nieuw laptopje nodig had en erachter kwam dat ik bij de 13″ niet kon kiezen en alleen maar zo’n glossy schermpje kon nemen, heb ik maar gekozen voor e e n van de allerlaatste iBooks G4, de 12″, vond ik ook nog lekker klein.
    Ik vond de reflectie juist wel erg hinderlijk. Dat is bij plasma-TV-schermen ook zo. Bij LCD TV’s zijn de schermen ook mat. Dat kijkt veel beter en geeft minder lichtreflectie. Ik denk ook niet dat een glossy scherm echt scherper is, maar hoogstens die illusie geeft. Een technische reden is er volgens mij (en mijn Appledealer Macsupport) dan ook niet. waarschijnlijk gewoon een modeverschijnsel. Daarbij denk ik dat glossy ook meer gevoelig is voor krassen en beschadigingen. Op een mat scherm vallen krasjes vrijwel niet op, terwijl me dat op zo’n glimmend scherm heel irritant lijkt. Forever MAT, dus.

Bijdrager
    Cars

Glossy, ik vind het scherm op mijn iMac wel mooier, maar als het glossy zou zijn..Ook op het werk wordt gewerkt met 24″ widescreen glossy. Veel beter beeld, helderheid en contrast veel beter! Ik hoop dat de Mac ooit nog komt met glossy.

Bijdrager
    Brainiac
    ”Cars”

Ook op het werk wordt gewerkt met 24″ widescreen glossy.

Worden die standaard geleverd met een glanzend scherm? Omdat ik niet direct een keuzemogelijkheid zie op de site.

Bijdrager
    J.

Ik weet niet wat de nieuwe matte schermen zijn van de macbook pro (de 2G) maar die zijn wel degelijk mat met een snufje glanzend in :p. Ale als je er vlak voor zit zie je geen weerspiegeling, maar als je tegen de 180° gaat kijken dan zie je duidelijk een mooie spiegel… Mijn macbook pro 1G had dit niet…

Bijdrager
    Stolec

Ik koos voor een mat scherm en heb nog geen moment spijt gehad.
    Tot nu toe ook nog geen plek tegen gekomen waar ik niet kon werken…

Bijdrager
    Cars
    ”Brainiac”
    ”Cars”

Ook op het werk wordt gewerkt met 24″ widescreen glossy.

Worden die standaard geleverd met een glanzend scherm? Omdat ik niet direct een keuzemogelijkheid zie op de site.

Ik heb goed gekeken. De glanzende laag zit niet op het scherm maar erover :S..zeg maar. Tussen het scherm en de glanzende plaat zit wat ruimte. Waarschijnlijk voor als er krassen komen om zo goedkooop nieuwe schermen te hebben.

Bijdrager
    vogel

Glossy lijkt me drie keer niks op een podium met voortdurend wisselende lichten. Nee, dank u.

Bijdrager
    manhattan

Mat.. heb ik zelf ook op m’n ibookje. Op school hebben we glossy, ik vind het maar vervelend, en dan voornamelijk met licht.

Bijdrager
    tommy666

aangezien ik niet al te veel moet werken in een (te) lichtrijke omgeving en ik het glossy wel iets vind hebben: glossy

Bijdrager
    strigoi

Mat, als ik perse op mijn laptop wil zien hoe mijn haar zit start ik wel Photobooth op ^^

Moderator
    unSOUND

Ikzelf heb hiervoor een iBook en een paar PowerBooks gehad, en daarna een MacBook. Ikzelf vond het glanzende scherm helemaal geweldig, en toen ik een MacBook Pro ging kopen had ik dan ook het liefst eentje met een glossy scherm…

Maar ik kocht een tweedehands MacBook Pro met een mat scherm. De matte schermen van de MacBook Pro zijn echter niet zo mat als de schermen die op de iBook en PowerBook zaten, dus voor diegenen die een iBook of PowerBook hebben, en dat scherm te mat vinden: Je hoeft niet perse gelijk een glossy scherm te nemen, kijk eerst eens in een winkel, want wie weet is het nieuwe matte scherm wel goed genoeg.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.