30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    fred44nl

Gloeilampjes vervangen door LED

in de woonkamer staan o.a. 2 schemerlampen met elk 3 gloeilampjes van 40 Watt.
    in het aansluitsnoer zit een dimmer. dit is een 10 jaar oude enkelfase aansnijding dimmer en daardoor zeker niet geschikt voor LED-lampjes.
    de gloeilampjes branden op een spanning die varieert tussen ca. 10 – 100 Volt, gemiddeld 1/4 deel van de nominale spanning.
    gloeilampen van 40 Watt geven ongeveer 400-450 Lumen.
    op Internet heb ik LED-lampjes gevonden van 1 Watt – 120 Lumen.
    is dat voldoende, of moet ik naar 1,8 Watt – 180 Lumen ??

maar er is ook zoiets als Hollandse zuinigheid:)
    die gloeilampjes hebben op een lage spanning ongeveer het eeuwige leven.
    bovendien heb ik er nog enkele in het magazijn.

Bijdrager
    Nitro

Waarom neem je geen Philips Hue oid?

Bijdrager
    bitsflew

Er zijn dimbare LED lampen die je kunt dimmen met een fase aan-/afsnijding dimmer!
    Het echte probleem is waarschijnlijk dat die oude dimmer een minimale belasting moet zien voor de juiste werking.

maar er is ook zoiets als Hollandse zuinigheid

In dat geval die 3 40w lampen in serie zetten en de dimmer verwijderen, dat scheelt weer wat verlies:)

Bijdrager
    Brombeer

Waar ik mee zit is dat die oude gloeilampen het lichtpunt direct boven de fitting hebben, en als ze worden vervangen door spaar- of ledlampen, raakt het hele lichtontwerp verneukt.

Daarentegen is er wel het voordeel dat die goedkope iKea-armaturen die maximaal 40 of 60W kunnen hebben, nu ineens wel een forse bak licht kunnen geven; met een 27W LED-lamp zit je al over de duizend lumen. Dat scheelt echt wel als je op de sofa je teennagels wilt knippen.

Bijdrager
    fred44nl
    Nitro op 28 september 2017

€ 30,– voor één lampje ??

Bijdrager
    fred44nl
    bitsflew op 28 september 2017

In dat geval die 3 40w lampen in serie zetten en de dimmer verwijderen, dat scheelt weer wat verlies:)

er gaat één snoer bij de voet van de lamp naar binnen.
    dat wordt dan “ergens” verdeeld over 3 lampjes.
    en daarbinnen kom je niet, zonder de boel te slopen:)

Bijdrager
    pruus

Wat een probleem kan zijn met de dimmer is, ook al heb je dimbare lampjes, dat het afgenomen vermogen te laag is en dan gaat eea knipperen. Gewoon testen. Ik heb een oude 220 Volt 200W vloerlamp van Ikea omgebouwd naar een Led lamp. En de dimmer werkt ook nog goed. Gewoon eens proberen met een lampje te vervangen voor een compacte led-versie.Inmiddels is de gewone gloeilamp bij ons thuis vervangen. Een enkele keer een nieuwe transformator/dimmer geplaatst ipv de oude, en alles werkt prima.

Bijdrager
    fred44nl
    Brombeer op 28 september 2017

Waar ik mee zit is dat die oude gloeilampen het lichtpunt direct boven de fitting hebben, en als ze worden vervangen door spaar- of ledlampen, raakt het hele lichtontwerp verneukt.

dat maakt in dit geval niet uit:)

Bijdrager
    Shmoo
    fred44nl op 28 september 2017

+1

?

Bijdrager
    Hermanko

Kan je niet beter even naar de Gamma/Praxis gaan om dit te vragen…:idea:

Inactief
    Anoniem

Als je er nog een aantal in het magazijn hebt liggen zou ik eerst die opmaken. Zonde anders, toch?

Bijdrager
    T-sec
    Hermanko op 28 september 2017

Kan je niet beter even naar de Gamma/Praxis gaan om dit te vragen…:idea:

Je goede advies ten spijt, maar bij de gemiddelde bouwmarkt is niet veel onderlegd personeel meer te vinden.
    Zeker niet als het om de werking van LED lampen gaat. Zelfs de gemiddelde installateur heeft hier soms moeite mee.

