16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Tegels

Geschikte refurbished MacBook Pro?

Ik overweeg een refurbished MacBook Pro aan te schaffen.
    Specs:
    Unibody 13.3″ scherm met Core i5 2.5
    256 GB SSD schijf en 4 GB werkgeheugen ( wik zelf eventueel uitbreiden naar 8 GB)

Belangrijk: mijn vrouw wil graag Lightroom 6 erop draaien om foto’s te bewerken (RAW). Schijf is dan misschien wat klein maar we werken veel met een NAS voor (externe) opslag!

Is deze MacBook Pro hiervoor geschikt?

Bijdrager
    Shmoo

Ik overweeg een refurbished tweedehands MacBook Pro (zonder Retina) uit 2012 aan te schaffen.

Ja en nee.. Het zal waarschijnlijk wel functioneren maar goed is anders.

Bijdrager
    Tegels

Ik weet niet waar jij het jaartal 2012 vandaan haalt?

Bijdrager
    Shmoo

De term Unibody gebruiken wij al 3 jaar niet meer omdat er geen MacBooks meer gemaakt worden zonder unibody. Plus een 13″ model met een 2.5GHz i.c.m. 4GB RAM is alleen verkocht in 2012 zonder Retina scherm. Het model met Retina kreeg standaard al 8GB RAM en vanaf eind 2012 (het Retina model) zit ook al het RAM gesoldeerd dus dan kun je het niet eens later upgraden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

De bottleneck bij deze set up is de NAS. Verder is het wel goed.

Bijdrager
    Shmoo
    aartjan op 06 mei 2017

De bottleneck bij deze set up is de NAS. Verder is het wel goed.

RAW bestanden zijn volgens mij vrij zwaar en groot van formaat. De bottleneck zal waarschijnlijk de eenvoudige processor zijn, een Ive Bridge. Door de SSD heb je wat snelheid natuurlijk en kun je de boel hier en daar wat camoufleren.

Een MacBook Air 2015/2016 met een 1.6GHz processor is een tikkeltje rapper dan deze oude machine en als iemand zou zeggen ik wil een nieuwe MacBook Air kopen om RAW foto’s te gaan bewerken dan twijfelen we ook of dat wel de juiste machine is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    Tegels

Goede info heren! Als ik het zo lees geen verstandig besluit om zo’n machine aan te schaffen…. ik had ergens de hoop dat ik met zo’n 1000 euro dit te kunnen redden maar dat is blijkbaar niet haalbaar? (De Macbook in het startpost staat te koop bij Leapp)

Bijdrager
    penseel

Of kijk eens bij MacBizz.

Bijdrager
    Shmoo

Elke Mac die Leapp probeert te verkopen via hun site moet je eerst 300,- van af trekken om op een iets serieuzere/gangbare richtprijs uit te komen en zelfs dan moet je uitkijken dat ze je geen poot uitrekken.

Als je het over deze machine had – dan bel ik meteen de politie, Tros Opgelicht en de FIOD wanneer je deze gaat afrekenen. Dit is bewust misbruik maken van mensen met weinig kennis en verstand van al dit soort computerpraat.
    https://leapp.nl/macbook/macbook-pro/macbook-pro-unibody-13-core2duo-253-mb991x4-bez-yb-us-ok

Ze Photoshoppen zelfs de bureaubladen om de computers er aantrekkelijker (jonger) uit te laten zien.

Dit is het originele plaatje van Apple destijds.

En dit is wat Leapp er van maakt.

Bovenstaande is zelfs een MacBook Pro uit 2009 (nog ouder dan ik dacht) en daar vragen ze dan 640,- voor.

Om je een voorbeeld te geven.
    Dit is de computer die ik dacht dat je op het oog had. Een 13″ MacBook Pro uit 2012 en daar vragen deze mensen 650,- voor maar krijgen ze hooguit 450 – 500,- voor. Dit is een 3 jaar jongere computer maar nog steeds oude computer.
    https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/laptops-apple/m1163203425-macbook-pro-mid-2012-500gb-hdd-8gb-ram-i5-2-5-ghz.html

Kijk gewoon op Marktplaats en probeer dan te zoeken naar een advertentie van iemand particulier en in de buurt. Je zult zien dat dit al de meest moeilijke klus is die het geeft want 90% van alles op Marktplaats is al afkomstig van bedrijven.

