7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Dr Mudd

Geswitched – maar hoe te printen?

Dag allemaal,

Ik ben een paar weken geleden overgestapt van XP naar een iMac. Boven staat een XP PC met daaraan een Canon MPC 190 printer gekoppeld.
    Ik heb geprobeerd deze printer te benaderen via de iMac, maar dat lukt niet. Ook kan ik op de Canon website geen Mac drivers vinden. Is er een mogelijkheid om toch vanaf de iMac naar de Canon te printen?

Bijdrager
    www.project-euh.com

Kan de printer aan de PC niet gedeeld worden op het netwerk?

Bijdrager
    minijob

Als je ee draadloos netwerk heb dan heb je toch vast wel van die gedeelde documenten ofzo en daar kan je ook je printer in zetten. hoe dat moet moet je dan ff kijken in de handleiding van je netwerkie…

Bijdrager
    MCEddy

je kunt ook gimp print gebruiken, dat is een collectie van door de open-source gemeenschap gemaakte printer drivers. kijk maar eens op deze site of jouw printer er bij staat.

http://gutenprint.sourceforge.net/p_Supported_Printers.php3

Bijdrager
    fistkikker

Maar zonder drivers gaat dat niet lukken. Hoe moet die mac die printer dan vertellen waar de pixel moeten komen?

Bijdrager
    Len

Even voor de duidelijkheid: als je de printer op de XP machine deelt heb je GEEN driver nodig op de mac.

De Mac stuurt dan gewoon de opdracht naar de XP machine en die zal vervolgens z’n eigen driver gebruiken om met de printer te communiceren.

Allereerst moet je op de XP PC de printer delen. Dit doe je bij de netwerkconfiguratie en in het ‘eigenschappen’ venster van de printer.

Als dat gelukt is, open je op de mac het programma “Printerconfiguratie” in de map “Hulpprogramma’s in de map “Programma’s”, of je kiest gewoon “Print” in het menu van je browser of tekstverwerker en dan “Voeg printer toe”.

In het Printerconfiguratie programma kies je nogmaals “Voeg toe” en klik je vervolgens op de knop “Meer printers…”. In het bovenste pop-up menu kun je dan in plaats van “AppleTalk” ook “Windows Afdrukken” kiezen. Dan is het gewoon een kwestie van de goede werkgroep te selecteren en de printer aan de lijst toe te voegen.

Succes!

Bijdrager
    Dr Mudd

Bedankt allemaal voor jullie tips & adviezen! Len’s suggestie bleek soelaas te bieden: na enig geklik was ik in staat om de Canon in het netwerk te selecteren en vanuit Mac programma’s te printen.
    Echter: Als ik vanuit welk programma dan ook iets print, zeggen zowel de Mac (client) als XP (server) dat er geprint wordt. Er komt alleen niets uit de printer. Zelfs geen formfeed.

N.B. Ik heb een andere XP pc als client gebruikt, deze print wel goed. De server zelf print ook goed. De Canon staat op de Mac bekend als een standaard postscript printer. Dit is de standaardinstelling. Veranderen heeft weinig zin, want ik kan alleen uit GIMP (is dat niet die vreselijke Photoshop kloon?) beta drivers kiezen en de MPC 190 staat niet in dat lijstje. Ik heb met Canon Europa gebeld om te vragen of de Multifunction MPC190 soms een combinatie van een bestaande bubble jet printer en scanner is, maar dat is volgens hen niet het geval.

Als iemand nog een goede suggestie heeft hoor ik dit graag!

Dr. M

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.