30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Lifelogger

Gevoelig onderwerp: DRM verwijderen

Hallo,

Begrijp dat het onderwerp er gevoelig is en dat ik het risico loop dat dit topic gesloten wordt, maar probeer het toch maar even.

Als Mac user en iTunes gebruiker, koop ik mijn muziek netjes via iTunes Music Store. Ik stoor me echter alleen aan het feit dat ik niet gewoon een MP3 CD kan branden met al mij gekochte muziek voor in de auto.

Heb al gezocht in het forum, maar niet echt iets kunnen vinden. Wat ik kon vinden waren topics van jaren oud, maar geen oplossing tot dusver. Misschien niet goed gezocht? Weet het niet.

Weet iemand hoe ik dit wel kan doen en/of gewoon de DRM van de bestanden af kan halen?

Bijdrager
    PietjePuk

Je kan een cd’tje branden en terug rippen. Verder is er geen oplossing.

edit: (en oa daarom koop ik geen DRM-troep)

Bijdrager
    computer space

Je kunt gewoon een CD bakken en opnieuw importeren. Volgens mij geeft Apple dat zelfs zelf aan.

Bijdrager
    Lifelogger

Zo zeg… snelle reacties!:-) Dank je.

Ga dat maar eens proberen dan. Wil het gewoon legaal doen en daarom dat ik het wel koop!:-)

Bijdrager
    PietjePuk

Ik doe ook wel legaal voor de cd’s die ik echt de moeite vind (en om de artiesten te supporten). Maar wil geen beperkingen. Een mooi hoesje blijft voor altijd, net als de cd met de print. De Apple-koppelverkoop van ‘speelt alleen op een iPod’ is nog iets waar ik mij mateloos aan erger. Een echte cd is ook veel meer waard (ook qua emotionele waarde) dan losse, niets betekende aac’s of mp3 tjes die net dezelfde zijn als de illegale, alleen kan je er MINDER mee doen. Tjah, vind ik zn geld niet waard.

Maar laat dat de luister-pret niet bederven:)

Bijdrager
    Lifelogger
    ”PietjePuk”

Ik doe ook wel legaal voor de cd’s die ik echt de moeite vind (en om de artiesten te supporten). Maar wil geen beperkingen. Een mooi hoesje blijft voor altijd, net als de cd met de print. De Apple-koppelverkoop van ‘speelt alleen op een iPod’ is nog iets waar ik mij mateloos aan erger. Een echte cd is ook veel meer waard (ook qua emotionele waarde) dan losse, niets betekende aac’s of mp3 tjes die net dezelfde zijn als de illegale, alleen kan je er MINDER mee doen. Tjah, vind ik zn geld niet waard.

Maar laat dat de luister-pret niet bederven:)

Moet je wel gelijk geven in je verhaal. Een bestand zegt in principe helemaal niets en je hebt ook nog een beperking ook.:-)

Erger me ook aan het feit dat de muziek alleen op de iPod te spelen is en dat je in mijn geval niet even zo een mp3 cd kunt branden. Vind het echt heel irritant. Betaal er tenslotte gewoon voor en moet er dan in mijn ogen wel mee kunnen doen wat ik wil.

Mijn luisterpret wordt hier overigens niet door bederft hoor.:-)

Bijdrager
    computer space
    ”PietjePuk”

Een mooi hoesje blijft voor altijd

Laat ik die nu net weggooien :oops: !

Anoniem
    ”PietjePuk”

Je kan een cd’tje branden en terug rippen.

Gebruik wel een rewritable cd… anders is het een beetje zonde.:wink:

Bijdrager
    sally
    ”PietjePuk”

(,,,,,,,) De Apple-koppelverkoop van ‘speelt alleen op een iPod’ is nog iets waar ik mij mateloos aan erger. (……….)

Leuk dat op dit forum ook eens van een ander te lezen dan van mezelf.
    8)

Anoniem

Las ergens dat Apple binnenkort FairPlay in licentie gaat geven aan anderen.

Moderator
    Mac Daddy

Ja klopt, op tweakers staat dit volgende artikel.
    Het zijn nog wel geruchten.

Ik was wel een beetje verbaasd dat het op de mac community sites nog niet staat. Ook al zijn het nog geruchten. Het ziet er hoopvol uit.

Bijdrager
    Esquare
    ”Zakske”
    ”PietjePuk”

Je kan een cd’tje branden en terug rippen.

