13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Niet meer hier

Gitaar opnemen in MBP: via audio interface of via line in?

Beste mensen,

De laatste tijd wil ik met Garageband o.a. gitaar opnemen. Voorheen deed ik dit altijd door de gitaar rechtstreeks op de line in van de Macbook Pro aan te sluiten. Hierbij werd echter ook een kleine hoeveelheid ruis opgenomen en lijkt het een beetje een ‘dunnig’ geluid te zijn (niet zacht, het volume is goed).

Om de geluidskwaliteit te verbeteren heb ik een audio interface gekocht, de Tascam US-122L. Probleem is nu dat het geluid eigenlijk helemaal niet beter wordt.

Is de line in nu zo goed en heb ik helemaal geen externe audio interface nodig, of doe ik iets niet goed?

Bedankt,
    Dr. Rengers

Bijdrager
    Buzz

Zo’n externe audio interface is meestal wel van betere kwaliteit, maar het verschil is van het soort dat je er goed naar moet luisteren om het te horen. Een dunnig geluid uit je gitaar maakt zo’n audio interface natuurlijk niet automagisch vetter. Als je last van ruis hebt, dan zou je moeten controleren of je Mac op een geaard stopcontact is aangesloten. Dat scheelt vaak al een hoop. Overigens houd je altijd wel een beetje ruis, o.a. afhankelijk van de kwaliteit en lengte van de kabels en de kwaliteit van de gitaar. De audio interface (extern of die in je Mac) speelt daar natuurlijk ook deels een rol in, maar als je last hebt van een niet-geaarde setup, of van ruis op je kabels, dan zullen die het verschil in de audio interface overheersen.

En wat voor gitaar gebruik je? Het kale geluid van een solidbody elektrische gitaar is vaak een beetje dunnig (ook afhankelijk van het model/elementen/prijsklasse). Je gebruikt juist de versterker en effecten (die Garageband kan simuleren) om het geluid vetter te laten klinken. Als het een acoustische gitaar betreft dan is het weer een heel ander verhaal. Het is een kunst op zich om een acoustisch gitaar geluid in al haar facetten op te kunnen nemen. Daar geldt al gauw, hoe duurder de gitaar hoe beter, maar vaak wordt voor professionele opnamen naast de pick-ups in de gitaar ook nog gebruik gemaakt van een extern opgestelde microfoon. Zo’n USB audio interface geeft je de mogelijkheid om via XLR een goede microfoon aan te sluiten. Dat is direct op je Mac niet mogelijk.

Bijdrager
    prullenbak

Ik sluit me volledig aan bij Buzz_D.

Met als toevoeging: Als het om een akoestische gitaar gaat, is het misschien wijzer om het met een (goede) microfoon te proberen. Zoals buzz ook al zegt: Het is een hele tour om akoestische gitaar op te nemen. Daar ben ik al een aantal keer achter gekomen. Een vriend van mij heeft een dure audio interface gekocht, en een goede condensator-microfoon, en nu hebben we eindelijk zuiver het geluid waar we ongeveer naar zochten.
    Lastig dus.

Succes.

Bijdrager
    TGV

Heb je niet eigenlijk een DI-box nodig (http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit)? Die moet tussen de (elektrische) gitaar en je audio-input. Verkrijgbaar in soorten en maten bij elke muziekwinkel vanaf twee tientjes (geloof ik), of gewoon op internet natuurlijk.

Ik heb ook een US-122L en de kwaliteit is echt stukken beter dan de gewone line-in van je mac. Je gitaar levert echter niet het gewone line signaal, dus moet je het signaal heel erg versterken en daar komt die ruis vandaan.

Bijdrager
    Buzz

Uit de specs van de Tascam US-122L:

2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)

Zeg het maar als ik het fout heb, want ik ben hier ook pas sinds kort mee aan het spelen, maar als je die high impedance invoer gebruikt en ingeschakeld hebt, heb je volgens mij geen DI-box nodig. Misschien bij gebruik van de line-in van je Mac wel, dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

En de elementen van je gitaar leveren ook gewoon ruis op, zeker als het niet al te dure single-coils zijn ipv humbuckers. En het hele systeem gitaar-gitaarspeler-kabel-audio-interface-computer ook, zeker als dat niet goed geaard is. Sommige versterkers en effecten, zoals crunch, distortion en overdrive versterken ook de ruis heel erg, dat wordt dan een niet aan te horen gekraak. In dat geval wordt meestal een noise gate ingeschakeld, zodat je die versterkte ruis niet hoort als je gitaar stil is (als je speelt overstemt het gitaargeluid de ruis wel). Die noise gate vind je in Garageband ook weer onder de versterker/effect-instellingen (klik op de afbeelding van de versterker in de Inspector).

