15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Simlock

Gloednieuwe iMac blijft hangen in opstartscherm

Hallo allen,

Zojuist bleef mijn systeem hangen terwijl ik bezig was met een netwerk te leggen, het enige wat ik kon doen was hard uitzetten. En sindsdien wil de computer dus niet meer opstarten…

Hij blijft hangen in het opstartscherm, ik heb m nu 4 keer hard moeten uitzetten, heb command/alt/P/R ingedrukt gehouden, geprobeerd in safe mode te booten maar het witte balkje komt niet verder dan 25% ongeveer.

Weet iemand wat te doen!?

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kan je nog in de recovery partitie komen?

Bijdrager
    Simlock
    Waffle op 26 april 2015

Kan je nog in de recovery partitie komen?

Als ik weet hoe, volgens mij heb ik die niet. Maar diagnostics zegt ‘No issues found’…

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Deze vasthouden tijdens het aanzetten:

Bijdrager
    Simlock

Ja hoor… en al mijn gegevens dan??

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Die hoef je niet te overschrijven. Ga in het menu naar Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma. Klik daarna op de opstartpartitie (meestal “Macintosh HD” genaamd en ingesprongen onder de fysieke schijf) en ga dan in het rechter paneel naar Schijf-EHBO. Klik daarna op “Herstel Schijf”. Post zodra de schijfherstel klaar is even wat er in het statusvenster wordt weergeven. Zijn de laatste paar regels groen? Dan kan je proberen opnieuw op te starten. Zijn ze rood? Klik dan nog eens op ‘Herstel Schijf’.

Het feit dat je wel in de recovery partitie kan komen is in ieder geval al positief. Er is dus waarschijnlijk niets mis met de fysieke schijf.

Heb je trouwens backups?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Simlock

Ik had nog geen backups nee. Alle laatste paar regels waren groen bij disk-repair, bij opnieuw opstarten weer hetzelfde verhaal…. ik heb begrepen dat je geen gegevens verliest bij het herinstalleren van OSX dus dat ben ik nu aan het doen. Maar wat een baggerzooi..

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Simlock.

Bijdrager
    Simlock

Nou… dat heeft geholpen, gelukkig. Maar van mij mogen ze ‘m morgen komen ophalen, ik vertrouw dit ding niet meer.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vertrouw je een auto ook niet meer als je een keertje met een lege accu hebt gestaan?

Je kan beter proberen de oorzaak te achterhalen. Omschrijf eens wat er gebeurde voordat de computer vastliep. Waar was je mee bezig? Had je veel programma’s open? Kreeg je een foutmelding? Was je cursor verandert in een draaiende strandbal? Had je option+command+escape ingedrukt voordat je de computer handmatig uitschakelde?

Het is eigenlijk jammer (maar het was wel de snelste manier om weer aan het werk te kunnen) dat je meteen bent overgegaan op een archiveer & installeer. Wellicht hadden we in de single-user mode nog het een en ander kunnen achterhalen. Maar goed, je kan weer verder.

Bijdrager
    Simlock

Mijn vorige mac (MBP) is 4 keer kapot gegaan in 3 jaar (batterij, HDD, GPU/Logicboard) dat ik m had, uiteindelijk 2 x last van het NVIDEA gpu debacle en werd niet vergoed. Vandaar mijn wantrouwen.

Maargoed.. ik was bezig met een verbinding te maken tussen PC en mac in een netwerk. Ik kreeg het voor elkaar om vanaf de Windows laptop verbinding te maken met de Mac en overal bij te kunnen (ook de HD) terwijl ik in de mac had aangegeven dat ik alleen de map ‘publiek’ wilde delen. Ik snapte dit niet en klikte op de macintoshHD: ‘toon info’ om te kijken of delen uit stond. Dat was zo, maar toen klikte ik dat hokje aan en uit, keek onder aan het venster bij lezen/schrijven en het kan zijn dat ik daar iets veranderd heb maar om eerlijk te zijn weet ik dat niet meer. Ik weet ook niet precies of dit het laatste was wat ik deed maar niet lang erna bevroor het systeem (beachball of death) en moest ik m uitzetten.

Bijdrager
    Simlock
    Waffle op 26 april 2015

Vertrouw je een auto ook niet meer als je een keertje met een lege accu hebt gestaan?

.

Niet als ik weet dat het aan de accu ligt..

Moderator
    Night

Tsja, als je doelbewust de banden leeg gaat laten lopen het daarna gek vindt dat je auto niet neer vooruit wil…
    (als je permissies gaat veranderen op de systeemschijf kan het voorkomen dat je systeem geen rechten meer heeft om OS files te lezen. Erg onhandig.)

Gelukkig werkt alles weer nu.

Bijdrager
    TheBigZ
    Simlock op 27 april 2015

Maargoed.. ik was bezig met een verbinding te maken tussen PC en mac in een netwerk. Ik kreeg het voor elkaar om vanaf de Windows laptop verbinding te maken met de Mac en overal bij te kunnen (ook de HD) terwijl ik in de mac had aangegeven dat ik alleen de map ‘publiek’ wilde delen.

Was je vanaf de PC ingelogd (via een VNC programma) met het gebruikersaccount plus wachtwoord zoals je dat op de Mac hebt ingesteld? Op die manier kun je inderdaad overal bij komen (waar die Mac gebruiker toegang toe heeft). Dat is een feature. Als je dat niet wilt kun je een aparte gebruiker op de Mac aanmaken en die slechts beperkte toegang geven (of gebruik het gastaccount om in te loggen via VNC).

Bijdrager
    Simlock
    TheBigZ op 27 april 2015
    Simlock op 27 april 2015

Maargoed.. ik was bezig met een verbinding te maken tussen PC en mac in een netwerk. Ik kreeg het voor elkaar om vanaf de Windows laptop verbinding te maken met de Mac en overal bij te kunnen (ook de HD) terwijl ik in de mac had aangegeven dat ik alleen de map ‘publiek’ wilde delen.

Was je vanaf de PC ingelogd (via een VNC programma) met het gebruikersaccount plus wachtwoord zoals je dat op de Mac hebt ingesteld? Op die manier kun je inderdaad overal bij komen (waar die Mac gebruiker toegang toe heeft). Dat is een feature. Als je dat niet wilt kun je een aparte gebruiker op de Mac aanmaken en die slechts beperkte toegang geven (of gebruik het gastaccount om in te loggen via VNC).

Ja, ik heb op de Windows PC ingelogd met gebruikersaccount + wachtwoord van de Mac. Maar geen VNC programma gebruikt, gewoon in Windows.
    Hoewel het netwerk en gedeelde mappen instellen tussen PC/Mac niet makkelijk werkt, denk ik nu dat het niet aan de computer lag en net wilde het beestje weer netjes wakker worden in 10 seconden : )

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.