12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Andre Mesker

.gif opslaan zonder kwaliteitsverlies.

Kwestie: ik heb in Photoshop een eenvoudige transparante animatie gemaakt, 2 beeldjes, lampje gaat na 4 sec. aan:

Animatie

(rechtstreekse link)

Maar wat ik ook probeer, de kwaliteit wordt knudde zodra ik de animatie met ‘opslaan voor web’ opsla als .gif animatie. Hoogste instellingen en toch kartelige bende.

Wat doe ik verkeerd?

Of is het gewoon niet mogelijk een .gif te maken zonder kwaliteitsverlies?

Moderator
    Night

Ik vind hem (beide plaatjes) op een witte ondergrond er prima uitzien. Alleen het lampje gaat pas na een seconden of 10 aan?

Wil je de GIF op een andere kleur ondergrond (zoals zwart in jouw website) gebruiken, moet je in de basis al dezelfde achtergrondkleur gebruiken om kartelige randen te voorkomen. Dat komt omdat je nou de randen naar wit dithered in plaats van naar zwart, waardoor de randen een soort kartelige witte outline krijgen.

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>Night op 27 februari 2018 om 17:06</p>
    Ik vind hem (beide plaatjes) op een witte ondergrond er prima uitzien. Alleen het lampje gaat pas na een seconden of 10 aan?

Wil je de GIF op een andere kleur ondergrond (zoals zwart in jouw website) gebruiken, moet je in de basis al dezelfde achtergrondkleur gebruiken om kartelige randen te voorkomen. Dat komt omdat je nou de randen naar wit dithered in plaats van naar zwart, waardoor de randen een soort kartelige witte outline krijgen.

Dat lampje hoort na precies 4 seconden aan te gaan.:-)

Maar als ik je goed begrijp is in Photoshop een transparante achtergrond gebruiken en daarna opslaan als .gif met transparantie geen optie? Dat maakt het vormgeven van mijn website ietsje lastiger omdat ik ook wel de mogelijkheid wil hebben om een patroon als achtergrond te gebruiken. Daarom leek een transparante .gif mij de enige juiste manier. (de kleur achtergrond die je nu ziet is niet definitief, ik ben net begonnen met de website en probeer nog van alles uit.:-)

Maar als je gelijk hebt hoef ik niet verder te prutsen en maak ik een .gif met een egale achtergrond in het achterhoofd.

Bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Shmoo

Ach, FUCK YOU waarom doe ik ook moeite op dit forum!

Flikker op met jullie rommel, KUT OMT!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Andre Mesker op 27 februari 2018 om 17:16</p>
    Maar als ik je goed begrijp is in Photoshop een transparante achtergrond gebruiken en daarna opslaan als .gif met transparantie geen optie?

Het probleem is dat GIF alleen volledige transparantie ondersteunt: een pixel heeft óf een kleur, óf is 100% transparant¹. Dit in tegenstelling tot PNG’s, waarbij ingesteld kan worden in hoeverre elke pixel transparant is, waardoor je bijvoorbeeld langs randen een kleurverloop kunt maken van volledig ondoorzichtig naar volledig doorzichtig, en daarmee de afbeelding in elke achtergrond over kunt laten vloeien.

Je hebt voor GIF drie keuzes: rekening houden met de achtergrondkleur zodat je de randen daarop af kunt stemmen, of vormen gebruiken waar geen kartelrand te zien zal zijn (zoals alleen rechte lijnen en idem hoeken), of geen transparantie gebruiken.

¹ Technisch gesproken is dit niet helemaal waar. Elke pixel in een GIF heeft een kleur, en één kleur uit het palet kan aangemerkt worden als zijnde transparant. Pixels van die kleur houden die ook, maar de kleur wordt bij het weergeven van de GIF vervangen door wat er „achter” de afbeelding staat.

Moderator
    Night

Gelukkig kun je met png’s ook animaties (apng) maken (mits de browser dat ondersteund):

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>Night op 27 februari 2018 om 19:42</p>
    Gelukkig kun je met png’s ook animaties maken (mits de browser dat ondersteund):

Dat klinkt interessant. Daar ga ik me in verdiepen. Als de populaire browsers het ondersteunen dan weet ik genoeg. 😊

Moderator
    Night

Helaas wordt het niet door Microsoft’s IE en Edge ondersteund:-(

Heb ik je weer blij gemaakt met een dooie mus…

Misschien kun je iets in CSS/HTML5?

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Shmoo op 27 februari 2018 om 17:23</p>
    Ach, FUCK YOU waarom doe ik ook moeite op dit forum!

Flikker op met jullie rommel, KUT OMT!

nou nou… dat valt toch mee?

Moderator
    Night

Ik heb zo’n vermoeden dat onze Shmoo een reactie met uitleg en mogelijkheden met bijbehorende plaatjes had getypt van 3 kantjes A4 en vervolgens ergens op een verkeerd knopje heeft gedrukt…:-(

Bijdrager
    KarelWillem

Het was geloof ik een linkje, die niet werkte zoals een linkje op een forum zou moeten werken.

Moderator
    Night

Is toch niet zo lastig:

• je plaats de link gewoon in de tekst. Klik op het link symbooltje (ketting) en drukt op het <enter> icoontje
    • je selecteert een woord, klikt op het link symbooltje (ketting), plakt de link in het invoervenster en drukt op het <enter> icoontje

Klaar. Niets meer aan doen….

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.