6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr Macintosh

Gigabit netwerk met 100Mbit/s Modem/Router

Ik zit het volgende vraagstuk. Ik heb thuis een aantal Mac’s en deze zijn onderling verbonden met 100Mbit kabels en een modem/router.

Aangezien meerdere Mac’s een 1000Mbit/s aansluiting hebben, zou ik graag willen dat allemaal Mac’s met Gigabit (1000Mbit/s) kunnen communiceren. Ik wil graag bestanden sneller kunnen overdragen etc.

Op dit moment heb ik dus een 100Mbit/s modem/router, die voor elke Mac dus ip nummertjes uitdeelt. Nu komt mijn vraag, moet ik nu per se een Gigabit router kopen(die ik aansluit op mijn tragere modem aansluit, en deze router de ip nummer laat uitdelen.) of kan ik een (stuk goedkopere) Gigabit switch kopen, zodat alle Mac’s met 1000Mbit/s kunnen ‘praten’ en toch de ip nummers en internet van het trager modem krijgen?

Dus je krijgt | Internet || 100Mbit Modem || 1000Mbit Switch || Mac’s |

EDIT:

Ja, de kabels verander ik natuurlijk ook:wink:

Bijdrager
    iJoost

De switch is genoeg.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Heb je ook nog wat uitleg voor mij? Omdat ja, die switch kan niets zonder die router… Dat zat me dus een beetje dwars.

Bijdrager
    remixed

Je sluit dan toch gewoon “internet” op je modem.. die weer aan je switch en die split het als het ware naar alle macs.
    Als je later glasvezel hebt met 1000Mbit/s dan kun je die modem vervangen door een 1000Mbit/s en die koppelen aan de switch. Zal alleen nog wel lang duren voordat je zo’n hoge snelheid kan hebben in huis.

ALs het goed praten de macs dan alleen via de switch met elkaar dus zonder de modem/router er tussen waardoor die snelheid gewoon 1000Mbit/s is.

Bijdrager
    iJoost

Heb je ook nog wat uitleg voor mij? Omdat ja, die switch kan niets zonder die router… Dat zat me dus een beetje dwars.

Je legt het zelf al netjes uit. Maar goed…

Alles aan de switch hangen (ook de router). De switch doet al het verkeer op je lokale netwerk. De router het verkeer naar buiten en deelt de IP-adressen uit. Geen enkele reden om de router naar Gigabit snelheid te brengen want je internettoegang heeft toch veel minder bandbreedte.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Oke, hartstikke bedankt voor jullie reacties! (Ik had ook al een vermoeden dat dat zo zou zijn, maar ik wist het niet zeker.)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.