6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    lennard

glitches op dv tape (canon xm1)

Zojuist terug gekomen van een hele dag filmen met een canon xm1, zitten al m’n tapes vol met glitches, het beeld blijft hangen en lost op in blokjes, het geluid valt weg… normaal gesproken heb ik dit ook wel eens, maar dan gebruikte ik tapes die al meerdere keren geoverdubt waren, en gooide ik het probleem op de tijdcode, maar dit zijn spliksplinternieuwe tapes…

Ik heb al een paar keer zo’n cleaning tape erdoorheen gehaald en verschillende settings geprobeerd (4:3/16:9, longplay/shortplay etc.) maar het probleem blijft zich om de 4/5 seconde elke keer weer voor doen.

Iemand enig idee waar dit door komt (en beter nog, hoe dit op te lossen is)?

Bijdrager
    patjo

Hee Lennard. Dat is balen! Ik heb dit ook eens gehad met mijn camera (Sony TRV-30), ook met splinternieuwe – en goede – tapes. Toen deed het verschijnsel zich voor bij een timecode-break, kennelijk veroorzaakt door de ‘end search’ functie die ik enkele keren had gebruikt om de tape weer scherp te zetten na het bekijken van enkele shots. De keren daarop heb ik de tapes eerst helemaal gezwart, en heb ik nergens meer last van gehad.

Bijdrager
    lennard

okee ga ik proberen, bedankt voor je reactie :)

Bijdrager
    allard

Anders dan wat cleaningtape suggereerd is deze mannier van schoonmaken niet echt bevordelijk voor je koppen. Ze slijten er zelfs harder van. Dus wees hier heel voorzichtig mee!!!

Heb je al eens de tape geprobeerd in een andere camera / player af te spelen? Misschien is het slechts de afspeelkop die de fout maakt en is je opnamekop nog goed. Moet je camera alsnog gerepareerd worden maar heb je je beeld nog. Het probleem wat je beschrijft ligt overigens meestal aan de manier waarop de band over de kop wordt getrokken. Een beetje scheef.

Succes

Bijdrager
    lennard

Het is ‘gelukkig’ de afspeelkop, de tape is glitch vrij als ik hem op een andere camera bekijk. Bedankt voor je berichtje:)

Bijdrager
    allard

oef gelukkig!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.