Gebruik wel een rewritable cd… anders is het een beetje zonde.:wink:

De omweg via cd is niet meer nodig:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31238

Bijdrager
    Esquare
    ”Mac

Het ziet er hoopvol uit.

En waarom precies? Zodat nog meer aanbieders DRM-beveiligd materiaal kunnen verspreiden?

Anoniem
    ”Esquare”

De omweg via cd is niet meer nodig:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31238%5B/quote:5591d6c7c4%5D

Using DRM Dumpster is easy:

Launch DRM Dumpster
    Select the format that you want to import from the popup list
    Select the play list that you want to import from the popup list
    If you are using a non-English iTunes enter your language equivalent for the word Protected (for example in French use prot├ęg├ę and in German use Gesch├╝tzt)
    Click the Dump DRM button
    Insert a CD-RW

Ikke nie snappe…:roll:

Moderator
    unSOUND

Het is dus precies dezelfde “omweg”, maar dan geautomatiseerd.

Moderator
    Mac Daddy
    ”Esquare”
    ”Mac

Het ziet er hoopvol uit.

En waarom precies? Zodat nog meer aanbieders DRM-beveiligd materiaal kunnen verspreiden?

Ja. Het zou beter zijn als de DRM helemaal wegging, maar door deze manier zal het gebruik van een iPod en/of iTunes wel aantrekkelijker worden.

Ik maak geen gebruik van de iTunes Store, omdat ik het toch bij ouderwetse LP’s, CD’s en DVD’s houdt.
    MP3’s download ik wel via de weg die eigenlijk niet mag, maar wanneer de muziek mij aanstaat koop ik er zeker een CD van.

Bijdrager
    computer space
    ”unSOUND”

Het is dus precies dezelfde “omweg”, maar dan geautomatiseerd.

Kan het niet ook met een diskimage dan? Een echte fysieke schijf is net te veel.

Bijdrager
    Esquare
    ”Zakske”

Ikke nie snappe…:roll:

Ah, oeps. Ik was even te vroeg gestopt met lezen. :kleenex:
    Deze moet je hebben: http://seidai.50webs.com/Seidai%20Software.html

Daar is dan in plaats van een cd wel weer iMovie voor nodig.

Anoniem

It takes 2 min. 42 seconds to convert a 4 min. song to AAC on a MacBook Pro 2.16Ghz

En zee├źn van tijd…:wink:

Bijdrager
    trabant
    ”PietjePuk”

Ik doe ook wel legaal voor de cd’s die ik echt de moeite vind (en om de artiesten te supporten).

Erg nobel gedacht, maar van de platenverkoop zien de artiesten doorgaans verdomd weinig terug. Waarom zou een kaartje voor de laatste Madonnashow maar liefst 200 (tweehonderd, ja!) euro hebben gekost? Als Madonna van elke verkochte CD een euro had gevangen was dat niet nodig geweest.
    Wil je artiesten supporten, koop dan van direct van henzelf via hun eigen webstek en bezoek hun optredens.

Bijdrager
    formulefan

kun je met toast niet gewoon een cd maken en dan via disc -> export audio.

Ik kan dat zelf niet testen, omdat ik geen gedrmde aac’s heb.

Bijdrager
    mrjellow
    ”trabant”
    ”PietjePuk”

Ik doe ook wel legaal voor de cd’s die ik echt de moeite vind (en om de artiesten te supporten).

Erg nobel gedacht, maar van de platenverkoop zien de artiesten doorgaans verdomd weinig terug. Waarom zou een kaartje voor de laatste Madonnashow maar liefst 200 (tweehonderd, ja!) euro hebben gekost? Als Madonna van elke verkochte CD een euro had gevangen was dat niet nodig geweest.
    Wil je artiesten supporten, koop dan van direct van henzelf via hun eigen webstek en bezoek hun optredens.

Niet volledig waar. Doorgaans zien artiesten 10 procent terug van elke verkochte cd, voor Madonna is dit nog een vermogen. Haar optredens zijn zo duur omdat er veel ”show elementen” in zitten, het zijn meestal hele dure producties. Verder is Madonna natuurlijk niet vies van geld.