Zoals gezegd is het soms beter om simpel te testen voordat je een armatuur rigoureus aan gaat passen.
    Er van uit gaande dat je dimmer geschikt is voor een goede LED lamp kun je dus net zo goed een zwaarder model LED lamp nemen omdat je het lichtniveau simpel terug kunt dimmen.
    Mijn advies is om Philips LED lampen te nemen, die kunnen over het algemeen nog het beste met verschillende dimmers overweg. Als je 3 lampjes per armatuur hebt zou ik voor minimaal 6 a 8 watt LED lampen gaan, dan heb je 3×6=24 Watt belasting wat voor de meeste dimmers voldoende is.

Werkt dit onverhoopt toch niet dan zijn er tegenwoordig ook al LED snoerdimmers in de handel die je zelf tussen het snoer kunt schroeven. Kwestie van de oude snoerdimmer en tussenuit knippen en de nieuwe LED snoerdimmer er tussen maken.

Bijdrager
    fred44nl
    . op 28 september 2017

gooi die lelijke lamp weg dan ben je ook klaar.

en wie draait er dan op voor de kosten voor advocaat, notaris en rechtbank:mrgreen:

Moderator
    Pete.Z

Niet voor een lampje, maar voor een verlichtingsssyteem dat je vanaf overal kan bedienen, dat aangaat als je in de avond thuis komt, wat je kan dimmen, kleuren veranderen, als ontwaaklamp kan gebruiken, en waar heel veel andere mogelijkheden voor bestaan.

En wat ook nog eens kwalitatief goed is.

Bijdrager
    fred44nl
    Pete.Z op 28 september 2017

Niet voor een lampje, maar voor een verlichtingsssyteem

dit is van Cool Blue en voor zover ik kan zien slechts één lampje:

Bijdrager
    TandMac

Vermits de huidige lampen vaak maar op 1/4 van hun capaciteit worden gebruikt, gaat het een tijd duren vooraleer je de aanschafprijs van de LED lampen hebt terug verdient.

Off Topic een ander voorbeeld.
    Want groen denken is vaak prettig maar of het altijd loont….
    bv: wij hebben onze WC aangesloten op hemelwater. (lees regenput) we besparen hier mee 1000L per maand.
    Dat klinkt indrukwekkend natuurlijk. Het zal aan de huidige (Vlaamse water tarieven) ongeveer 25 jaar duren vooraleer we break-even zijn.

@Brombeer
    , wie knipt er nu zijn teennagels in de sofa !?

Moderator
    Pete.Z

Niet voor een lampje, maar voor een verlichtingsssyteem

dit is van Cool Blue en voor zover ik kan zien slechts één lampje:

Als je verder kijkt bij (het dure) Cool Blue heb je al 2 witte lampen voor 34 euro.
    Op andere sites nog wat goedkoper te vinden.

Bijdrager
    hatolex

@tandmac, het gaat hierbij het water natuurlijk meer om de drinkwater besparing dan om het financiële voordeel.

Bijdrager
    fred44nl

Als je verder kijkt bij (het dure) Cool Blue heb je al 2 witte lampen voor 34 euro.

ja, maar die zijn geen E14

Bijdrager
    Shmoo

En als je van plan bent om 132 jaar te worden dan zou de investering nog kunnen lonen.

Bijdrager
    TandMac
    hatolex op 28 september 2017

@tandmac, het gaat hierbij het water natuurlijk meer om de drinkwater besparing dan om het financiële voordeel.

inderdaad klopt als een bus, geen financieel voordeel.
    (een hele bewuste keuze die we maakten.)

Net als de grasmaaier. Geen benzine-ding, ook niets elektrisch, maar een ‘Kooimaaier’ met de hand (in ’t Vlaamsch: ‘een duwerke’)
    Spaart milieu en een fitnessabonnement. :wint:
    https://escdn.nl/images/resized/334050:1059:705:contain.jpg

Moderator
    Pete.Z

ja, maar die zijn geen E14

Ik zie het, scheelt inderdaad een hoop zeg, ik gebruik zelf eigenlijk geen E14 fittingen, dus was me nog nooit opgevallen.
    Vreemd prijsverschil.

