24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    daanclasener

Glasvezel

Hoi OMT,

binnenkort word er een glasvezel netwerk aangelegd in de buurt, en gaan we dus ook overstappen op glasvezel.
    nu heb ik alleen een vraagje (heb het opgezocht maar kon niet zo snel iets vinden), het gaat om een abonnement van 50Mb/s up- en download.

Behaal je ook echt een snelheid in de buurt van 50Mb/s of moet je dit weer delen door 8?

gr,

Daan

Bijdrager
    verwijderd-profiel

ligt eraan of er staat: MB of Mb

Bijdrager
    baziel

Uiteraard moet je delen door 8. En dan nog haal je geen 6,25 MByte/seconde…

Bijdrager
    ikkieman

Van mbit naar mbyte is altijd delen door 8. Komt dus neer op ongeveer 6-7 MB/sec. Dit is alleen voor de download. Of je een synchrone up-/download hebt kan ik je zo niet zeggen, maar daar kun je zelf wel achter komen.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Bij ons is het ERG snel!!!
    Eerste 2/3 maanden verschrikkelijk, geen telefoon, tv en geen internet, en viel steeds weg, maar nu is het super!

Bijdrager
    nickybbb

Je geeft zelf al antwoord op je vraag:) Mb (mbit) moet je altijd nog delen door 8 om MB (mbyte) te krijgen.

Bijdrager
    ipieter01

Bij glasvezel is het wel meestal zo dat je de beloofde snelheid toch wel haalt. Dus ongeveer 50 Mbps.

1MBps = 8 Mbps (of 8 Mb/s)

Het verschil zit dus in 1 letter. Een hoofdletter (byte) of een kleine letter (bit) maakt in dit geval dus wel wat uit. Ik denk overigs dat je twee dingen door elkaar aan het halen bent. Om je snelheid in MB/s te weten moet je delen door 8. Maar als je wilt weten wat je kunt verwachten van snelheid moet je dat niet.

Bijdrager
    iep
    baziel op 07 mei 2012

Uiteraard moet je delen door 8. En dan nog haal je geen 6,25 MByte/seconde…

Nee maar ook niet heel veel minder. 6 MB/s moet je minimaal wel kunnen halen, zoveel overhead zit er nou ook weer niet op (groot voordeel van het gebruik van standaard netwerkprotocollen als tcp/ip). Natuurlijk spelen andere factoren zoals de website zelf een grote rol in het verhaal. Die bepalen ook mee aan de uiteindelijke snelheid die je zult behalen.

Bijdrager
    morwatz

@baziel
    Bij glasvezel haal je wel degelijk de opgegeven snelheid. Alleen bij draadloos niet!
    Afgelopen week is de snelheid bij ons verhoogt naar 100Mb up/down!!

Bijdrager
    Maverick9898

Bij ons gaat glasvezel gewoon zo snel als dat ze zeggen. In Mbit wel te verstaan;). 50 Mbyte is wel heel erg veel! Maar met glasvezel zal dat wel snel mogelijk zijn over een aantal jaar:)!

Bijdrager
    AppleStef
    morwatz op 07 mei 2012

Bij glasvezel haal je wel degelijk de opgegeven snelheid. Alleen bij draadloos niet!

Dat is niet waar. Bijv. ik haal evenveel draadloos als met draad.

Bijdrager
    r.heijma

Wij hebben hier gewoon koper van Ziggo. Heb dan wel een 50/5Mbps abbo. Maar dit gaat wel retestrak. Ik ben er nog niet uit als ze hier glas gaan leggen.
    Bij mijn schoonvader hebben ze wel glas binnen gelegd maar de TV zenders die ze bieden in het pakket halen het niet bij dat van Ziggo. En dan is het nog duurder ook.

Dus glas of niet hangt bij mij van het totale pakket af.

Bijdrager
    moller

dan kun je hier kijken wanneer je aan de beurt bent: http://eindelijkglasvezel.nl/eindelijk-glasvezel.html

Bijdrager
    pim939

Je site klopt niet helemaal, wij krijgen ook glasvezel. Maar dan wel door een ander bedrijf, dus staat onze gemeente er niet bij:wink:

De kans is ook klijn dat je al gelijk de maximale snelheid kan halen omdat er meestal tot het huis glasvezel licht, daarna komt het bij de router die waarschijnlijk nog niet met die snelheden overweg kan. Ook daarna moet het bij je mac komen, dat is ook nog geen glasvezel.

Bijdrager
    daanclasener

Nee, dat snap ik maar ik bedoelde gewoon of dat je van de beloofde 50Mb/s die dan ook echt krijgt.

Bijdrager
    App69

Nee.

Bijdrager
    KarelWillem
    pim939 op 07 mei 2012

…De kans is ook klein dat je al gelijk de maximale snelheid kan halen omdat er meestal tot het huis glasvezel licht, daarna komt het bij de router die waarschijnlijk nog niet met die snelheden overweg kan. Ook daarna moet het bij je mac komen, dat is ook nog geen glasvezel.

Ik heb niet zoveel verstand van netwerken e.d.

Maar: die 50 Mbps kan de router prima aan toch?
    En je ethernetkabel (1 Gbit mogelijk?) en Airport draaien hun handje daar ook niet voor om.

Met de Extreme zijn snelheden te halen van meer dan 400 Mbps:
    http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar

Dus dan is die 50, 100 120 van glasvezel peanuts.

