19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Egons

GEZOCHT: Prijslijsten grafische ontwerpen

Ik ben opzoek naar een prijslijst voor grafische ontwerpen (huisstijlen, flyers, fotografie etc.).

Ik wil namelijk voor mezelf beginnen en wil graag de gemiddelde prijzen gebruiken.

Kan iemand me daarmee helpen?

Bijdrager
    Welles

Logo € 14,95
    Huisstijl € 129,95
    Flyer € 0,29 p./st.
    Fotografie € 0,10 per afdruk van 10×15 bij ’t Kruidvat

Bijdrager
    KarelWillem

Lol.

Bijdrager
    Egons

:? Probeer een serieuze reactie te krijgen Welles

Bijdrager
    milann

Bedenk gewoon een leuk uurtarief voor jezelf.

Ik als student vraag gemiddeld €27,50 bruto per uur, maar ik ken ook jongens uit mijn klas die €55,- per uur vragen.. Het ligt ook een beetje aan je doelgroep?

Heb je andere starters als klant, of kun je gelijk voor een paar grote bedrijven beginnen?

Als ik een website maak vraag ik hier €450,- bruto voor.

Bijdrager
    Welles

Dan moet je een serieuze vraag stellen. Dit slaat natuurlijk nergens op.

Bijdrager
    milann

Ook moet je ergens een drukkerij zoeken of een online drukkerij als http://www.flyerzone.nl oid.

Als je hier nou de drukkosten bekijkt, en dan ga je na wat je er zelf aan wilt verdienen kun je ook een prijsje maken.

Bijdrager
    Egons
    ”milann”

Bedenk gewoon een leuk uurtarief voor jezelf.

Ik als student vraag gemiddeld €27,50 bruto per uur, maar ik ken ook jongens uit mijn klas die €55,- per uur vragen.. Het ligt ook een beetje aan je doelgroep?

Heb je andere starters als klant, of kun je gelijk voor een paar grote bedrijven beginnen?

Als ik een website maak vraag ik hier €450,- bruto voor.

Ik begin gelijk voor middel grote tot grote bedrijven.
    Voornamelijk magazine gericht.
    Daarnaast uiteraard wel huisstijlen e.d.

Bijdrager
    milann

En wat is je leeftijd? Studeer je nog? Heb je al ervaring als ontwerper?
    Dit speelt ook wel mee vind ik.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vraag zelfs 56 euro per uur. Alleen heb je aan dat gegeven niet zo heel veel.

Sommige projecten leveren me 120 euro per uur op, andere misschien 13,00 per uur.

Een website kan 145 euro kosten, maar ook 3500 euro.
    Een logo kan 45 euro kosten, maar ook 650 euro.
    Een paginaprijs kan 6 euro zijn, maar ook 45 euro.

Alles afhankelijk van klant, budget, soort werk, aantallen, etc.

Drukwerk is een kwestie van rondkijken, maar ook daar is geen vaste prijs aan te hangen (papiersoort, aantallen, complexiteit, formaat, etc.)

Bijdrager
    Egons

ik ben 25 en heb 4 jaar ervaring met grafisch vormgeven.

En 2 zeer bekende en veel verkochte magazines

Bijdrager
    Vin
    ”Egons”

welke dan?

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, als beginner (want met 4 jaar ervaring ben je naar mijn mening nog een relatief “jonge” ontwerper)
    een bedrijf beginnen en middel/grote klanten binnenhalen is lastig. Om daar een prijskaartje aan te
    hangen is nog lastiger. Persoonlijk zou ik offertes aanvragen bij conculega’s, objectief kijken naar
    wat jouw kennis/talent is vergeleken met hun, en dan daar je prijs op baseren.

