30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    podiki

Glossy MacBook Pro bevalt niet, wat nu?

Een week geleden heb ik een Glossy MacBook Pro 17″ gekocht. Ik koos voor de glossy omdat ik het glossy scherm van de studio xps 16 erg mooi vind. Het Apple scherm is echter veel glossier dan die van de dell en onder de omstandigheden waarin ik goed met de xps kan werken, zit ik met de Apple de hele tijd naar mezelf te kijken.
    Kortom het scherm bevalt me niet en ik zou’m dus eigenlijk wel terug willen brengen. Gekocht is gekocht, zegt echter de premium reseller waar ik ‘m gekocht heb. Wat nu? Ik heb ‘m al op ’n mac verkoop site gezet, maar heeft iemand misschien een beter idee? Zou ik er bij Apple mee kunnen aankloppen of zoiets? Ik wil ‘m natuurlijk inruilen voor een andere mac. Alvast bedankt.

Bijdrager
    Moriarty
    Bijdrager
    Basket Case

Als je ‘m online gekocht had, had je 7 dagen de tijd gehad om te proberen en evt. te retourneren. Bij aankoop in een winkel heb je dat recht niet. De meeste winkels hanteren wel een x aantal dagen om nog te kunnen ruilen. Maar dat is geen recht en geldt over het algemeen alleen voor ongeopende producten.
    Je hebt het scherm in de winkel kunnen zien voordat je de machine kocht. En als de verkoper de machine terug zou nemen, kan hij deze niet meer als nieuw verkopen en zou dus een verlies moeten nemen om jou die service te bieden. Ik kan me voorstellen dat hij dat niet ziet zitten.
    Apple zelf is geen partij in deze. Je kan altijd proberen of ze een coulanceregeling willen treffen, maar veel kans geef ik het niet. Apple NL is een stuk minder servicegericht dan Apple US. Maar niet geprobeerd is zeker niet gelukt.
    Als je er echt niet mee kan leven, dan is uiteindelijk zelf verkopen en een nieuwe kopen de enige oplossing. Maar dat lijkt mij wel een duur geintje voor dit probleem.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Helaas,

Het recht om te ruilen is aan de winkelier of fabrikant en nooit aan de klant:

http://www.schaap.eu/show/nl/actueelbericht/155/Misverstanden_in_het_consumentenrecht

Bijdrager

Ik kan me nog voor de geest halen dat je bij bedragen van boven de €25,- je 7 dagen “afkoelings” tijd hebt… Hiermee heb ik ooit een MiniDisc speler kunnen ruilen….
    Maar goed, lang geleden was dat en ik weet niet meer of ik gewoon een aardige vent tegenover me had of dat ik daadwerkelijk in mijn “recht” stond…

Bijdrager
    bjorngra

Had je van tevoren goed moeten kijken hoe het scherm is of de optie met mat scherm moeten nemen. Ik denk niet dat je daar een andere voor krijgt. Of je had hem bij MM moeten kopen. Daar kun je binnen 14 dagen spullen terugbrengen en geld terug alleen is de vraag of je überhaupt iets wil kopen.

Bijdrager
    Vodka

7. Uw recht om uw Producten terug te zenden

Bestelling annuleren

7.1 Indien u per credit card heeft betaald en uw bestelstatus “processing” aangeeft dan wel “sent to manufacturing” dan kunt u uw bestelling online annuleren via de Bestelstatus-pagina. U heeft voor het online annuleren van uw bestelling uw Apple ID en wachtwoord nodig. In het geval u hierover niet beschikt, kunt u contact opnemen met de Apple Store. Indien uw bestelstatus “Preparing Shipment”, “Partially Shipped” of “Shipped” aangeeft, dan kunt u niet langer uw bestelling wijzigen of annuleren. Indien u een Product wilt terugsturen, kunt u dit doen tot 14 kalenderdagen na ontvangst van uw Product.

Producten terugsturen

7.2 U heeft het recht het Product aan ons te retourneren of het recht Diensten te annuleren en de koopprijs van het Product aan u of het recht op Diensten terug te ontvangen, mits u binnen 14 kalenderdagen na de levering van het Product of binnen 14 kalenderdagen na uw aankoop van het recht op Diensten contact met ons opneemt. U mag echter geen Product aan ons retourneren en terugbetaling eisen indien het betreffende Product Software is die door ons aan u nieuw en verzegeld geleverd is, waarvan u het zegel heeft verbroken. U krijgt geen geld terug van de aankoopprijs van een recht op een Dienst indien u begonnen bent gebruik te maken van deze Dienst.

Bron

Gewoon retourneerbaar dus

Bijdrager
    podiki

Mja, ik had goede ervaringen met dell xps glossy scherm en in de winkel, zag het er ook goed uit. Ze staat er ook bij in de winkel als je ‘m bekijkt en na de aankoop zit je er voor. Andere kijkhoek. Het leek mij dus wel ok.

