15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gezocht: lettertype met Nederlands handschrift

Weet iemand een lettertype dat er handgeschreven uitziet, met Nederlandse lettervormen? Geen netjes geschreven schoolhandschrift, maar een gedigitaliseerd, gewoon dagelijks handschrift. Zo’n beetje alles dat ik kan vinden is Amerikaans, met van die vreemde 8’en en 9’s, S’en die aan de bovenkant groter zijn dan de onderkant, enz.

Bijdrager
    sedikit

Fontcapture: Maak een font van je eigen handschrift

http://www.yourfonts.com/

Meestal moet je eerst met een scanner werken. Ik heb jaren geleden dat eens gedaan. Ik kwam erachter dat het eigen handschrift alleen werkt op je eigen computer. Als je een document o.i.d. in je eigen handschrift naar iemand verstuurt, heeft het alleen maar zin, als de ontvanger jouw handschrift óók in zijn fonts-bestand heeft staan. Daarom gebruik ik alleen mijn eigen handschrift eventueel in eigen drukwerk. Mijn handschrift staat in de fonts van mijn iMac:

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb ergens een font met mijn eigen handschrift, maar kan hem even niet zo snel vinden.

n.b.: het bestand (b)lijkt leeg te zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>sedikit op 8 juli 2020 om 14:59</p>

Fontcapture: Maak een font van je eigen handschrift

<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“Fontcapture: Maak een font van je eigen handschrift” — appletips” src=”https://www.appletips.nl/fontcapture-com-maak-een-font-van-je-eigen-handschrift/embed/#?secret=HuVTy7COag&#8221; width=”500″ height=”282″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”HuVTy7COag”></iframe>

http://www.yourfonts.com/

Meestal moet je eerst met een scanner werken. Ik heb jaren geleden dat eens gedaan. Ik kwam erachter dat het eigen handschrift alleen werkt op je eigen computer. Als je een document o.i.d. in je eigen handschrift naar iemand verstuurt, heeft het alleen maar zin, als de ontvanger jouw handschrift óók in zijn fonts-bestand heeft staan. Daarom gebruik ik alleen mijn eigen handschrift eventueel in eigen drukwerk. Mijn handschrift staat in de fonts van mijn iMac:

Dat is een beetje een wazig bericht:) Ik dénk dat je bedoelt dat ik een lettertype van m’n eigen handschrift kan (laten) maken, maar dat is veel te veel moeite — dan zou ik de teksten die ik nodig heb beter op een papiertje kunnen schrijven, scannen en als afbeelding gebruiken.

<p class=”cite”>KarelWillem op 8 juli 2020 om 15:02</p>
    Ik heb ergens een font met mijn eigen handschrift, maar kan hem even niet zo snel vinden.

Als je zoiets al hebt, en ik mag het gebruiken, dan graag:)

Bijdrager
    KarelWillem

Jakko Westerbeke op 8 juli 2020 om 15:07

Als je zoiets al hebt, en ik mag het gebruiken, dan graag…

Ik dacht toch een aardig waterdicht catalogus-systeem te hebben, maar dat font wil zich niet laten vinden. .:)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    sedikit

@Jakko Westerbeke,

Hoewel ik niet weet wat er wazig is aan mijn bericht, zal ik het dan duidelijker zeggen:

-je moet volgens mij altijd een scanner gebruiken. Zie urls

-je kunt ze dan toevoegen aan je eigen fonts-bestand op je mac

-het heeft alleen zin om documenten (Word, PDF e.d.) naar iemand anders te versturen (in je eigen handschrift), in mails b.v., als die jouw handschrift óók in zijn fonts-bestand heeft staan.

-ik gebruik mijn eigen handschrift derhalve  eventueel alleen op drukwerk. Extra Jakko 😊 : ik druk mijn eigen handschrift ook wel eens af op een cd/dvd hoes (= gedrukte afbeelding), of in een afbeelding verstuur (kerstkaart, verjaardagskaart e.d.).

-Conclusie: eigen handschrift-fonts zijn voor het persoonlijke “opleuken” 😊

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 8 juli 2020 om 15:16</p>
    Ik dacht toch een aardig waterdicht catalogus-systeem te hebben, maar dat font wil zich niet laten vinden. .:)

Ik ken dat, maar dan met boeken en tijdschriftartikels …

<p class=”cite”>sedikit op 8 juli 2020 om 15:40</p>
    @Jakko Westerbeke,

Hoewel ik niet weet wat er wazig is aan mijn bericht

Het is wazig omdat er over de inhoud die van die andere site overgenomen is, een melding over cookies staat, waardoor de tekst amper of niet te lezen is. (Ik vermoed dat jij die melding niet ziet en het dus voor jou wel goed leesbaar is.)

zal ik het dan duidelijker zeggen:

Dat had ik allemaal al begrepen:) Omdat ik dit maar voor een paar korte stukjes tekst nodig heb, is dit echter veel te veel moeite — wilde ik het écht hebben voor veelbuldig gebruik, dan maakte ik het zelf wel in Glyphs, maar je wilt niet weten hoeveel werk dat is wil je het goed doen:(

Bijdrager
    sedikit

Jakko Westerbeke

“Het is wazig omdat er over de inhoud die van die andere site overgenomen is, een melding over cookies staat, waardoor de tekst amper of niet te lezen is. (Ik vermoed dat jij die melding niet ziet en het dus voor jou wel goed leesbaar is.)”

