30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    hellomcfly

Gesprayd op toetsenbord: Macbook dood (of in coma)

Sinds ik mijn 13″ Macbook zaterdag heb schoongemaakt met Glassex, heb ik last gehad van een paar fundamentele problemen. Eerst werd iedere letter die ik typte een hoofdletter, een dag later weigerde het ding helemaal op te starten.

Mijn vermoeden: doordat ik zo stom ben geweest om óp het toetsenbord te sprayen en niet op mijn doekje, is er vocht in de Macbook gekomen. Dom natuurlijk.

Inmiddels heb ik op Marktplaats een nieuwe topcase gekocht, in de hoop dat het met het vervangen van mijn oude de problemen opgelost zullen zijn. Een medewerker van een Apple-winkel verdelde me echter vandaag dat die kans erg klein is.

Weten jullie hoe dat zit? Kan vocht gelijk vanuit het toetsenbord doorsijpelen naar de binnenkant?
    Wat kan ik in dat geval nog doen?

Morgen krijg ik waarschijnlijk mijn topcase, dus wie weet heb ik dan wat meer duidelijkheid.

Bijdrager
    Nick Nack

Is dit echt? Maak je geen grapje?

Bijdrager
    hellomcfly

Helaas niet, nee.

Bijdrager
    bartje

Een vochtig doekje was genoeg geweest.. :sealed:

Bijdrager
    Ludo

Blijkbaar is de vloeistof doorgedrongen tot je moederbord, en heeft daar sluiting veroorzaakt. Niet best lijkt me.
    Enige optie lijkt de boel openmaken en goed drogen of schoonmaken. Anders wordt het servicecentre.

Bijdrager
    DutchClick

Met sterfspoed naar een servicecenter waar ze m alvast direct open kunnen leggen.

Bijdrager
    hellomcfly

Kan het niet zijn dat de powerknop is aangetast, net zoals andere toetsen eerder al waren aangetast?
    Wat bedoel je met ‘openmaken en goed drogen of schoonmaken’? Morgen haal ik de boel sowieso uit elkaar, maar het lijkt me niet logisch dat een moederbord na kortsluiting weer gaat werken. Of kan dat wel?

Bijdrager
    Welles
    ”Ludo”

en heeft daar sluiting veroorzaakt […] en goed drogen of schoonmaken.

Goed drogen en schoonmaken heeft niet veel zin meer als er al iets heeft kortgesloten. :roll:

En sorry hoor, maar als je met een spuitfles Glasex op je toetsenbord gaat spuiten en je computer doet het niet meer, moet je niet veronderstellen dat de Power-button wel kapot zal zijn… Je gaf al aan dat je dom bent geweest, maak het nou niet nog erger… Dat ding niet meer (proberen) aan( te )zetten en snel naar een Apple Service Centre!

Bijdrager
    Oost

Ehh.. typisch een geval van “Eigen schuld dikke bult?”

Ik snap niet dat sommige mensen vloeistof oid op hun laptop spuiten? Je snapt toch zelf ook wel dat dat niet gaat werken?

Bijdrager
    hellomcfly

Ga ik gelijk doen. Iemand enig idee hoeveel zo’n grapje (bijvoorbeeld een nieuw moederbord) gaat kosten?
    Kun je dat ook zelf vervangen?

Trouwens: ik hoef verder niet meer herinnerd te worden aan hoe dom ik ben geweest. Ik heb zelf al aangegeven dat ik dom ben geweest, dat lijkt me genoeg.

Geblokkeerd
    Anoniem

Glassex: Bijtend goedje… niet voor voor gevoelige electronica :roll:
    Gewoon een vochtig doekje of niet-bijtend schoonmaakmiddel gebruiken was voldoende geweest.

Ik kan me vergissen, maar dit is alleen te maken door hem naar de Macdealer te brengen en de
    boel te laten vervangen/maken d.m.v. een nieuw toetsenbord (en dan niet alleen de ramplank,
    maar ook de electronica eronder).

