9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Art-art

Gezamenlijke map maken in iCloud

Tot voor kort gebruikten we OneDrive voor de gezamenlijke opslag met het gezin in de Cloud.
    Op ieder Mac in ons gezin stond OneDrive (met een en hetzelfde account) geïnstalleerd en alles wat een van de gezinsleden in een bepaalde map op een van de computers in huis opsloeg, werd zo automatisch voor de anderen zichtbaar. Handig bijvoorbeeld voor de kinderen omdat ze niet altijd op dezelfde iMac of MacBook hun huiswerk maken. Zelfs op school of bij vrienden konden ze zo bij hun huiswerk. Ook ik had zo makkelijk allerlei zaken bij de hand ook als ik eens niet thuis was.
    Omdat ons gezin met het Office-abonnement gestopt is, is de OneDrive-mogelijkheid er niet meer (met voldoende opslagruimte) en ik had gehoopt (eigenlijk zelfs verwacht) dat ik zoiets ook wel met iCloud zou moeten kunnen doen; een map op alle Macs met daarop gedeelde bestanden (en niet mijn hele iMac gedeeld zoals je kan doen door de hele documenten-map en het bureaublad in iCloud te synchroniseren).
    Ik heb met 2 TB voldoende iCloud-opslag (en sinds High Sierra gedeeld met het gezin). (Hoe) kan ik dit regelen?

Bijdrager
    tarun

Bij het delen van je opslag in iCloud ziet iedereen alleen zijn eigen documenten. Ik heb geen manier gevonden om dat te delen.

Instellen van het delen van je iCloudopslag op de Mac: Systeemvoorkeuren > iCloud > Beheer gezin.

Bijdrager
    hokkie

Dropbox!

iCloud delen is alleen het delen van je beschikbare opslagruimte, niet bedoelt als gezamenlijke mappen. iCloud drive is niets meer dan een dure synchronisatie middel, geïntegreerd in alle Apple Devices. Gemiste kans als je het mij vraagt.

Bijdrager
    tarun
    Bijdrager
    Art-art

Hallo tarun en hokkie,
    Bedankt voor jullie reactie. Ook de uitleg bij Appletips had ik al doorgeakkerd zonder bevredigend antwoord.
    Ik ben bang dat ik begrijp waarom hiervoor geen uitleg te vinden is; een map gedeeld gebruiken is er niet bij. Da’s inderdaad een gemiste kans.
    Ik ga eens kijken of Dropbox doet wat ik zoek. Ik heb wel een account, maar heb me er nooit zo in verdiept.
    Mocht iemand nog andere tips hebben, dan zie ik die graag.

Bijdrager
    Beech

Voor Dropbox moet je ook betalen. Met een Office 365 abonnement van rond € 90,- bij een webwinkel kun je maximaal 5 TB gebruiken. En je kunt je opgeslagen filmpjes gewoon streamen.

Bijdrager
    GoeieDag

Mee eens, een groot gemis op de iCloud Drive: gedeelde mappen voor het eigen netwerk en voor het internet (en daar een publieke én een afgeschermde map)!

Het enige alternatief -wat ik kan verzinnen- als je in de iCloud omgeving wilt blijven, is een extra account nemen waar je enkel de Drive van gebruikt, en dan kan iedereen die jij de gebr.naam en ww geeft, er via een browser met bestanden in de weer.

Bijdrager
    GoeieDag

Eerst even: het zoeken op OMT naar een draadje is toch al een bezoeking; als dan vragen niet in een juist topic worden gezet, is het helemaal klote.
    Deze vraag is natuurlijk niet bedoeld voor iOS/Sync, maar gaat over Mac software/iCloud!

Er is sinds kort (High Sierra) nog een mogelijkheid: niet een map delen, maar je kunt wel alle bestanden deelbaar maken. Je moet het dus we eerst een keer toestaan, maar dan kun je toch gezamenlijk verder. Het begin is er, zullen we maar zeggen.
    Staat hier ergens genoemd: https://www.apple.com/icloud/icloud-drive/

Bijdrager
    Lucapersempre

Indien je in iCloud een schijfkopie (dmg) aanmaakt (via schijfhulpprogramma dan kan je die als één bestand delen. Ik weet wel niet wat er gebeurt wanneer je met meerdere personen op één schijfkopie werkt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.