Bijdrager
    TGV
    ”Buzz_D”

Uit de specs van de Tascam US-122L:

2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)

Zeg het maar als ik het fout heb, want ik ben hier ook pas sinds kort mee aan het spelen, maar als je die high impedance invoer gebruikt en ingeschakeld hebt, heb je volgens mij geen DI-box nodig. Misschien bij gebruik van de line-in van je Mac wel, dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Yep, ik heb even gekeken en de rechter-ingang heeft inderdaad een hoge impedantie-stand; was me nog niet eerder opgevallen (ik speel dan ook geen gitaar). Dus als je de gitaar rechts inplugt en het schakelaartje goed zet, moet je weinig tot geen ruis hebben.

Bijdrager
    Niet meer hier

Bedankt voor de antwoorden!:)

Zoals TGV al aangeeft zit er inderdaad een high impedance invoer op, die ik dan ook gebruik voor de gitaar.

Natuurlijk onstaat ruis inderdaad ook door de pickups en alle andere elektronica. We hoopten alleen dat het gebruik van een externe interface dit zou verminderen.

Blijkbaar is dit dus niet het geval en is de kwaliteit nauwelijks beter dan bij gebruik van de line in, dus dan kan die Tascam ook weer terug in de doos:)

Alleen nu vraag ik me af: als de line in net zo goed werkt, waarom worden dit soort dingen dan verkocht: http://www.ikmultimedia.com/stealthplug/features/ ?

Bijdrager
    Buzz

Heb je de randaarde van je Mac ook al gecontroleerd?

Bijdrager
    prullenbak
    ”Dr.

Alleen nu vraag ik me af: als de line in net zo goed werkt, waarom worden dit soort dingen dan verkocht: http://www.ikmultimedia.com/stealthplug/features/ ?

Niet NET zo goed, maar ook niet verkeerd.

Zo’n usb stekkertje zal IETSJES beter zijn misschien, als direct via de line-in. Maar weer LANG niet zo goed als een professionele audio-interface.

Iemand had het over pickups…gaat het hier over een (semi-)akoestische gitaar?

Bijdrager
    Niet meer hier
    ”prullenbak”

Zo’n usb stekkertje zal IETSJES beter zijn misschien, als direct via de line-in. Maar weer LANG niet zo goed als een professionele audio-interface.

Nu is die Tascam natuurlijk zeker geen écht professionele interface, maar als ik dit zo lees zou je toch wel geluidsverschil moeten horen. Om de een of andere reden is dit dus niet zo.

De opnames zijn trouwens slechts voor een paar korte opnames om naar bandleden te sturen en zo ideeën uit te wisselen. Het is dan ook een beetje zonde om hiervoor 140 euro uit te geven, terwijl de line in een (bijna) gelijk resultaat oplevert.

Al met al geen ramp, het verwonderde mij alleen dat het gebruik van een externe interface geen betere opnames oplevert.

Bijdrager
    plonserd

ik heb met mn Apogee Duet, die toch wel superieure convertors heeft soms ook last van ruis, maar dan ligt het vooral aan de gebruikte kabels, of aan de gitaar zelf..

Bijdrager
    DestroyOhBoy

Ik gebruik een TonePort UX1, perfect apparaatje.
    Het enige ruis wat daar uit komt is van m’n pickups, waar in Gearbox dan ook weer een handig tooltje voor is om dit te minimaliseren.

Je pickups goed aarden wil ook aardig helpen;)

Bijdrager
    KoenScholten

een goede microfoon voor je versterker en die opnemen via je interface is ook aan te raden. gebruik dan wel de goede opnametechniek. Je kunt ook de Amplug van Vox proberen en die dan inpluggen op je interface.

Veel succes!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.