Bijdrager
    Tegels

Dat was hem niet… het was deze!
    https://leapp.nl/macbook/macbook-pro/macbook-pro-unibody-13-dual-core-i5-25-md101x5-bxg-yb-us-ok
    Waar zo’n forum al niet goed voor is. Al weer een hoop geleerd!!

Moderator
    Night

@shmoo: 300? zeg maar rustig ÔéČ 400,-!

Ook Refurbished, maar stukken goedkoper (zelfde specs, meer geheugen):
    http://www.tweedehandsmac.nl/ads/?11/63b05accb484e502e4cdd545e9800de1/Refurbished-MacBook-Pro-13”-2.5GHz–8GB–256GB-SSD–HD4000

Als je dan pers├ę 1100 euro wil uitgeven, neem dan iets moderners:
    http://www.tweedehandsmac.nl/ads/?11/3bfa42fc58580a7d73acd31cb60c4570/Apple-MacBook-Pro-13,3

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    fixar

Wat je ook doet, onder geen beding zo’n laptop ongezien kopen en naar je op laten sturen. Je zal niet de eerste zijn die een doos met een steen er in ontvangt of helemaal nix. Niks ten nadele van deze regio’s maar relatief veel oplichters (doen net alsof ze) wonen in de randen van ons land …Zuid Limburg, Zeeland, Groningen… om het zo aantrekkelijker te maken om maar voor verzending te kiezen.
    Wil absoluut niet zeggen dat hierboven genoemde adverteerders snode plannen hebben, maar het is wel raadzaam om hoedanook op je hoede te zijn bij elke aanschaf in het tweedehands circuit.

Vroeger was tweedehandsmac.nl trouwens een gerespecteerde site waar kopers en verkopers elkaar prima konden vinden. OK, de verkopers hadden altijd een wat te rooskleurige kijk op de waarde van hun machines, maar je had ook een beter publiek dan gemiddeld op marktplaats. De laatste jaren is de site echter vergeven van crazy people die spookadvertenties plaatsen…zelfs van machines die helemaal niet k├║nnen bestaan. Of om mensen te misleiden, op te lichten, of om een bepaald prijsbeeld te cre├źren waarmee ze aspirant verkopers proberen te be├»nvloeden een relatief lage prijs te vragen (om dit aanbod dan vervolgens snel op te kopen).
    Helaas is er geen/nauwelijks beheer op deze site en zelfs als je melding maakt van onmogelijke machines gebeurt daar helemaal niets mee.

Bijdrager
    Qmagic

Check altijd de systeemvereisten voor je software die wilt gebruiken, Lightroom 6:
    macOS moet dus minimaal os x 10.10 zijn.

(Dit geeft Adobe aan)
    Multicore Intel-processor met 64-bits ondersteuning*
    macOS 10.10 (Yosemite), 10.11 (El Capitan), 10.12 (Sierra)**
    2 GB RAM (8 GB aanbevolen)
    Monitor met een resolutie van 1.024 x 768
    1 GB video-RAM (VRAM). 2 GB VRAM wordt aanbevolen voor grote monitoren met een hoge resolutie, zoals monitoren met een resolutie van 4K of 5K.
    2 GB vrije ruimte op de harde schijf (installatie op een volume met een hoofdlettergevoelig bestandssysteem of op verwisselbare Flash-gebaseerde opslagapparaten is niet mogelijk)
    Dvd-rom-station vereist bij aankoop van Adobe® Photoshop® Lightroom® in een winkel
    OpenGL 3.3-compatibele videoadapter voor GPU-functies

Bijdrager
    Tegels

Ik ben een stuk wijzer geworden! Hoewel er best al wel wat topics zijn over dit onderwerp, heb ik veel nieuwe info gekregen. Thnx allemaal!!

Moderator
    Night

Succes met je toekomstige aankoop(y)

Bijdrager
    applelover

Waarom overweeg je geen “nieuwe” 13″ Macbook Air? Hier en daar met promoties onder de 1000ÔéČ te verkrijgen. Het basismodel heeft al 8GB RAM en een SSD van 128GB. Je kan ook nog voor de 256GB variant gaan maar met een externe harde schijf, of iets dergelijke heb je die 256GB zelfs niet eens nodig. Dus naar mijn mening is het zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken. Het is een relatief nieuwe machine die zeker nog jaren mee zal gaan. En ook nog een belangrijk punt in de overweging bij de aankoop van het nieuwe toestel heb je normaal gezien altijd nog de garantie van Apple. Ik hoop dat je hier iets mee bent ?.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.