30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)
  • Q:
    Bijdrager
    wout3r

Gezocht: Lelijke sites

Ha Mac-mates!

Klink misschien heel stom, maar ik zal het uitleggen. Ik ben samen met wat andere studenten een (hoe zal ik het noemen..) “grafisch bedrijfje” gestart. Bedrijf kan ik het niet echt noemen, het is meer een goep studenten die voor weinig geld lelijke sites gaan opleuken. Het project heet ‘de stijlmeesters’ en via onze (aankomende) site kunnen bezoekers lelijke sites aanmelden en/of nomineren voor de -mooiere naam komt nog- lelijkste site van 2006-2007. Ook kan er daar aangemeld worden voor sites die de bezoekers echt niet vinden kunnen, zodat wij daar even langswippen om te kijken of het de moeite waard is.

Het idee zal vast al wel bestaan, maar alsnog vind ik het een hele uitdaging. En nu even to the point: ik ben dus nu opzoek naar sites die echt afschuwelijk lelijk zijn, die wij al kunnen gaan opleuken, zodat als we de site lanceren al een klein portfolio aan opgeleukte sites hebben.

Dus kom maar op met die walgelijke troep;)

Bijdrager
    Snakeman

1

Bijdrager
    TijhofGraphics
    Bijdrager
    apple_mathias

http://www.rafc.be/index_content.html
    lelijkste site hoort ook bij de meest degoutante voetbalclub van ’t stad… :P :D

Bijdrager
    Walkingfingers
    Bijdrager
    wout3r
    ”mike”

http://www.microsoft.com/:wink:

Haha, die is inderdaad wel heel lelijk, daar durf ik me niet eens aan te wagen. Straks verkloot ik hun “geweldige” *kuch* structuur van de site;)

Bijdrager
    iJoost

Voorbeelden van slechte sites genoeg op deze site:

http://www.webpagesthatsuck.com/dailysucker/

Inclusief uitleg over waarom “mystery meat” niet een goed idee is:

http://www.webpagesthatsuck.com/mysterymeatnavigation.html

Bijdrager
    wout3r

Het valt me op dat de Nederlandse (basis)scholen echt afschuwelijke website’s hebben. 1x “basisschool” intypen bij almachtig Google, et voila een wereld vol lelijke site’s

Bijdrager
    MacBeer

Vraagje:

Je hebt straks een verzameling ‘lelijke sites’. Wat ga je daarmee doen? Ga je de makers/eigenaars van de lelijkste sites emailen met een boodschap ala ‘wij hebben uw site uitgeroepen tot lelijke site. Wij zijn een groep studenten die lelijke sites willen opleuken tegen een geringe vergoeding en we nemen graag uw site onder handen’?

Lijkt me niet echt een goed plan heren…:roll:

Bijdrager
    wout3r

Nee dat gaan we echt wel wat subtieler aanpakken hoor;) Don’t worry

Bijdrager
    Snakeman

Denk ook niet dat het een succes zal worden. Als ik te horen krijg van een groepje studenten dat ik een leijke website heb zal ik die niet door diezelfde studenten laten ‘opleuken’ (ook zo’n dooddoener).

Bijdrager
    WouterReyntjens

Het kan zijn dat ze het als voorbeeld gaan gebruiken naar hun klanten,
    Ik heb er ook eentje voor jullie http://www.kaagatletiek.be

Bijdrager
    AdriaanB

Doe AYB iets aan de flash daar:O

Wel uitkijken, de brielse zeilschool is onder leiding van het delfts studenten korps:evil:

Bijdrager
    MacBeer
    ”woopz”

Nee dat gaan we echt wel wat subtieler aanpakken hoor;) Don’t worry

Hoe dan wel? Ben erg benieuwd wat jullie hiermee gaan doen.

Bijdrager
    wout3r

Ja dat gedeelte gaan we nog goed uitwerken. Maar we zullen ze niet aanvallen met ‘u heeft een lelijke site, laat hem door ons opleuken’. Het wordt denk ik meer zoiets als ‘wij zijn studenten die vernieuwde website’s aanbieden om onze ervaring uit te breiden. Hierbij zouden wij het leuk vinden om uw website te gaan vernieuwen.’

Something like that.. Er is vast wel een manier om dit anders te brengen waardoor het wel aanspreekt.

Bijdrager
    wout3r
    ”pietsnot”

Doe AYB iets aan de flash daar:O

Wel uitkijken, de brielse zeilschool is onder leiding van het delfts studenten korps:evil:

Linkje doet ’t niet..

Bijdrager
    Thoomas

De website van ons dorp vind ik ook verschrikkelijk lelijk:
    http://www.peins.info

Bijdrager
    freshface
    Bijdrager
    MacBeer

Kijk, het probleem zit ‘m in het feit dat (hoe ‘lelijk’ een site soms is) er altijd mensen met veel plezier en toewijding aan gewerkt hebben. De sites zien er niet zo fraai uit in vergelijking met sites die gemaakt zijn door professionals omdat de leek simpelweg niet kan vormgeven en weinig snapt van het maken van sites.
    Maar dat zegt niks over de motivatie en het plezier dat mensen gehad hebben om die site te maken.

Hoe je het ook zegt, je zegt in feite tegen die mensen dat ze troep-werk geleverd hebben. En dat is niet netjes. Je moet ook bedenken dat bassisscholen niet over de budgetten beschikken die bedrijven hebben en daarom simpelweg geen professional op dit soort werk kunnen zetten. Daarom is het in de praktijk altijd een docent(e) of de partner van een docent(e) die handig is in Frontpage die dit soort zaken opknapt.