Het zou denk ik niet reëel zijn om een bedrag te plakken omdat je voor zeer bekende magazines hebt
    gewerkt. Dat zegt namelijk niet altijd even veel over je eigen kunnen omdat je op dat moment in een
    team werkt. Je versterkt elkaar dus.
    Als je ditzelfde soort werk ineens zélf wilt gaan doen zou ’t niet eens een onredelijk idee zijn om je
    prijs eerst gunstig neer te zetten, en dan in de loop der tijd eens te kijken hoe de zaken lopen. Dan
    kun je achteraf geleidelijk de prijzen omhoog doen naar gelang de belangstelling. Want op de lange
    termijn is de belangstelling die men in JOU ziet de beste maatstaf tot een juist prijskaartje denk ik:)

Maar als 25 jarige met 4 jaar ervaring kun je, ongeacht of je nu een lokaal magazine of de Estelle
    maakt in een team, niet direct de hoofdprijs vragen:)

Bijdrager
    Blieper
    ”Graphsic”
    ”Egons”

welke dan?

Yes… Errug benieuwd!! :D

Bijdrager
    Blieper

Tsja, of iemand 1, 2, 3 of vier jaar ervaring heeft zal mij ook een w…t wezen.

Ik ken d’r die zijn nog met de opleiding bezig en die ontwerpen als een, die er al 30 jaar ervaring in heeft.
    Ik ken d’r ook die zeggen dat ze al tig jaar professioneel bezig zijn en als je dan ziet wat ze ervan bakken…
    Sommige presteren het om tekens met wat kleurvlakjes van rechthoekjes weer iets in elkaar te flansen.
    Sommige ontwerpen kun je vaak al zien van welke ontwerper het is, omdat hij/zij meestal met dezelfde trucjes en dergelijke aankomen.

Maar goed…., de kwaliteit zal het leren:D

Bijdrager
    Lavoro

Welke doelgroep zoek je op? Wat zijn je kwaliteiten?

Een nieuwe identiteit neerzetten voor een bedrijf is veel meer waard dan een dtp-klusje.
    Ga je een logo voor de kapper op de hoek ontwerpen of een logo voor een groot bedrijf.
    Zodra je dat duidelijk uiteen kan zetten, kan je een tarief bepalen.

Je kan wel verschillende tarieven hanteren voor puur ontwerpen en dtp werk bijv.

als je kiest voor de grotere bedrijven moet je ten eerste een goed netwerk hebben zodat je aan klussen kan blijven komen. Een goed netwerk is 70% van het succes van je bedrijf.

Stel je hebt dat gekozen met een bijbehorend uurtarief dan kan je geen klussen aannemen voor de helft bij lokale mkb bedrijfjes.

M.a.w. er is niet een standaard tarief dat je kunt vragen.

Mijn tarief ligt op 90 euro

Bijdrager
    Lavoro
    ”milann”

Als ik een website maak

Heb je voorbeelden? Leuk om te zien.

Bijdrager
    Xigh

Ik reken vaak niet met uurtarieven, wel verstandiger krijg ik de laatste tijd wat het idee. Maar ik reken als uurtarief over het algemeen €35 ex. maar dit is wel een prijs met marge, is het budget van die klant wat beperkter maar wil ik een klant wel graag (ivm mond op mond reclame of zie ik er toekomst werk in) dan zak ik wat. Als ik denk dat ik uitgemolken ga worden doe ik het wat omhoog.
    Maar je hebt niets aan dit soort bedragen, kijk eens naar je onkosten. Hoeveel opdrachten moet je met een bepaald bedrag hebben om die maand brood op de plank te krijgen. Roepen waar je voor gewerkt heeft werkt op feestjes wel leuk, maar de middelgrote en grote klanten hebben liever gewoon een portfolio.
    Ik zie bijvoorbeeld dat je geen website hebt en voor iemand die al vier jaar bezig is vind ik dat toch wat apart. Ik weet wel dat ik iemand verwijt zwart te zien op dit moment;) Maar ik zit nog op school (maar ben druk bezig met een site hoor, alleen perfectionisme is een waardeloze eigenschap als je wat af wilt krijgen). Maar het is wel een visitekaartje. Ik zou die dingen eerst goed op orde krijgen voordat je gaat kijken naar wat je vragen kan. Mensen accepteren bepaalde prijzen ook eerder als je wat meer te laten zien hebt. Zeker bij kleine klanten krijg je dat ze aan vrienden laten zien wie er wel niet hun site of logo gemaakt heeft.

Succes.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.