En dat is als je geluk hebt… als er Glassex op je moederbord is gekomen kan het een nieuw
    moederbord betekenen. Kost even IETS meer.

Bijdrager
    LEXY

[size=18:6ff099bac9]RUST IN VREDE[/size:6ff099bac9]

Bijdrager
    hellomcfly

Dank je Joram, dat verheldert. Terugkomend op mijn eerste vraag: hoe groot is de kans dat er gesproeide vloeistof (een paar druppels) door de topcase op het moederbord lekken? Zijn dat geen afgesloten compartimenten?

Bijdrager
    Welles
    ”hellomcfly”

Trouwens: ik hoef verder niet meer herinnerd te worden aan hoe dom ik ben geweest.

Snap ik. Ik doelde vooral op het feit dat je dacht (hoopte?) dat het aan de Powerknop zou liggen. Dat is bijna net zo dom, ook al kan ik me die ijdele hoop ook weer 100% voorstellen…

Bovendien: als ík Glasex in mijn MacBook gespoten zou hebben zou ik er niet over piekeren om daar hier een topic over te starten dus wat dat betreft moeten we ook wel weer respect hebben voor je moed. :?

Ook wat betreft je vragen over de kosten kan ik alleen maar herhalen wat al door meerdere mensen hier is geroepen: ga naar een Apple Reseller / Service Centre…

Bijdrager
    midas

dat hoop ik toch wel! Ik nies regelmatig en daar is de glassex niks bij!

Bijdrager
    DutchClick
    ”hellomcfly”

Ga ik gelijk doen. Iemand enig idee hoeveel zo’n grapje (bijvoorbeeld een nieuw moederbord) gaat kosten?
    Kun je dat ook zelf vervangen?

Trouwens: ik hoef verder niet meer herinnerd te worden aan hoe dom ik ben geweest. Ik heb zelf al aangegeven dat ik dom ben geweest, dat lijkt me genoeg.

Ja, je kunt alles zelf, als je het goede gereedschap en de juiste onderdelen hebt. Dat laatste zal vooral het probleem zijn…
    Zit je al in de auto/op de fiets/in de trein?

Bijdrager
    Ludo
    ”Welles”
    ”Ludo”

Goed drogen en schoonmaken heeft niet veel zin meer als er al iets heeft kortgesloten. :roll:

En sorry hoor, maar als je met een spuitfles Glasex op je toetsenbord gaat spuiten en je computer doet het niet meer, moet je niet veronderstellen dat de Power-button wel kapot zal zijn… Je gaf al aan dat je dom bent geweest, maak het nou niet nog erger… Dat ding niet meer (proberen) aan( te )zetten en snel naar een Apple Service Centre!

De sluiting wordt veroorzaakt doordat iets vochtig is en er dus stroom loopt waar dat niet zo hoort te zijn. De componenten hoeven dan nog niet stuk (doorgebrand) te zijn. Het opheffen van de sluiting (droogmaken dus) kan dan de remedie zijn.
    Kans is wel groot dat er iets stuk is, maar dit hoeft niet persé. Best de moeite waard om te proberen dus.

Bijdrager
    DutchClick
    ”Ludo”
    ”Welles”
    ”Ludo”

De sluiting wordt veroorzaakt doordat iets vochtig is en er dus stroom loopt waar dat niet zo hoort te zijn. De componenten hoeven dan nog niet stuk (doorgebrand) te zijn. Het opheffen van de sluiting (droogmaken dus) kan dan de remedie zijn.
    Kans is wel groot dat er iets stuk is, maar dit hoeft niet persé. Best de moeite waard om te proberen dus.

Daar geef ik je geluik in. Een bekende van mij had/heeft de gewoonte allerlei zaken gewoon in de vaatwasser te doen, ze daarna snel en goed te drogen en (98%) nix aan de hand. Niet om te zeggen dat je dit moet doen, maar als bevestiging dat het hiervoor gezegde goed mogelijk is.

Bijdrager
    hellomcfly

Nee, ik ga morgen – als ik mijn topcase heb kunnen proberen en als ik toch naar Amsterdam moet voor school. Ik woon in Houten, en het iCentre in Amsterdam is dan niet echt dichtbij.