Bijdrager
    fred44nl

flink wat reacties, waarvoor mijn dank:)
    maar de vraag was en is nog steeds:

op Internet heb ik LED-lampjes gevonden van 1 Watt – 120 Lumen.
    is dat voldoende, of moet ik naar 1,8 Watt – 180 Lumen ??

Bijdrager
    bartvdv

En waarom geen spaarlampen ? Leds zijn overdreven duur in vergelijking met gloeilampen.

Bijdrager
    fred44nl

waar vind ik een spaarlamp van 1 of 2 Watt met E14 fitting ??

Bijdrager
    Brombeer

Er zijn verschillende tabellen te vinden met de relatie tussen stroomverbruik (Watt) en lichtopbrengst (Lumen) van de verschillende lamptypen (gloei, spaar en LED) en je kunt stellen dat de lichtopbrengst van een 1 of 2 W spaarlamp erop neerkomt dat je de lamp kunt waarnemen. Maar spaarlampen hebben nogal wat elektronica nodig tussen de fitting en het lichtgevende gedeelte en dat krijg je niet zo makkelijk in een kleine E14 gepropt. Dus als je ze al vindt, zijn ze onevenredig duur en kun je voor het geld beter de bestaande lampen opmaken.

Bijdrager
    fred44nl

ok, bedankt

Bijdrager
    bartvdv

Er zijn tal van modellen van spaarlampen met een E14-voet. Plaats genoeg voor wat electronica. En kosten grofweg een paar euro.

Bijdrager
    gijzzz

Gewoon naar de Action lopen en meteen alle lampen in je hele huis vervangen door de Led lampen die je daar kunt kopen voor weinig.
    Wil je de boel ook nog vanaf de bank kunnen bedienen? koop je er meteen een klikaanklikuit start setje bij.
    Die kun je later ook nog uitbreiden of bedienen via jouw tablet of telefoon met een homewizard of kastje van KlikAanKlikUit zelf.
    Dan kun je ook nog tijdschema’s en scenes instellen zodat de boel ook inbraakwerend werkt wanneer je niet thuis bent.
    Ik heb in mijn hele huis geen enkele normale gloeilamp meer, in één keer goed aanpakken en dan kun je langdurig geld ubesparen.
    Verder de tip om ver van de reguliere spaarlampen weg te blijven, die zitten vol met vervuilende stoffen en moeten opstarten waardoor het licht verkleurd en niet meteen de juiste sterkte heeft erg irritant. En die dimmer kun je er gewoon tussenuit halen en vervangen door een simpel schakelaartje van een knaak van de bouwmarkt. Ik had zelf ook zo’n lamp met een dimmer, het ding gaf altijd een zoemend geluidje en werd ook als hij niet aan stond warm. ik gebruikte de dim-functie nooit en weet uberhaupt niet wie wel behoefte heeft aan gedimt licht? met een dimmer bespaar je vaak namelijk helemaal geen stroom want die dingen zetten weerstand vaak om in warmte.

Bijdrager
    Brombeer
    gijzzz op 30 september 2017

Verder de tip om ver van de reguliere spaarlampen weg te blijven, die zitten vol met vervuilende stoffen en moeten opstarten waardoor het licht verkleurd en niet meteen de juiste sterkte heeft erg irritant.

Ja, dat had ik verdrongen. Een spaarlamp in de gang is een gruwel. Dat is een ruimte waar je meteen de volle lichtsterkte moet hebben, zodat je niet in het halfdonker je veters zit te strikken. En waar je een gewone gloeilamp nog gewoon in de glasbak kunt gooien, is een kapotte spaarlamp inderdaad chemisch afval. Je vraagt je echt af met welke leugens en beloften de Philipslobby die ondingen er in Brussel doorgedrukt heeft gekregen.

Over LED-lampen las ik jaaaren geleden eens een bericht dat van de toen acht LEDlampfabrieken in de wereld er zeven zich niet geheel aan de standaard hielden waardoor de lampen konden gaan storen op de wifi (2,4-band). Helaas verzuimde het artikel te vermelden welke fabriek de goede was en waar je diens lampen aan kon herkennen. Als gezegd is het een tijdje terug en zowel WiFi als LED hebben zich verder ontwikkeld. Dus beschouw deze alinea vooral als een anekdotische terzijde.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.