Geblokkeerd
    Anoniem

Met de eventuele kleine verliezen die je soms krijgt vanwege mindere kabels in huis of andersoort storinkjes, deel ik vaak het Mb-getal door 10 en niet door 8. Over het algemeen zit je dan namelijk beter in de buurt wat je in de werkelijke wereld haalt:) Ik heb thuis bijvoorbeeld een 35Mb-lijntje, en haal meestal 3.5MB met downloaden.

Bij ons wordt dit jaar ook glasvezel aangelegd (Den Hoorn), en als Caiway daar een passend abonnement bij levert voor ┬▒dezelfde prijs/snelheid desnoods, dan ben ik gelijk over. Ik heb om de haverklap problemen dat m’n Kabel-internet signaal niet zuiver genoeg doorkomt en dat ik minstens een paar keer per week een wegvallende snelheid lijkt te hebben. Ze zijn al talloze keren langs geweest, maar zoals gewoonlijk heb ik die problemen niet als ze er zijn:)

Met hagelnieuwe kabels en aansluiting zal die kans een stuk minder zijn hoop ik, plus de uploadsnelheden zijn heel handig voor onze buitenlandse familie en de vakantie foto’s en video’s:)

Bijdrager
    iep
    AppleStef op 07 mei 2012
    morwatz op 07 mei 2012

Dat is niet waar. Bijv. ik haal evenveel draadloos als met draad.

Dat is heel wat anders. Ik denk dat hier gedoeld wordt op het verschil in overhead. Bij wifi is dat veel meer omdat het een draadloos protocol is en dus heel erg gevoelig voor storingen. Daar zitten diverse mechanismen in om daar wat verbetering in te brengen. Daarnaast is wifi ook als een hub terwijl hedendaagse netwerken meer een switch zijn. De snelheid wordt bij wifi dan ook gedeeld tussen de clients die met dat access point verbonden zijn, bij draad aan een switch heb je gewoon de geleverde bandbreedte voor jezelf. De kans dat je de opgegeven snelheid van je internetverbinding haalt is met draad groter dan met wifi.

Om dat even te onderbouwen met wat getallen:
    – 300 Mbps is de theoretische max van 802.11n maar de praktijk wijst uit dat dit vaak 270 Mbps max is. Als je 1 client verbindt dan haalt deze 270 Mbps maar hang je er 2 aan dan moet je deze 270 Mbps met z’n twee├źn delen, bij 3 met z’n drie├źn, enz. Hoe meer clients des te lager de snelheid. Dat is ook de hoofdreden waarom men vaak heel veel access points ergens neerhangt: extra capaciteit.

– bij een 1Gbit netwerkverbinding naar een client krijgt de client 1 Gbit. Sluit je nou nog een client op diezelfde switch aan dan krijgt ook deze client 1 Gbit. De derde krijgt ook 1 Gbit, enz. Een switch met 8 1 Gbit poorten heeft dan ook een zogenaamde backplane van ten minste 8 Gbit omdat ie anders niet alle 8 de poorten van 1 Gbit kan voorzien.

Er spelen wat meer dingen een rol maar dan wordt het verhaal te technisch en te complex dus die heb ik maar achterwege gelaten. In hoofdlijnen is bovenstaande wat er gebeurd en ook de reden waarom wifi langzamer is dan een draad, zeker als je meerdere clients in je netwerk gaat hangen. Vergeet niet dat als je dingen download je computer dit ook moet bijhouden. Dat betekent o.a. dat hij voorzien moet zijn van een snelle schijf. Zoals pim939 ook al aangeeft is de gebruikte router in huis ook zeer bepalend voor wat je uiteindelijk aan daadwerkelijke snelheid behaalt. De meeste oude routers zijn te langzaam en kunnen dan ook niet gek veel meer dan 25 Mbps doen. Leuk voor ADSL2+, niet leuk voor de glasvezelverbindingen. Tegenwoordig zijn er al gigabit routers te verkrijgen die wel geschikt zijn voor dit soort snelheden. Meesten kunnen tot aan de 100Mbit waardoor veruit de meeste abonnementen wel zijn afgedekt (het 120 Mbps abo bij Ziggo en de 500 Mbps bij KPN worden dan een uitdaging).

Bijdrager
    AppleStef

Bedankt voor de uitleg iep, weer wat bijgeleerd.

Bijdrager
    Shmoo

Wat kan je eigenlijk doen als de ambtenaren in je gemeente zitten te slapen en vooral bezig zijn met bloembollen en zaadjes uitdelen ipv glasvezel aan te leggen?

Het is echt verschrikkelijk hier. Wij zijn op Maastricht na de grootste gemeente van deze regio en hier ligt nog geen 5cm glasvezel in de grond. Alle gemeentes om ons heen die veel kleiner zijn en die letterlijk het einde van de wereld zijn hebben wel al glasvezel. Ik bedoel, als @trabant glasvezel onder z’n auto heeft liggen en wij nog niet dan is er toch iets aan de hand dacht ik zo.

Bijdrager
    KarelWillem

Er is hier in Soest een complete wijk keihard aan het lobbyen geweest.
    Net zolang tot ze voldoende deelnemers hadden om een glasvezel-boer aan het werk te krijgen.

En heel simpel gezegd hebben we dank zij hen nu in vrijwel heel Soest glasvezel.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij is er zelfs een Facebook pagina voor mijn gemeente maar goed, je weet hoe dat gaat.

2012 – Ja!, Ja!, Ja!, Leuk, Ik doe mee, Ja!
    2014 – Ja haha!
    2016 – Hallo, is daar iemand?

En ondertussen op het gemeentehuis.

Bijdrager
    KarelWillem

Als er niet iemand is die er eindeloos achter aan holt, is het al snel een verloren zaak ja.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.