Oh well, ik zie wel of ik ‘m voor een redelijke prijs kan verkopen. Zo niet, dan moet ik er maar mee leren leven.:)

Bijdrager
    podiki
    ”Vodka”

Gewoon retourneerbaar dus

Hm, volgens mij dus juist niet. Hij is niet verzegeld, in gebruik en bovendien ook nog eens niet bij de Apple Store gekocht.

Bijdrager
    Vodka

oh … ik lees niet goed, je hebt hem in de winkel gekocht.
    Welke reseller is dat, beetje flauw van hem om van de voorwaarden van Apple af te wijken.

Schandpaal!!

Bijdrager
    Moriarty

In alle redelijkheid heeft de reseller geen f*** te maken met Apple zijn voorwaarden…

Het is geen Apple Store!

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Moriarty”

In alle redelijkheid heeft de reseller geen reet te maken met Apple zijn voorwaarden…

Het is geen Apple Store!

Inderdaad! En het is gewoon simpel, wettelijk is bepaald dat de winkelier zelf zijn beleid inricht mbt het omruilen van aankopen.

Bijdrager
    Jor1

die folie is prima hoor!

werkt uitstekend

Bijdrager
    podiki

Nou ja, ik had zegel natuurlijk verbroken. Ik weet niet wat de A-Mac in Utrecht doet als ik ‘m nog niet verbroken had.

Bijdrager
    Oppie

[email protected] en vooral Vodka: jullie blijven zo voor verwarring zorgen!!!

Het is simpel: [size=15:dfbd8af4b7]Koop = Koop[/size:dfbd8af4b7]!

Tenzij er wat fout mee is, of helemaal kapot of zo, maar dat is een ander verhaal.

Vodka, waar jij aan refereert is de wetelijke regelingen van ‘koop op afstand’ dus via bv postorder of een internetshop, als ook colportage. En dat is waar die Apple voorwaarden naar refereren: de online AppleStore!

Niks schandpaal dus, of je hebt het over je eigen ‘paal’…:evil:

Bijdrager
    Moriarty

Met een ongebruikt apparaat zou er geen probleem zijn neem ik aan:)

Maar zoals al eerder aangegeven is, het gaat nu niet meer om een nieuw apparaat en jij zou ook niet graag een gebruikte machine kopen voor nieuwprijs…

het enige wat je voor zou kunnen stellen is de machine bij hun in te ruilen tegen een gereduceerde prijs en dan een nieuwe te bestellen…

Bijdrager
    podiki
    ”Moriarty”

Met een ongebruikt apparaat zou er geen probleem zijn neem ik aan:)

Maar zoals al eerder aangegeven is, het gaat nu niet meer om een nieuw apparaat en jij zou ook niet graag een gebruikte machine kopen voor nieuwprijs…

Precies, maar die optie boden ze niet.

Bijdrager
    prullenbak

Wetten, regels en klantvriendelijkheid daargelaten:

Wat ONGELOFELIJK DOM om een laptop van een goeie 2000 euro te kopen zonder hem eerst goed te bekijken en erover na te denken.

maar balen man.

Bijdrager
    Nikita

Er is ook een optie voor een mat scherm op de 15 en 17″ MacBook Pro modellen. Kan je het niet op een akkoordje gooien met de APR dat je je huidige inruilt voor een variant met het matte scherm. Plus die 45 euro extra natuurlijk. Misschien dat ze zoiets nog wel willen doen; verder staan ze inderdaad volledig in hun recht…

Bijdrager
    podiki
    ”prullenbak”

Wetten, regels en klantvriendelijkheid daargelaten:

Wat ONGELOFELIJK DOM om een laptop van een goeie 2000 euro te kopen zonder hem eerst goed te bekijken en erover na te denken.

maar balen man.

Mja, ik had geen set lichten bij me om allerlei situaties na te bootsen. Doe ik de volgende keer zeker. Evengoed bedankt voor je opmerking.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Opmerkelijk dat veel mensen hier denken dat computerverkoop een soort van vrijmarkt is. Zal mij benieuwen hoe jullie reageren wanneer je een doos meekrijgt met verbroken zegel. Dan wil je korting toch?

Bijdrager
    Calpa
    ”Vodka”

Welke reseller is dat, beetje flauw van hem om van de voorwaarden van Apple af te wijken.

Schandpaal!!

..uhm; de MacBook is inmiddels al een week gebruikt:roll:

Moderator
    Poezenbeest

…tenzij je de verkoper opdracht geeft om het zegel te openen omdat je het product eerst wil controleren op de aanwezigheid van alle onderdelen. Dat doe ik regelmatig bij duurdere aankopen en de meeste verkopers gaan daar ook mee akkoord. Wat heb ik aan een sealed product als ik het niet kan inzien voordat ik thuis ben? Ik wil gezien hebben wat ik koop. Van welk zegel dan ook, trek ik mij geen donder aan.