Bijdrager
    chilli dude
    Bijdrager
    sedikit

Een voorbeeld van een ontzettend slecht ontwerp, waarbij, zoals bij vele sites, vergeten wordt dat een tekst leesbaar moet zijn. In de bovenste brede balk zijn oranje gele letters op oranje-achtig rood gezet:
    http://www.tele2.nl/

Veel ander voorkomende fout is witte letters op lichtgele achtergrond en lichtgrijze letters op witte achtergrond. Dit soort ontwerpers? Trap onder de kont!

@MacBjorn,
    Het heeft niet zoveel met budget te maken e.d. Het heeft te maken met toeters&bellen! De kunst is, bijna letterlijk, je te beperken, meer weglaten dan toevoegen. De pest is dat je veel te veel kunt doen, veel tools zogezegd, en daar weet niet iedereen mee om te gaan. Er wordt ontzettend veel “opgeleukt” Ik vind dat gewoon een gebrek aan professionalisme. Zodra men vergeet dat een tekst is om te LEZEN, dan is het wel droevig gesteld met het “ontwerpen”. Een site moet dienstbaar zijn.Dus overzichtelijk en vooral leesbaar.

Bijdrager
    WouterReyntjens

MacBjorn heeft gelijk, ik ken ook mensen die ongelooflijk lelijke sites maken, maar die er apetrots op zijn!
    Hetgene je zou kunnen vragen is ofdat ze hulp nodig hebben met hun site, dit gaat volgens mij beter overkomen dan zeggen dat ze lelijk zijn.
    Bied gewoon je diensten aan, misschien zeggen ze dan toe:D

Bijdrager
    wout3r

Ik vind het geweldig dat MacBjorn mij verteld hoe het niet moet, maar als je nou ook nog eens tips kan geven hoe het wel moet kom ik ook echt vooruit.

@Wouter: Ja, diensten aanbieden wil ik ook doen, tuurlijk. Maar ik wil het op een unieke manier doen

Bijdrager
    wout3r
    ”sedikit”

Een voorbeeld van een ontzettend slecht ontwerp, waarbij, zoals bij vele sites, vergeten wordt dat een tekst leesbaar moet zijn. In de bovenste brede balk zijn oranje gele letters op oranje-achtig rood gezet:
    http://www.tele2.nl/

Veel ander voorkomende fout is witte letters op lichtgele achtergrond en lichtgrijze letters op witte achtergrond. Dit soort ontwerpers? Trap onder de kont!

@MacBjorn,
    Het heeft niet zoveel met budget te maken e.d. Het heeft te maken met toeters&bellen! De kunst is, bijna letterlijk, je te beperken, meer weglaten dan toevoegen. De pest is dat je veel te veel kunt doen, en daar weet niet iedereen mee om te gaan. Er wordt ontzettend veel “opgeleukt” Ik vind dat gewoon een gebrek aan professionalisme. Zodra men vergeet dat een tekst is om te LEZEN, dan is het wel droevig gesteld met het “ontwerpen”. Een site moet dienstbaar zijn.Dus overzichtelijk en vooral leesbaar.

Hier verteld sedikit toch wel iets heel sterks wat ik ook wil bereiken. Ik ben iemand die erg gesteld is op structuur, vooral in een website en op computers. Gewoon duidelijk en niet teveel “toeters en bellen”.

Bovendien hoeven wij hier als studenten echt niet zoveel mee te verdienen hoor. We vinden het gewoon erg leuk om site’s te bouwen en hierbij veel te leren, bij elke opdracht leer ik wel weer iets nieuws, en dat vind ik echt geweldig. Je moet echt niet gaan denken aan bedragen boven de 100 euro, hooguit 150.

Bijdrager
    Freek.

Ik snap de kern van Bjorns punt wel. Stel je voor dat ik ‘no-budget’ bedrijven zou benaderen met het verhaal dat hun foto’s volkomen ruk zijn en dat ik dat wel even beter kan doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Oh… de foto’s zijn gemaakt door de schoonzoon van de baas… Lekkere binnenkomer.

EDIT:

”woopz”

Je moet echt niet gaan denken aan bedragen boven de 100 euro, hooguit 150.

Ow, ja zo kan ik het ook. Of niet eigenlijk… :wink:

Inactief
    Anoniem
    Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    wout3r
    ”Freek.”

EDIT:

”woopz”

Je moet echt niet gaan denken aan bedragen boven de 100 euro, hooguit 150.

Ow, ja zo kan ik het ook. Of niet eigenlijk… :wink:

Wat bedoel daarmee, dat is toch geen geld voor een website?

P.s. Ja ik snap MacBjorn’s punt ook wel, ik zit er zelf ook wel mee. En natuurlijk denken we hier ook nog aan een oplossing.

Bijdrager
    VeRCEttY

hyves.nl
    toppunt van lelijkheid

Bijdrager
    MacBeer
    ”woopz”

Ik vind het geweldig dat MacBjorn mij verteld hoe het niet moet, maar als je nou ook nog eens tips kan geven hoe het wel moet kom ik ook echt vooruit.

Door je te richten op de juiste groep mensen die wél bereid zijn mensen in te schakelen die verstand van webontwerpen hebben.
    Je strategie om mensen te vertellen dat hun site ruk is en dat jullie het beter kunnen is gewoon fout. Ten eerste is de manier waarop je binnenkomt al not-done. Ten tweede moet men geld betalen aan jullie terwijl de huidige site (die altijd voldoet en waar men altijd complimenten op krijgt) gratis is afgeleverd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.