10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Wop

Gloed nieuwe MacBook Pro Traag!

Hi Allen,

Mijn eerste post hier, als nieuwe Mac gebruiker.

Ik heb een MacBook Pro (Mid 2012) 15″ aangeschaft, maar ik vind hem behoorlijk traag! In vegelijking met mijn twee jaar oude Windows Acer laptop is het (soms) zwaar irritant. Ik heb mij altijd laten vertellen dat MACs hun snelheid behouden en dat ook zijn. Nu zeker met een I7 processor dacht ik een grote stap vooruit te maken.

Ik heb op internet al verschillende *oplossingen* gelezen en uitgeprobeerd, maar het haalt niet veel uit. Activiteiten weergave laat zien dat 3,93 GB geheugen (van de standaard 4gb) in gebruik is, terwijl ik niets doe! Er staan wel een aantal programma’s open, zoals Firefox, Photoshop en Outlook, Word, maar dat moet je mijn inziens op dit kaliber notebooks met gemak kunnen draaien. Als ik iets nieuws opstart duurt het lang (soms 1 of meerdere minuten) voordat het actief wordt. Ik heb het met en zonder (wifi) internetverbinding dus daar lijkt mij geen oorzaak te liggen.

Ik heb ook het schijfhulpprogramme gebruikt om de Disk te checken. Deze kwam inderdaad een aantal fouten tegen (vreemd op een MacBook van nog geen week oud) maar na herstel is het probleem nog niet verholpen. Andere momenten , verloopt het eea weer wel op een acceptabel niveau, ik heb dan geen programma’s afgesloten. Maar meer niet dan wel. Als eerste ervaring met een Macbook van €1900, – vind ik het zwaar onder de maat.

Komt dit vaker voor en zie ik iets over het hoofd of moet ik gewoon terug naar de winkel?

Bijdrager
    IGBA

Spijtige kennismaking… Ik denk toch dat er iets mis is met de harde schijf. Schijfhulpprogramma ‘ziet’ lang niet alles. Laat SMART Utility er maar even naar kijken.

Bijdrager
    Gentei

Als je 3,93 gig in gebruik hebt van je 4gig is het normaal dat je mac trager gaat lopen hij gaat je HDD gebruiken als geheugen en harde schijven zijn niet even snel als ram geheugen (hetzelfde zou gebeuren op een windows laptop).

Ten éérste zou het best zijn dat je een paar programma’s sluit (sluiten doe je via de CMD + Q en niet gewoon op de rode kruis drukken zoals in windows bij mac blijft die programma verder draaien.)
    Mijn mac is nu ongeveer 1 maand oud en hij is veel sneller dan mijn ouders hun Acer laptop dus ik denk dat jij te veel programma’s hebt open staan of er moet iets defect zijn op je mac.

Bijdrager
    TBITW

Als je in activity monitor kijkt, klik dan op real mem,

Dit zorgt ervoor dat de processen worden gerankschikt op basis van ram gebruik. Misschien staat er een process tussen dat veel geheugen vreet.

Maar de ram zegt niet altijd iets, op mijn macbook is namelijk op het monet maar 20mb vrij en gebruikt hij 2,5gb swap; loopt nog steeds als een trein.

Inactief
    Anoniem

ik zou ram upgraden naar 16gb

Geblokkeerd
    Anoniem

@wensink, lees je wel de topic, dat ding is nog geen week oud.

@Wop
    Ik snap niet dat je allang terug gegaan bent naar de winkel;)

mijn mac is niet traag, werkt altijd zelfde. Alleen flash filmpjes schokken en heb het idee dat ik in een helikopter zit ;).

Bijdrager
    jjmac1975

Hi Wop,

Voordat je terug gaat naar de winkel kun je zelf eens kijken of er wat aan de hardware scheelt, uitgelegd in dit Apple support artikel.

Zoals IGBA al aangeeft kan het heel goed zijn dat de harde schijf simpelweg defect is…

Inactief
    Anoniem

@meeuw, misschien doet hij wel iets heel zwaars met photoshop ofzo?

Geblokkeerd
    Anoniem

@wensink, wat voor zwaars moet hij doen om zo traag te krijgen :)?
    En gezien zijn omschrijving…
    Dan van 4 gb naar 16 gb upgraden omdat hij “iets ofzo” doet ? :D.

Inactief
    Anoniem

oke, laat ook maar, ga maar gewoon terug naar de winkel

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.