10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Asaxx112

Getallen in Excel

Hallo OMT-leden,

Ik heb voor school een Excel-sheet gemaakt en hierin heb ik een tabel voor de resultaten van toetsen. Het probleem is, als ik bv. 11/11 of 7/10 typ verandert het getal altijd in een datum (11/nov, 7/okt). Ik heb al geprobeerd om getal (dat nu op Datum staat) te veranderen naar algemeen, maar dan komt er in mijn cel 41224. Dit is echt vervelend! Weten jullie hoe ik dit oplos?

Alvast dank

Bijdrager
    iNicky

Definieer de kolom als tekst.

Geblokkeerd
    Bento

Toen ik op school zat, en dat is maar kort geleden, haalde ik wel eens een 8. Of een 9. Soms een 10. En ik heb als ik me goed herinner ooit eens een 6,5 gehaald. Je had ook lutsers die haalden vaak een 5. En soms nog lager.

Een 11/11 kon je bij ons niet halen. Net zo min als een7/10.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je met je cijfers wilt doen in Excel. Wil je er alleen naar kijken, dan kan je de velden als tekst definieren. Wil je er verder nog wat mee doen, bv gemiddelden uitrekenen, dan zal je de velden als getal moeten definieren. Let wel dat 11/11 en 7/10 geen getallen zijn. Tenzij het breuken zijn. Dat zou betekenen dat je dit jaar waarschijnlijk blijft zitten.

Bijdrager
    mowat

Rechtsklik op de cel / cellen opmaken / en kies dan voor
    1. tekst als je gewoon bv. 7/11 wil zien staan maar er niet mee rekent
    2. getal als je de waarde van de breuk wil zien dus 7/11 = 0,6363
    3. breuk als je 7/11 ( in dit geval voor 2 cijferbreuk kiezen) als een breuk wil zien staan

je kan 7/11 ook als tekst tikken door er ‘ voor te tikken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Asaxx zei “resultaten van toetsen” en niet “cijfers” — denk maar eens na over het verschil:)

De manier om dit voor elkaar te krijgen is om de cel op “Breuk” te zetten, maar ik geloof niet dat Excel makkelijk aan z’n verstand te krijgen is dat je bijvoorbeeld “11/11” wilt zien, omdat het breuken altijd vereenvoudigt: typ “5/10” in en de weergave is “1/2”.

Mijn advies: gebruik twee kolommen, waarbij je in de eerste de teller en in de tweede de noemer zet. Eventueel kun je dan in een derde kolom iets als dit zetten:

=A1 & "/" & B1

O, en de waarde 41224 is het dagnummer van 11 november 2012, waarbij 1 januari 1900 nummer 1 is.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Naar mijn mening zijn het geen breuken maar geeft het weer hoeveel vragen van de vragen goed zijn beantwoord bijvoorbeeld. Zoals iNicky al aangaf; kolom als tekst definiëren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan is het dus een breuk: elf van de elf is elf elfde, oftewel een breuk.

Als tekst opgeven is zeker een oplossing, zolang je er geen berekeningen op uit hoeft te voeren. Maar stel dat je wilt weten hoeveel vragen je in totaal beantwoord hebt, en hoeveel je er daarvan goed of fout had, dan is met twee kolommen werken handiger.

Bijdrager
    flierefluiter

En wat vind de poster er zelf van?

Bijdrager
    Asaxx112

Bedankt voor jullie reacties. Voorlopig volstaat definiëren als tekst want zo is het zoals ik het wil. Aan het einde van het trimester zou ik wel eens een gemiddelde willen weten en dan zou ik de manier van Jakko willen gebruiken.

Wilt dit (=A1 & “/” & B1) zeggen dat ze gewoon deze cellen door elkaar delen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Asaxx112 op 19 september 2012

Aan het einde van het trimester zou ik wel eens een gemiddelde willen weten en dan zou ik de manier van Jakko willen gebruiken.

Dan kun je jezelf beter heel wat werk besparen en het gelijk zo opzetten. Zet je het eerst als tekst neer, dan zul je namelijk later met de hand door je werkblad moeten gaan en alles opnieuw invoeren (of een stukje script schrijven dat dat voor je doet, maar aangezien je vragen stelt over wat in feite elementair spreadsheetgebruik is, vermoed ik dat dat wat hoog gegrepen is voor je :)).

Asaxx112 op 19 september 2012

Wilt dit (=A1 & “/” & B1) zeggen dat ze gewoon deze cellen door elkaar delen?

Nee, dat doet het niet:) Het =-teken geeft aan dat het een formule is, dingen als A1, B1, enz. zijn verwijzingen naar cellen en alles tussen aanhalingstekens is letterlijke tekst die weergegeven moet worden. Het &-teken plakt wat ervoor en erna staat aan elkaar vast. Dus stel, je hebt

=A1 & "/" & B1

in cel C1 gezet; als je dan in cel A1 de waarde 4 intikt en in cel B1 de waarde 10, dan wordt in C1 4/10 weergegeven — en dus niet de vereenvoudigde breuk 2/5 zoals zou gebeuren als je een cel op type “breuk” zet en er dan gewoon zelf 4/10 in intypt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.