8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bassabas

Gezocht vertaaltabel PMS -> L*A*B*

Wie kan mij helpen aan een standaard vertaaltabel van PMS naar LAB.

Mijn dank is groot!

Bijdrager
    mekker
    Bijdrager
    bassabas

Thanx

Bijdrager
    olbo

En als je photoshop hebt naar het kleurenpalet gaan.

Bijdrager
    WOZ

Niet om het één of ander maar welke PMS wil je vertalen?
    De beste oplossing is nog altijd Photoshop. Maakje PMS aan, vul een vakje en prik met je pipet.
    Grote voordeel van Photoshop : Je werkt binnen een profiel. Een full color waaier van een PMS kan heel anders worden als je coated of uncoated wilt. (Afgezien van het feit dat max 50% uberhaupt te reproduceren is).
    lees hier meer over Pantone en CMYK, dieper dan dit gaat het niet;-)

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”WOZ”

Niet om het één of ander maar welke PMS wil je vertalen?
    De beste oplossing is nog altijd Photoshop. Maakje PMS aan, vul een vakje en prik met je pipet.
    Grote voordeel van Photoshop : Je werkt binnen een profiel. Een full color waaier van een PMS kan heel anders worden als je coated of uncoated wilt.

Het klopt toch niet helemaal wat je zegt WOZ, de Lab waardes veranderen niet als je een ander profiel gebruikt.
    Als je het hebt over “full color” oftewel CMYK, klopt het wel wat je zegt, en natuurlijk zijn de PMS kleuren in een coated of uncoated waaier verschillend (terwijl ze met dezelfde inktrecept gedrukt zijn)
    En als je een PMS vertaalt naar CMYK maakt het ook uit wat voor profiel je gebruikt, maar als je de PMS naar Lab vertaalt niet.
    Lab is , per definitie, apparaatonafhankelijk, ofwel Lab beschrijft de kleuren die we kunnen zien op een manier die los staat van de manier waarop die kleur gereproduceerd wordt.

overigens kun je ervan uitgaan dat die Lab waardes wel kloppen, die worden door Pantone meegeleverd in de kleurdefinities.

Bijdrager
    bassabas

Het gaat mij inderdaad om de LAB waardes van alle pms-en. Dit omdat deze inderdaad niet per profiel verschillen. Zet een pms een som in PHotoshop of illustrator dan krijg je 2 verschillende kleuren. En als klanten van ons materiaal aanleveren ligt het ook maar aan het profief dat ze gebruiken (toch)

Ik wil in mij RIP automatisch de kleuren laten converteren van PMS naar de LAB waardes zodat ik deze meer onder controle heb (en de de ingesloten profielen over-rule.

@EagerB0bNerd
    – Waar kan ik de Lab waardes die Pantone meeleverd in de kleurdefinities vinden??

Bijdrager
    WOZ

Klopt EBN.
    Bassabas:Hier o.a.
    Met dank aan EBN of Deskman, één van beiden stuurde me de link;-)

En Bassabas, ik raad je aan het artikel over Pantone te lezen. Veel van je vragen worden er beantwoord. Overigens zou ik NIET aanraden het omzetten door je RIP te doen en ook nog eens de profielen te overrulen. Ik zou als klant niet blij worden van een drukker of lithograaf die dat doet…

Richt je liever op de goede profielen…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.