8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Babbling Bryan

Geswitched met Power Mac G4 (Gigabit Ethernet)

Ik ben er nu zo goed als helemaal uit met wat voor Power Mac ik ben geswitched.
    Via een zeer goede vriend van mij heb ik heel goedkoop mijn eerste Apple kunnen overkopen van een lokale krant in Limburg.

Bij aankoop denkende een koopje te doen voor een G3, blijkt later, wanneer ik wat beter en wat meer informatie van de machine opgraaf, ik een G4 in mijn bezit te hebben.
    Een Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) met

20 gig HD
    400 MHz
    Een Rage128 Pro AGP videokaart
    en 1152 mb RAM

Binnekort nog even een schone installatie van OSX doen en dan kan het feest echt beginnen (zit op moment van schrijven nog OS 9.1 op).

Nog een snel vraagje over de specs; Is de videokaart zowiezo 16 mb of kan dat nog verschillen? Zo ja hoe kom ik daarachter?

Nou volgens mij is dit een zeer mooie eerste mac voor een 15 jarige (rekening houden met budget).
    Heeft iemand nog wat goede tips voor het gebruiken/omgaan met een G4? Tips? Opmerkingen?
    Laat gerust horen, graag zelfs.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik had enkele maanden geleden precies dezelfde in bezit, maar dan met 384MB geheugen. OS X liep niet echt vlot met 384MB en ik had geen zin/geld daar wat meer geheugen in te pompen. Het is echter wel een perfect speeltje om met Mac bekend te raken zodat je, als je eenmaal geld hebt voor een spiksplinternieuwe Mac, meteen aan de slag kan.

Succes!

Bijdrager
    Turbanus

Dan is het dus een “Sawtooth” machine. Best nog flink uit te breiden als je wilt.:wink:

Bijdrager
    jeroen.p

Nou weet ik niets van OS 9 af, maar waarschijnlijk moet je even bij systeemprofiel kijken om erachter te komen wat voor grafische kaart je hebt.
    Een van de kenners hier weten het anders vast wel:)
    Succes!:D

Bijdrager
    Turbanus

Download Mactracker van Ian Page. Een gratis rogje met nagenoeg alle info over alle Macjes.:wink:
    http://www.mactracker.ca/

Bijdrager
    Electr0n

Het is een 16mb videokaart, de 400 mhz is net geen Dual. Als je hoger als 400 had, dan wel.
    Ik had een 400 G4 Powermac, en ik moet zeggen. het was een fijn ding, en zeer snel.

Goeie aankoop, zeker om OS X te leren kennen!
    Gelukkig heb ik nu wel een iMac:)

Bijdrager
    Babbling Bryan

Er zijn nog 2 vragen op komen borrelen. Met de G3 en G4 (G5?) zat een installatie cd speciaal geschikt voor dat model. Ik heb bij de G4 een cd zitten voor de G3 dus wanneer ik de G4 opstart met de G3 cd erin spuugt die die meteen uit. Wat ik logisch vind aangezien de cd voor G3 is bedoelt en niet G4.

Hoe zit dit dan met OSX? Moet ik nog opletten dat ik wel de installatie voor G4 heb? Of is het met OSX niet zo dat er een speciale cd is voor elk model? Ik vind het verwarrend:P

En daarnaast vroeg ik me ook af hoe lang een installatie ongeveer zal duren op mijn G4 (voor specs zie signature)?

Alvast Bedankt.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Volgensmij kan je tegenwoordig de installatie discs die je bij een Mac krijgt gewoon op een andere Mac installeren. Ik meen dat dat vroeger anders was, maar ik kan er ook naast zitten.

Maar let wel op dat de installatie cd’s die bij een Intel Mac komen alleen voor Intel Macs zijn. Zo zijn de OS X Tiger cd’s die je bij de Apple Store koopt alleen geschikt voor PowerPC Macs. Leopard wordt de eerste universal binary van OS X.

Wat betreft de installatie tijd, je kan rekenen op een klein half uurtje met die G4. Het zou kunnen dat hij sneller gaat met die berg werkgeheugen van jou, maar dat durf ik niet te zeggen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.