11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    mwesterl

GloedNieuwe Pioneer a05 (DVD-writer) brand niet (opgelost)

Ola,

Afgelopen zaterdag heb ik bij de Mycom een Pioneer A05 dvd brander gekocht. Nu wil deze brander alleen niet branden (wel lezen). Geen dvd-r(W), van Nashua en pioneer en geen CDR van Maxell en Nashua. OSX herkent ‘em volledig, finder geeft aan wat ik wil als ik een lege dvd-r plaats, Toast ziet de brander ook, maar geen van allen wil branden. Finder “zegt” dat hij begint met branden, maar bij 40% krijg ik een foutmelding. Ongeveer hetzelfde met Toast. Bij iDVD (film vanaf iMovie) kom ik niet verder dan stadium 4.      

Nu heb ik een aantal forums (MacFreak, macosx.nl, macosx.com, xlr8yourmac.com) bezocht om de oplossing te vinden. Helaas geen gevonden. Dit heb ik allemaal al gedaan:

Staat op Master, (ook op CS geprobeerd);
    Superdrive update was niet nodig, kreeg deze melding toen ik het wilde installeren;
    10.2.6 combi opnieuw geinstalleerd;
    iTunes op 1x schrijven zetten en op DVD;
    Energy savers uitgezet;

Wie heeft er nog wat ideen? Ik kan het haast niet geloven dat mijn gloednieuwe brander kapot is, zonder het ooit gedaan te hebben.  

Hopelijk krijg ik snel een antwoord, anders gaat de brander morgen weer naar Mycom.

Syteem:
    Powermac G4, 733MHz, 640MB Ram, 40GB hdd
    Pioneer A05, firmware 130
    DVD-R Pioneer (zat erbij) en Nashua. Eerst de pioneer gebruikt daarna de Nashua
    DVD-RW Pioneer (zat erbij)
    CDR Nashua en Maxell

dvd-r’s waren allen 2x

Wachtend op een antwoord,
    Met Vriendelijke Groet,
    Martijn van Westerlaak

Bijdrager
    cabbie

op apple.com onder support -> discussies zijn daar ook wat zaken over te vinden. Verder kun je op macintouch.com nog proberen. Zegt de system profiler dat “burning” supported is?
    Vermoedelijk wel. Heb je er extra geheugen in zitten dat non-branded is? Dat kan ook tot problemen leiden.

Als ik me goed herinner moet ie op de Master staan anders doet-ie het zeker niet.

Bijdrager
    Mmmarco

Precies hetzelfde met dezelfde brander. Nieuwe gekregen en die had het ook!
    Mijn SCSI retrospect conflicteerd ook met mijn pioneer brander. Er zit ‘iets’ in het apparaat waar OSX geen raad mee weet (misschien omdat het een niet-Apple product is ? Hebben ze ook gedaan met exterene firewire DVD branders en Apple-eigen software).
    Bij ons zijn ze er nog niet uit hoe en wat. Als ik m eruit haal en vervang door een officiele appleSuperdrive (die bij een andere mac zat) is alles weer goed. Zodra ik alleen deze Superdrive in mijn G4 (Dual 1,25 OS 10.2.6) heb werkt ie niet goed. Heel frustrerend en mijn Appledealer weet het ook niet meer. Deze week wordt er nog iets gepoogd en als dat niet werkt dan heb ik een echt probleem…

Bijdrager
    gretver

Kwam toevallig dit tegen: misschien dat het helpt.

OS 10.2.6/iTunes Burn Support File for Pioneer DVR-A06/106
    Sean Rose sent a Modified Pioneer device-plugin for OS X 10.2.6/iTunes 4 burn support with the new DVR-A06/106 drive. (FYI – DVD+R/+RW burning currently requires Toast 5.x as to date (as of 10.2.6) Apple’s iApps don’t support DVD+R/+RW burning as far as I know. Personally for a Mac, I’d not pay $100 more for the A06/106 over the 105/A05 model just for DVD+R/+RW capability in the drive)

op http://www.xlr8yourmac.com/

ongeveer in midden van de pagina.

Bijdrager
    mwesterl
    ”gretver”

Kwam toevallig dit tegen: misschien dat het helpt.

OS 10.2.6/iTunes Burn Support File for Pioneer DVR-A06/106
    Sean Rose sent a Modified Pioneer device-plugin for OS X 10.2.6/iTunes 4 burn support with the new DVR-A06/106 drive.
    op http://www.xlr8yourmac.com/%5B/quote:d878f03729%5D

Gretver: Heb het geprobeerd, maar helaas.

——-
    Ik heb wel eindelijk een cd-r kunnen branden. Heb een cdr met 98 kb gebrand. Lijst de CDR in, boven mijn bed.:P
    Probeerde hierna meer dan 2MB, 100MB, (2MB is de RAM in de brander) te branden en dit mislukte. Ik denk dat dit verklaard waarom ik een buffer underrun error krijg als ik meer brand.

Ik denk dat het te maken heeft met brak geheugen in mijn G4.
    Heb ooit 512MB op de HCC dagen gekocht. Koop morgen nieuw geheugen bij een Apple dealer. Hopelijk werkt dit wel.

Jullie horen van mij.

Gegroet,
    Martijn

Bijdrager
    cabbie

zelfs geheugen dat je bij een Apple dealer koopt kan tot problemen leiden. Het beste is om alle RAM eruit te halen die er niet standaard in zat.
    ER zijn volgens mij ook problemen met Kingston geheugen (erg duur spul overigens). Ik heb Ramjet geheugen erbij geprikt en nog geen problemen gehad.

Bijdrager
    mwesterl

Probeer het zo meteen ff.

Bijdrager
    mwesterl

Helaas. Heb nu alleen mijn standaard geheugen geplaatst.

Als ik nu via finder een cdr brand, krijg ik een foutcode 6. Onverwachte fout ofzo.

Gegroet,
    Martijn

Bijdrager
    mwesterl

Wederom stapje verder. Druk de os 9.2.1 cd in de dvd brander en hij kan nu zelfs een originele os9 cd lezen. Ik heb er genoeg van en ga er vanuit dat mijn dvdbrander toch echt kapot is. Morgen maar weer naar Mycom om hem te ruilen.

Bedankt voor jullie hulp.

Gegroet,
    Martijn van Westerlaak

Bijdrager
    mwesterl

EINDELIJK, het werkt Heb vandaag een nieuwe opgehaald bij MyCom. En voila het werkt in 1x. :lol: :lol: :lol:

Kortom, Topic kan gesloten worden.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Gegroet,
    Martijn van Westerlaak

Bijdrager
    cabbie

Goed werk. geleficiteerd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.