14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Gevouwen speelkaart

Goedemorgen,

Ik zit met een Photoshop probleem. Wellicht dat iemand van het forum mij op weg kan helpen.
    Ik zal proberen kort en krachtig te schrijven wat mijn doel is.

Ik heb een drietal speelkaarten die er een beetje ‘gevouwen’ (door-het-midden) moeten uit gaan zien. Ook moet het duidelijk worden dat het ‘papier’ is. Totslot moeten ze er ook nog ‘ns een beetje ‘oud’ uit gaan zien. Scannen is geen optie omdat de kwaliteit dan niet goed genoeg is.

Dit is mijn uitgangspunt.

Het meest zit ik nog met de ‘vouwen’.

Iemand die weet hoe ik dat moet gaan aanpakken?

Dank jullie wel voor eventuele suggesties.

Remco

Bijdrager
    madmax

Je kunt het ‘moeilijk’ doen met deze tutorial maar je kunt ook een stuk blanco papier of karton (in dezelfde verhouding als de kaart) nemen, dit ‘vouwen en bevuilen vervolgens inscannen of fotograferen en als overlay laag over je illustratie plaatsen.

Bijdrager
    Mrzl

Zoiets?

Dit is vrij snel gemaakt door de helft van de kaart te kopiƫren en met de transform tool te spelen.
    Verder met de burn tool, blur tool en de airbrush en creativiteit gebruiken om het maar even kort te houden.

Bijdrager
    nookie

Ik doe mee met madmax.
    Zat daar ook aan te denken.
    Dan wordt het natuurlijker om te zien.

Bijdrager
    oost

Mrzl, heel leuk maar het is niet wat ik voor ogen heb. Wat ik voor ogen heb is meer alsof het drie weken in de achterzak van je spijkerbroek heeft gezeten.

De tip van Madmax is opzich ook prima (had ik zelf ook bedacht) echter ik wil meer invloed hebben. Bovendien moet ik er drie hebben die op verschillende manieren gebruikt gaan worden. Het liefst ‘bouw’ ik het zelf helemaal op. Als er correcties komen op bijvoorbeeld kleur tinten dan kan ik dan snel en zonder gedoe uitvoeren. Ook is de kwaliteit uiteindelijk, denk ik, beter dat als je gaat scannen etc.

Ik ga eerst de tip van Madmax (de ‘moeilijke’ manier) proberen en hou jullie op de hoogte van het uiteindelijke resultaat.

Nieuwe tips blijven welkom!

Remco

Bijdrager
    KP

waarom zou de kwaliteid slechter zijn als je gaat scannen? volgens mij is da DE manier om het er natuurlijk uit te laten zien. (met gebruik van overlay). Gewoon op een wat hogere resolutie inscannen?

Bijdrager
    oost

Tja, het meer gevoelsmatig. Ik heb het gevoel dat als ik het ‘opbouw’ meer invloed heb hoe ik het hebben wil. Wat dat betreft is de tutorial wel goed. Het resultaat is dat ik een uitgangspunt heb waar ik mee verder kan. Het is het nog niet helemaal maar ben danwel redelijk op weg…. Scannen blijft naar mijn gevoel ook een beetje een ‘vluchtweg’. Via Photoshop is het mogelijk maar de vraag is hoe.

Remco

Bijdrager
    DeMaccer
    Bijdrager
    oost

Zeker. Met deze ga ik ook aan de slag.

Eind van de dag (het is nu 12.40 uur) post ik even het resultaat.

Dank jullie wel.

Remco

Bijdrager
    Mrzl
    ”DeMaccer”

dit een idee?

http://www.myjanee.com/tuts/crumple/crumple.htm

Leuke tutorial:)

Bijdrager
    madmax

Scannen lijkt me realistisch genoeg, ff snel:

Bijdrager
    Mrzl

Dat scannen scheelt inderdaad een hoop gedoe, dat krijg je niet goed voorelkaar door alleen photoshop te gebruiken.

Bijdrager
    oost

Gezien het voorbeeld van Madmax moet ik toegeven dat dit er toch goed uitziet. Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Want dat is ongeveer wel het beeld waar ik naar opzoek ben.

Remco

Bijdrager
    madmax

-Knip de kaartvorm uit dikker karton (wordt mooier dan het dunne papier dat ik ff snel heb gebruikt)
    -Bevuil het kaartje naar hartelust met een potlood en ranzige gum;)
    -Vouw en verfrommel naar wens
    -Inscannen op hoge resolutie (tijdens het scannen heb ik het deksel iets opgetild zodat de vouwen niet platgedrukt worden)

Vervolgens in photoshop de volgende lagen aanmaken:
    (ik heb een combinate van scan en de tutorial die ik eerder poste gebruikt)

Als je me je emailadres pm-ed wil ik het bestand best mailen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.