17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Gezocht Processing alternatief dat op basis C++ werkt

Ik zoek een programma als Processing.org (simpele IDE met uitvoer op scherm in venster) dat cross-platform is (i.i.g. Windows en Mac) maar op basis van C++ werkt i.p.v. Java.

Voor Informaticalessen vind ik namelijk onderscheid tussen INT en FLOAT cruciaal, in Processing is ieder getal automatisch een float en kun je niet lekker algoritmes maken waarbij 5/2=2 of 5%2=1.

Visual Studio en XCode zijn te grof geschut, dat laat je niet even door een leerling thuis installeren.

Atom is wel al een perfect cross-platform code-editor, dus een Win/Mac geschikte runtime erbij mag ook.

Bijdrager
    TheBigZ

Al Python overwogen?

Bijdrager
    computer space

Yikes, Python…. vinger in de keel.

Ik ben allergisch voor spatie-gestapo.

En volgens mij heb je in Python al helemaal geen type-defenities.

Bijdrager
    mowat

En nog best leuk ook.

Ik ben er , nadat TheBigZ met Python een puzzel voor me kon oplossen, ook aan begonnen en na enkele maanden vind ik het steeds maar interessanter.

En er is op het net heel veel info over te vinden.

Een aanrader!

Bijdrager
    TheBigZ

computer space op 17 augustus 2020 om 13:09
    En volgens mij heb je in Python al helemaal geen type-defenities.

https://docs.python.org/3/library/typing.html

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Buzz

Nee, de krulhaakjes en puntkomma-gestapo, daar moet je het van hebben!

Python heeft gewoon types als ints en floats, maar doet zoals de meeste talen die sinds de jaren ’90 zijn ontwikkeld aan duck typing, dus:

5/2 => 2.5

int(5)/int(2) => 2.5

type(5/2) => float

int(5/2) => 2

type(int(5/2)) => int

Volgens mij werkt processing op basis van Java ook zo. Lijkt me het nuttigst voor informatica lessen om types en duck typing uit te leggen aan de hand van zo’n moderne, toegankelijke taal. Type-vaste talen hebben zeker ook hun plek, maar zijn nou eenmaal niet zo goed toegankelijk gemaakt. Aard van het beestje.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Buzz.
    Bijdrager
    madcat

Als je wilt leren programeren zijn Java, C#, Swift of Python best aardig om mee te beginnen.

Als je perse cross platform wilt doen is Java de beste keuze, dat is gemaakt om op van alles te draaien
    C# is de opvolger van C++ en werkt enkel op windows (dan laat ik de mono hack voor linux even buiten beschouwing)
    Swift is zoals je waarschijnlijk wel weet Mac only
    Python is meer een script taal en net zoals javascript niet echt een programeer taal.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>madcat op 18 augustus 2020 om 10:32</p>
    Python is meer een script taal en net zoals javascript niet echt een programeer taal.

Gelul. Je kunt er programma’s in schrijven, dat maakt het een programmeertaal.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Gelul. Je kunt er programma’s in schrijven, dat maakt het een programmeertaal.

Dat is schrikken, ik las de teksten van Jakko Westerbeke hoofdzakelijk vanwege de inhoud en correct taalgebruik, dat is nu kennelijk voorbij.

Bijdrager
    Buzz

Hij heeft in dit geval wel gelijk. Python is een volwaardige programmeertaal met ook nog eens een uitstekende cross-platform ondersteuning.

Bijdrager
    TheBigZ

Er vallen wel meer kanttekeningen te plaatsen bij de bijdrage van madcat.

”C# is de opvolger van C++..” huh?

Als je nu had gezegd, C# is het Microsoft antwoord op Java, dan was ik met je meegegaan.

Swift is niet alleen Mac only, ook beschikbaar op Linux. (De macOS Swift libraries is weer een ander verhaal.)

In zowel Python als JavaScript worden flinke programma’s geschreven.

Tenslotte, wat dat cross-platform betreft, slaat Python ook zeker geen slecht figuur. (EDIT: zoals reeds opgemerkt door Buzz.)

Bijdrager
    madcat

<p class=”cite”>Buzz op 18 augustus 2020 om 14:08</p>
    Hij heeft in dit geval wel gelijk. Python is een volwaardige programmeertaal met ook nog eens een uitstekende cross-platform ondersteuning.

Python wordt niet gecompileerd en is daarom een script taal. Dat wil niet zeggen dat je er niet iets mee kan programeren.

en ja c# is de opvolger van c++ en inderdaad sterk geïnspireerd door java.

++ en ++ = #

Bijdrager
    Buzz

Het ligt bij Python (en ook bij Java) qua compileren iets ingewikkelder. Zoek het maar eens na. Maar in ieder geval maakt het voor een programmeertaal niet uit of deze gecompileerd wordt of geïnterpreteerd, het blijft volgens elke definitie een programmeertaal. Dat javascript, en met name python zowel uitermate geschikt zijn voor simpele scripts als voor het ontwikkelen van uitgebreidere/complexere software, met gebruik van veelzijdige libraries, etc., is een toegevoegde waarde, niet iets dat aan de status van deze talen als programmeertaal af zou doen.

Bijdrager
    madcat

<p class=”cite”>Buzz op 19 augustus 2020 om 15:19</p>
    Het ligt bij Python (en ook bij Java) qua compileren iets ingewikkelder. Zoek het maar eens na. Maar in ieder geval maakt het voor een programmeertaal niet uit of deze gecompileerd wordt of geïnterpreteerd, het blijft volgens elke definitie een programmeertaal. Dat javascript, en met name python zowel uitermate geschikt zijn voor simpele scripts als voor het ontwikkelen van uitgebreidere/complexere software, met gebruik van veelzijdige libraries, etc., is een toegevoegde waarde, niet iets dat aan de status van deze talen als programmeertaal af zou doen.

ah, ik zie inderdaad dat python weer een verhaal apart is en dat het blijkbaar er ‘Just In Time’ bytecode van maakt en dan uitvoert, dat wist ik niet.
    ik gebruik python vooral voor single purpose taakjes die even snel in elkaar gehacked moeten worden en is nogal ‘losjes’ in gebruik.

Maar goed, persoonlijk zou ik nog steeds java adviseren aangezien de topic starter niet van python houd

Bijdrager
    Buzz

Of topic starter kan gewoon bij processing blijven, omdat je daar zo te zien, net als bij python, ook simpelweg gebruik kan maken van int() en float() functies voor het gewenste gedrag bij berekeningen (zie bijv. https://processing.org/reference/intconvert_.html, https://processing.org/reference/modulo.html).

Bijdrager
    computer space

Kom toch net iets te veel verschillen tegen. Arrays gaan ook compleet anders.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.