16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jurgen

Getalnotatie

Weet er iemand hoe ik de getalnotatie in OSX tiger kan aanpassen, zonder de datuminstelling te hoeven wijzigen?

Ik ben gewend te werken met een punt tussen decimalen en een komma tussen duizendtallen (dus: 11,888.21 ipv 11.888,21). Dit kan ik instellen door in landinstellingen – notatie – regio VS te kiezen. Daardoor wordt echter ook de datum Engelstalig weergegeven. Dat laatste is nu net niet de bedoeling. Kan ik dit voorkomen?

Het levert vooral problemen op in Excel (dat de OSX instelling overneemt) als ik getallen invoer. Deze worden dan gezien als tekst…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    computer space

Je kunt gewoon met “pas aan” de nummerweergave los aanpassen bij Datum en tijd. En dan niet aan het land rommelen.

Bijdrager
    Esquare
    ”Jurgen”

Ik ben gewend te werken met een punt tussen decimalen en een komma tussen duizendtallen (dus: 11,888.21 ipv 11.888,21).

Is het niet beter om die Angelsaksische gewoonte af te leren? :?

Bijdrager
    Jurgen

Martiniman, dank voor je reactie.

Met ‘ pas aan’ kan ik alleen de volgorde van de datumnotatie veranderen, niet de taal. Hoewel in landinstellingen Nederlands is geselecteerd, geeft OSX bijvoorbeeld toch Friday in de dagnotatie.

Bijdrager
    computer space

Je moet de punt notatie aanpassen, niet de datumweergave!
    Dus eerst alles op nederlands zetten, en dan die puntweergave wijzigen.

Bijdrager
    Yaris

Ik denk dat Jurgen gelijk heeft, Martiniman. Als je in het Nederlands blijft kun je de getalnotatie niet aanpassen.

Bijdrager
    computer space

Ik heb het hier net aangepast op de manier die ik beschrijf. Gaat prima hoor. Let wel op dat je niet dezelfde tekens voor 1000-tal scheiding en decimaal-scheiding kunt kiezen. Dus je moet eerst een van beide op spatie zetten. Anders gaat ie piepen!
    Uiteindelijk staat er dan bovenaan geen “nederlands” meer, maar aangepast, maar de datumweergave blijft gewoon nederlands.

Bijdrager
    Jurgen

Denk dat het aan het OS ligt. Op mijn oude iBookje (10.3.9) kun je inderdaad onder landinstellingen kiezen voor komma of punt. Op mijn pBook (10.4.5) is deze optie verdwenen…

Bijdrager
    computer space

Ja, ik heb ook 10.3.9.
    Moet je voor de gein eens de voorkeuren-file van 10.4.5 eens vervangen door die van 10.3.9. Best kans dat dat werkt.

Bijdrager
    Esquare
    ”Martiniman”

Moet je voor de gein eens de voorkeuren-file van 10.4.5 eens vervangen door die van 10.3.9. Best kans dat dat werkt.

Dat zou zo maar eens kunnen. En hier staan de instructies. Maar ik blijf er tegen. :wink:

Bijdrager
    Roesch

is er echt geen andere manier? want ik ben tegen op dat overzet verhaal.

Bijdrager
    Esquare
    ”Roesch”

is er echt geen andere manier? want ik ben tegen op dat overzet verhaal.

Je hoeft niks over te zetten, alleen een .plist te editen. Zie mijn link hierboven. Maar vanwaar toch die behoefte om punten en komma’s om te draaien? Is de gebruikelijke notatie niet meer hip genoeg?

Bijdrager
    Roesch

punten als decimaalteken zijn voor mij handiger (of nodig) om meetdata die ik in excel bewerkt heb weer in andere programma’s te kunnen gebruiken. Op mijn werk is de . een beetje de standaard. als ik nu thuis werk vind ik mezelf soms terug bij een ‘find & replace’ actie om van komma’s weer punten te maken.
    ik zal die link even beter lezen en het eens proberen in te stellen.
    maar ik blijf het maf vinden dat je in 10.4.5 de getalsnotatie niet kunt wijzigen en onder 10.3.9 wel.

Bijdrager
    Esquare
    ”Roesch”

maar ik blijf het maf vinden dat je in 10.4.5 de getalsnotatie niet kunt wijzigen en onder 10.3.9 wel.

Ik vermoed dat dit een staaltje Amerikaanse logica is: Amerikanen kunnen zich vast niet voorstellen dat je de taal van het ene land wilt gebruiken en de decimaalnotatie van een ander land. :)

Bijdrager
    Roesch
    ”Esquare”

En hier staan de instructies.

@jurgen, heb jij het al geprobeerd, of heb je ondertussen een andere oplossing?

Bijdrager
    Jurgen

Nog niet geprobeerd, nog geen tijd voor gehad, maar ga het binnenkort zeker doen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.