Ik heb niets overgenomen. Ik heb alleen maar de url (  https://www.appletips.nl/fontcapture-com-maak-een-font-van-je-eigen-handschrift/ ) gepost.  Hoe dat dan alleen maar fontcapture is komen te heten????Ik ben wel op die site geweest, maar kan me niets herinneren van cookies. misschien ooit toegestaan. Zag later bij terugkomst op deze topic, dat er i.p.v. die url, een tekst stond. Voeg dit merkwaardige verschijnsel dan maar toe aan de mankementen van deze site (OMT)……..

Sleutelbeheerder
    Night

Er zijn wel een miljard al dan niet gratis ‘script’ en ‘hand’ / ‘Handwriting’ fonts in omloop. Stug dat je er niet een kan vinden die bij je smaak past.

https://befonts.com/script/handwritten

Bijdrager
    sedikit

@Night, het gaat om iemand’s eigen handschrift. Niet om een font wat lijkt op een handschrift. Daar bestaan er inderdaad heel veel van.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>sedikit op 8 juli 2020 om 16:09</p>
    Ik heb niets overgenomen. Ik heb alleen maar de url (  https://www.appletips.nl/fontcapture-com-maak-een-font-van-je-eigen-handschrift/ ) gepost.  Hoe dat dan alleen maar fontcapture is komen te heten????Ik ben wel op die site geweest, maar kan me niets herinneren van cookies. misschien ooit toegestaan. Zag later bij terugkomst op deze topic, dat er i.p.v. die url, een tekst stond. Voeg dit merkwaardige verschijnsel dan maar toe aan de mankementen van deze site (OMT)……..

Dat hoort zo, lijkt me: je zet een URL in een forumbericht dat je plaatst, en het forum probeert de inhoud van die pagina op te halen en (deels) weer te geven in je bericht. Op zich niks mis mee, maar blijkbaar schort er nog wel iets aan de implementatie ervan op dit forum.

<p class=”cite”>Night op 8 juli 2020 om 17:28</p>
    Er zijn wel een miljard al dan niet gratis ‘script’ en ‘hand’ / ‘Handwriting’ fonts in omloop. Stug dat je er niet een kan vinden die bij je smaak past.

Klopt, maar het overgrote merendeel daarvan doet veel te buitenlands aan. Wie (die in Nederland heeft leren schrijven) begint een 8 linksboven, of schrijft een 9 als een kleine letter q maar dan hoger op de regel? En dat zijn nu net van die dingen die ik in het gros van de lettertypes die ik bekeek, zag. Ik zal er nog maar meer door moeten gaan spitten, denk ik …

<p class=”cite”>sedikit op 8 juli 2020 om 17:42</p>
    @Night, het gaat om iemand’s eigen handschrift. Niet om een font wat lijkt op een handschrift. Daar bestaan er inderdaad heel veel van.

Nou, ja, niet per se — het gaat me erom dat het een handschriftlettertype is dat er (1) uitziet als een handschrift, dus niet te gestileerd (zoals, extreem voorbeeld, Comic Sans) en (2) voor een Nederlands handschrift door kan gaan. Oh, en (3) gratis:)

Sleutelbeheerder
    Night

sedikit op 8 juli 2020 om 17:42

Ik denk dat de discussie die kant is opgegaan, want dat vereiste kan ik in de openingspost van TS nergens terugvinden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat was inderdaad geen vereiste.

Maar wat mij betreft is het niet meer nodig: vanwege een paar veranderingen aan waar ik mee bezig ben, heb ik geen handschriftlettertype meer nodig. Maar bedankt voor het meedenken, allemaal:)

Sleutelbeheerder
    Night

Ik vind persoonlijk de Da Vinci wel een lekkere, maar ook beperkt toepasbaar. Maar goed. Het is niet meer nodig, slim van je om het zo op te lossen 🙂

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nou ja, „slim” weet ik niet:) Omdat ik bedacht dat ik er wat anders ook nog bij wilde doen dat belangrijker is dan waar ik het handschriftlettertype voor nodig had, was er geen ruimte meer voor dat laatste, dus dan houdt het op.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.