Ik vind zelf Itunes niet echt wat, betaal je voor een liedje, kan je er vervolgens bijna niks mee. Cd’s heb ik doorgaans niks aan, zet eigenlijk nooit meer een cd op doe alles digitaal. Maar gezien het feit dat ik van kleinere artiesten hou die extreem weinig cd’s verkopen, koop ik soms een cd van hun als support en zet het vervolgens op mijn computer.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”Mac

MP3’s download ik wel via de weg die eigenlijk niet mag.

Welke weg die niet mag? In Nederland is het hartstikke legaal om je muziek gewoon van Limewire, Kazaa, Bearshare of wat dan ook binnen te halen. Je betaalt voor die rechten elke keer als je een lege cd of dvd koopt, maar het zit ook gewoon inbegrepen in je internetkosten.

Als ik een enkele keer iets koop met iTunes is het omdat de kwaliteit van het liedje op Limewire bagger slecht is. Albums koop ik alleen van John Williams e.a.; de rest zou weggegooid geld zijn omdat ik toch maar een of twee liedjes op een album leuk vind.

Anoniem
    ”mrjellow”

Ik vind zelf Itunes niet echt wat, betaal je voor een liedje, kan je er vervolgens bijna niks mee.

Snap ik niet… DRM van iTunes is redelijk soepel (in vergelijking met bijvoorbeeld Napster), je kunt de DRM er erg eenvoudig uitslopen en de iTunes Store heeft best een groot aanbod… zelfs dingen die met geen mogelijkheid “illegaal” ergens te vinden zijn hebben ze (soms).

Bijdrager
    mrjellow

Tja, doe mij maar een mp3’tje. Misschien geen topkwaliteit maar het kan tenminste overal op. En ja ik verbaas me soms ook over het aanbod dat Itunes heeft. Maar ik ga binnenkort eens een ”prepaid Itunes kaart” kopen en wat kopen op de store. Maar is de kwaliteit echt merkbaar tussen een mp3 en een AAC?

Anoniem

Verschil in kwaliteit tussen een mp3 met een hoge bitrate en een aac vind ik verwaarloosbaar. Al m’n gekochte cd’s staan gewoon als mp3 in iTunes, aankopen bij de iTunes Store als aac.

En over drm: kijk, ik zou het liever ook zonder drm hebben, maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Aankopen bij iTunes kun je op maximaal 5 computers afspelen… en als dat niet genoeg is sloop je de drm er gewoon uit. Probleem opgelost.

Bijdrager
    sally

Blijft natuurlijk dat aankopen in de iTunes Store iPod-only zijn (afgezien van omwegen) en dat ze ook andere smaken zouden kunnen/moeten verkopen.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”mrjellow”

Maar is de kwaliteit echt merkbaar tussen een mp3 en een AAC?

Tussen 128kbps AAC en 128kbps MP3? Ja. Tussen 128kbps ACC en 192kbps MP3? Nee.

Bijdrager
    Juch

Bijdrager
    Mac Marcel
    ”PietjePuk”

Een echte cd is ook veel meer waard (ook qua emotionele waarde) dan losse, niets betekende aac’s of mp3 tjes die net dezelfde zijn als de illegale, alleen kan je er MINDER mee doen. Tjah, vind ik zn geld niet waard.

Geschiedenisles:-)

Daarom kochten mensen halverwege de jaren tachtig ook liever geen CD’s omdat een LP veel meer emotionele waarde had met mooie grote hoezen in plaats van een klein plastic doosje. En dat je de plaat kon omdraaien was ook een prachtig ritueel.

En daarom kochten mensen begin vorige eeuw ook liever geen LP’s omdat het veel minder emotionele waarde had dan echte instrumenten en stemmen van een orkest/zanger.

…. dit heet aanpassen aan de vooruitgang LOL

Laatst stond in een interview met Hans Dulfer dat de artiest slechts 1 euro per CD krijgt. Tenminste, als je een goed contract hebt. Anders ook vaak bijna niets. Dat betekent dat de overige 19 euro naar belasting, winkels, distributeurs, importeurs, transportbedrijven, platenlabels en andere kleverige strijkstokken gaat. Op deze manier betalen voor muziek is volgens mij op z’n retour. Het duurt niet lang meer of je kan je eigen playlists samenstellen via een grote muziekbibliotheek (iTunes?) en hoef je niet meer alle muziek te downloaden en dus te kopen. Een soort radio on demand. Waarschijnlijk staat daar een relatief kleine vergoeding per jaar tegenover.

We zullen zien.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.