6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

Getallen op AZERTY-toetsenbord

Hallo
    Een klein vraagje,
    Hier in Belgiƫ gebruiken we AZERTY (voor de nederlanders die dit niet wisten) en bij AZERTY is het zo dat waneer je getallen wilt typen op een toetsenbord zonder numeriek klavier (macbook) je daarvoor de shift toets moet gebruiken in combinatie met de toetsen bovenaan het toetsenbord met de getallen 0 tot 9.
    Onlangs ben ik er achtergekomen dat dat bij QWERTY niet zo is.
    Nu vraag ik me af of het mogelijk is om in systeemvoorkeuren (of andere manieren) dit voor AZERTY ook in te stellen.
    Op google vind ik niets omdat enkel Belgiƫ en Frankrijk AZERTY gebruiken dus misschien weten jullie wel of het kan en hoe het moet.

Hier enkele afbeeldingen om wat ik bedoel wat duidelijker te maken.

AZERTY

QWERTY

Bijdrager
    LighScan

Nee, dat kan je helaas niet instellen.

Je kan wel Frans (Numeriek) als tweede toetsenbordlayout instellen en – zodra je getallen nodig hebt – overschakelen naar het Frans toetsenbord (via het vlaggetje in de menubalk) en dan de caps lock aan. Dan typ je alles in cijfers.:)

Bijdrager
    valentijn12

Ik denk dat dit precies is wat je zoekt:

http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=ukelele
    Hier kan je zelf een keyboard layout maken, dus gewoon de azerty layout als basis kiezen en dan instellen dat de cijfer toetsen direct cijfers geven.
    Veel succes!

Bijdrager
    tomc

@valentijn12
    Ik heb ukelele geprobeerd maar via mavericks is het moeilijker geworden om je zelf gemaakte toetsenbord lay out aan invoerbronnen in systeem voorkeuren toe te voegen.
    De instructies op de website van ukelele zijn dus verouderd. weet je toevallig een link met instructies voor mavericks?

Bijdrager
    valentijn12

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik denk dat dit wel moet helpen:
    http://superuser.com/questions/665494/how-to-make-a-custom-keyboard-layout-in-macos

Bijdrager
    tomco

zoals LightScan al zei:
    je toetsen
    bord op Frans Numeriek zetten.
    je kan dat Belgische toetsenbord er net zo goed afgooien, heb je toch niet meer nodig.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.