Wat betreft het logic board: misschien, als de topcase niet blijkt te werken, probeer ik dat zelf ook wel. Maar eerst maar eens kijken of een kleine vervanging geen soelaas biedt. Ik kan me niet voorstellen dat de druppels dóór de topcase in het moederbord zijn gelopen.

@DutchClick en Ludo: Kijk, dat ga ik dan gelijk even doen. Grote schoonmaakactie! Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Welles

@DutchClick: dat is weer een andere situatie, aangezien er nog geen sluiting heeft plaatsgevonden. @Ludo: ik dacht sluiting=kapot, te snel gedacht dus…

Bijdrager
    hellomcfly

@Welles: De MacBook is niet spontaan uitgevallen. Hij deed het de dag na het spuitincident gewoon niet meer – hij startte niet meer op. Het vocht heeft dus geen contact gemaakt met actieveelectronica.

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar het kan maar even duidelijk zijn:)

Bijdrager
    Welles

Het vocht heeft dus geen contact gemaakt met actieveelectronica

Het heeft een dag gedúúrd voor het vocht contact heeft gemaakt met de “actieveelectronica”.

Bijdrager
    hellomcfly

Hmm… dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
    Je bedoelt dat de Macbook pas kapot is gegaan op het moment dat ik de powerknop na een nacht slapen weer in heb gedrukt?

Lekker speculatief, dit. We kunnen er ook morgen verder mee gaan? :roll:

Bijdrager
    Ludo

Ja dat klopt wel. Je kunt het ook afleiden aan het feit dat eerste de toetsen raar begonnen te doen, en dat gedurende de nacht de vloeistof verder is gekropen. De mac is waarschijnlijk zo beveiligd (hoop ik voor je) dat als er ergens sluiting is, deze dan niet opstart. Dus wellicht heeft een goede schoonmaak en droogbeurt nog een kans. Uiterste voorzichtigheid is hierbij natuurlijk wel geboden.

Bijdrager
    hellomcfly
    ”Ludo”

Uiterste voorzichtigheid is hierbij natuurlijk wel geboden.

Haha, je hebt van m’n voorzichtigheid vast niet zo’n hoge dunk. Maar ja: ik zal goed oppassen.
    En als ‘ie werkt, post ik morgen vanaf die Macbook een juichkreet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Succes in ieder geval;)

Mocht je de volgende keer je toetsenbord of scherm willen schoonmaken;
    – Er kan weinig mis gaan als je glassex op een doekje spuit voordat je ‘m op je toetsenbord drukt.
    Zolang het doekje niet druipnat is zal er in principe geen vocht in je toetsenbord druipen.

Er zijn speciale doekjes (en spuitbusjes met vloeistof voor óp doekjes) voor enkele euro’s te koop
    bij zo’n beetje elke computerzaak. Dit spul is veel computervriendelijker, en maakt hartstikke goed
    schoon. Ik gebruik het altijd voor m’n toetsenbord en scherm (iMac Alu), en dat werkt als een zonnetje.
    Misschien een idee;)

Maar over het algemeen kun je met behoorlijk wat huismiddeltjes je computer schoonmaken, zolang
    het maar geen bijtend middel is. Alle vloeistoffen die koper/goud kunnen aantasten (wat in je moederbord
    enzo zit) is “verboten”, en zowiezo alle vloeistoffen die lekker in je laptop kunnen druppen… stroom en
    vloeistof gaan niet altijd even goed samen:)

Bijdrager
    Bor

Bijdrager
    hellomcfly

Haha, zeg maar tegen Erik dat ik daar nog even geen geld voor heb.

Bijdrager
    1984

How to clean an Apple MacBook Pro with demineralized water?

Anyways, gedestilleerd water ‘should do the trick’. http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1393972&sid=25c9edd43cb1c011ae2f0e255d1e6213

Bijdrager
    anderie

hm.. hoop voor jou dat ie het straks weer doet!
    en anders wil ik em wel van je overnemen hoor!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.