13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    dirkbouwman

.gif afbeelding vectoriseren

Beste iedereen,

Om een .gif afbeelding te kunnen bewerken in Autocad, wil ik deze vectoriseren. Online moet dat prima kunnen bijvoorbeeld met http://www.pdftodxf.com.

Nu is deze afbeelding van schermkwaliteit, dus van slechte kwaliteit. Ik krijg hem dus niet gevectoriseerd.
    Hier is één van de afbeeldingen te zien die ik wil vectoriseren: [URL=http://img824.imageshack.us/i/rasterkaart.gif/ ][IMG]http://img824.imageshack.us/img824/4074/rasterkaart.gif[/IMG][/URL]

Ingezoomd is te zien dat het al snel wazig en korrelig wordt. Op welke manier kan ik deze afbeelding tóch gevectoriseerd krijgen? Alles handmatig overtekenen in Autocad KAN maar is niet wenselijk gezien de hoeveelheid werk die er in zit.

Alvast mijn dank.

Dirk

Bijdrager
    KarelWillem

Met dergelijke dunne lijnen en veel cijfers e.d., en dan ook nog eens leuke blauwe en rode lijntjes, gaat je dat vrijwel zeker niet geautomatiseerd lukken.

Gekartelde lijnen die elkaar overlappen en raken.
    Nee, sorry, maar ik zie daar vooral veel handwerk in gaan zitten.

Dan vraag je je wel altijd af; er is toch iemand die dit gemaakt heeft?
    En waarschijnlijk ook niet met de hand.

Bijdrager
    dirkbouwman

Het is inderdaad een grote uitdaging, waarvan ik heel benieuwd ben of het gaat lukken.

Ik vond op internet dit: http://vectormagic.com/home

Hiermee kun je de gif bestanden best heel aardig vectoriseren, voor zover dit mogelijk is met zo’n wazig .gif bestand. Nu kijken of ik het ook in Autocad kan krijgen.

Deze tekeningen zijn op zich wel voorhanden in vectorbestanden, alleen deze zijn vele malen kostbaarder dan in rasterformaat (.gif). Ik probeer het daarom (eerst) op deze manier.

Iemand nog andere ideeen?

Bijdrager
    Ce.

Heb je al eens in illustrator “live trace” geprobeerd?:-)

Bijdrager
    dirkbouwman

Live Trace heb ik inderdaad al een keer geprobeerd in Illustrator. Dat was helaas zonder succes.

Een computerprogramma zou wel handiger kunnen zijn dan online, want online duurt het best lang.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Om een .gif afbeelding te kunnen bewerken in Autocad, wil ik deze vectoriseren

Een live trace doet niets anders dan omlijnen wat je opdraagt. Wanneer je er in Autocad mee wilt werken heb je een lijntekening nodig. Dat wil zeggen dat één lijn ook echt uit één vectorlijn bestaat en niet uit een contour rondom de lijnen in de gif afbeelding. Dit laatste krijg je bij elke vorm van tracing. Daarbij zal je altijd of gekartelde lijnen of wegvallende details in de scherpe hoeken krijgen.

Er zit dus weinig anders op dan dit met de hand over te trekken. Ik gok dat je daar wel een paar uurtjes voor nodig hebt. live trace is sowieso veel te grof en rommelig voor een technische tekening.

Bijdrager
    dirkbouwman

Lastig lastig.
    Alles opnieuw tekenen gaat hem waarschijnlijk niet worden, ik heb ongeveer 340 tekeningen te doen (heb er vele maanden de tijd voor).

Ik krijg hem haarscherp via http://vectormagic.com/home. Alleen het zijn wel wisselend dikke lijnen. Nu de truc hoe ik dit tot een dunne lijn kan krijgen in Autocad.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je zou het resultaat kunnen openen in illustrator, alles selecteren en de lijndikte invullen op één gelijke waarde. Moet je wel weer illustrator hebben natuurlijk! Met Autocad kan ik je niet helpen..

Bijdrager
    dirkbouwman

Goede tip wat betreft Illustrator!:D
    Het zijn echter lijnen, die aan beide kanten belijnd zijn met daar tussen opvulling.

Maar goed proberen ga ik het zeker.

Ik werk met Illustrator CS3 in het Engels. Hoe gaat dat precies die lijnen op één waarde instellen?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Het zijn echter lijnen, die aan beide kanten belijnd zijn met daar tussen opvulling.

Dat wilde ik hiermee zeggen:

Dr.

Een live trace doet niets anders dan omlijnen wat je opdraagt. Wanneer je er in Autocad mee wilt werken heb je een lijntekening nodig. Dat wil zeggen dat één lijn ook echt uit één vectorlijn bestaat en niet uit een contour rondom de lijnen in de gif afbeelding.

Dat gaat dus ook hier helaas niet op.
    Ook illustrator kan je hiermee niet helpen. Ik vrees dat dit niet de oplossing is die je zoekt. Ik dacht even dat je een tracer had gevonden waar lijnen ook echt in lijnen worden omgezet en niet in vullingen. Dat had ik dus mis.;)

Bijdrager
    dirkbouwman

Ja, lastig probleem he?
    De lijndiktes zijn in Illustrator allemaal gelijk, maar zoals eerder gezegd, zijn deze opgevuld met kleuren.

Hoe verder?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je hebt maar drie opties:

– Een vectortracer zoeken die lijnen ook ECHT omzet naar vector lijnen
    – Terug naar de brond en werkbestanden opvragen
    – Alles handmatig overtrekken

Ik vrees het ergste voor je:(

De lijndiktes zijn in Illustrator allemaal gelijk

Ik gok dat ze allemaal op 0 staan;)

Bijdrager
    dirkbouwman

Jaa, dit wordt lastig.

– optie 1 vectortracer opzoeken: dit ga ik nog steeds proberen via ome Google.
    – optie 2 bij de bron vectortekeningen opzoeken: dit kost duizenden euro’s, dus is niet wenselijk
    – optie 3 handmatig overtrekken: te veel werk, misschien iets voor een stagiair:p

Kortom; de zoektocht op internet gaat verder.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.