On-topic… Tweedehands doen die zaken nog wel iets in de buurt van de aanschafprijs, maar je betaalt altijd leergeld. Ik zou je leergeld nemen in een folie of een nieuw scherm bestellen met een matte cover, dan heb je in ieder geval nog een los scherm dat je tegen de meerprijs van het matte scherm kan verkopen.

Bijdrager
    prullenbak
    ”Zerk”

…tenzij je de verkoper opdracht geeft om het zegel te openen omdat je het product eerst wil controleren op de aanwezigheid van alle onderdelen. Dat doe ik regelmatig bij duurdere aankopen en de meeste verkopers gaan daar ook mee akkoord. Wat heb ik aan een sealed product als ik het niet kan inzien voordat ik thuis ben? Ik wil gezien hebben wat ik koop. Van welk zegel dan ook, trek ik mij geen donder aan.

Ik heb een tijdje gerwerkt als bezorger..maar bij rembours zendingen mochten we NOOIT eerst het pakje overhandigen en dan pas geld. Als het egwoon levering was, konden we inderdaad wel afleveren, en dan bij sommige leveranciers weer mee nemen als zgn. “Spontaan retour” Maar dat werd steeds minder. Het pakketje weigeren nadat het geopend was, vergeet het maar. Als bezorger loop je dan echt een te groot risico.

Als je wilt zien wat je koopt, ga dan altijd even naar de winkel.

@podiki
    Ja ik snap ergens wel je probleem…maar het is gewoon echt niet handig. Er gingen een week op alle fora gesprekken rond over het feit dat apple het matte scherm weer had ingevoerd, en je kan in verschillende winkels op verschillende tijdstippen kijken. En dan na een week kom je erachter dat het toch niet zo fijn is…Sorry maar als ik winkelier was had ik je ook weer laten gaan denk ik. Misschien had ik je m nog laten inruilen voor een mat scherm, maar dan wel met bijbetaling, aangezien hij ook jouw 2e hands macbook pro weer moet zien te verkopen…

Moderator
    Poezenbeest

Ik doe zulke grote aankopen sowieso in een winkel, noem me ouderwets, maar ik wil gewoon zien waar ik bijna een maandsalaris aan uitgeef. Van bezorgers kan ik het begrijpen, zelf zou ik als koerier ook zoiets hebben van ‘Ik ben alleen de boodschapper, dus je zoekt het maar uit met de leverancier, ik weet alleen maar wat van dozen veilig overbrengen.’ Ieder zijn vak en als je zo een ouderwetse malloot bent als ik, dan moet je gewoon naar een winkel inderdaad.

Maar laten we het maar weer over het probleem van de TS hebben, ik zeg probeer folie of een vervangend scherm…

Bijdrager
    podiki

Ik ga ‘m proberen te verkopen. Er is namelijk wel meer wat me niet bevalt. Ik krijg het gevoel dat het ontwerp van het scharnier niet erg betrouwbaar is voor zo’n zwaar scherm met glas en over een jaar of wat zo’n beetje lam zal zijn. Works as designed, volgens Apple echter.

Wees gerust prullenbak, het ontleden van het scharnier voor de aankoop van een laptop komt ook op m’n lijstje te staan.

Ik probeer ‘m te verkopen en koop dan een mac pro, daar zit ten minste geen scherm aan.:)

Bijdrager
    bedhead
    ”Vodka”

Schandpaal!!

Amaai, wel erg kort door de bocht jouw reactie. Als iedereen zo zijn toestel gaat terugbrengen omdat het “niet bevalt” zijn we nog niet thuis eerlijk gezegd.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik zou hem ook snel verkopen enniet gaan klooien met folies e.d.

Zet hem op tweedehandsmac en zorg dat het duidelijk is dat ie echt nieuw is, in doos, met garantie en bon etc.
    Je bent hem zo kwijt, genoeg mensen die een nieuwe macbook willen met 100 euro korting.
    Als ie na een week nog niet verkocht is gooi je er weer 50 euro af.
    Pak gewoon je verlies en zogauw je een nieuwe hebt met mat scherm ben je het vergeten.

Bijdrager
    podiki

hij staat al op tweedehandsmac.nl.:)

Bijdrager
    Nikita
    ”Zerk”

Helemaal mee eens. Alleen zijn er helaas ook massa’s mensen die moord en brand schreeuwen als ze een verpakking meekrijgen waarvan de seal is verbroken geweest (spreek uit ervaring). Persoonlijk maakt het mij ook niks uit, als het compleet is en ik toch gewoon m’n fabrieksgarantie heb…

Helaas is de gemiddelde consument, dankzij allerlei televisieprogramma’s, van mening dat ze alles maar kunnen eisen… Probeer met die types maar ’s een gesprek te beginnen over hoe het daadwerkelijk in elkaar zit… :sealed:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.