10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    hen3

gescande dia's corrigeren

Ik ben voor mijn vriendin aan de slag gegaan met een stapel dia’s. Ik gebruik hiervoor een huis-tuin-keuken scanner (ION film 2 sd pro) die op zich best wel scherpe dia’s geeft. Er is alleen 1 probleem: het eindresultaat zorgt ervoor dat je je dankzij een blauwe waas in Smurfenland waant:

Ik kan op de scanner wel wat met kleur en contrast spelen, maar dat moet softwarematig toch beter én makkelijker gaan?

Bijdrager
    KarelWillem

Zó dat is best wel extreem slecht.

Ik heb ooit een hele zwik dia’s gescand met een iON xx (geen idee wat de naam was). Maar dat zag er wel een slag beter uit.

Als het zo blauw is, klopt er toch iets niet.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Night

Gezien de eenvoudige software en instellingsmogelijkheden lijkt het me dat er iets mis is met (één van) de CCD’s…

Gelukkig kan je in Photoshop – zoals KW zo mooi laat zien – nog een hoop goedmaken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    mackerjack

nog een bijkomende tip: maak je dia’s zo schoon mogelijk anders blijf je stipjes en stofjes wegwerken.

Geblokkeerd
    Carp

Ik ken die scanner niet, maar je hebt toch wel voor dia en niet voor negatief gekozen? Want dat kan ook bizarre resultaten geven!

En idd, maak je dia’s stofvrij voor gebruik!!

Geblokkeerd
    Humain

Sjieke bakkebaarden:D

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Night op 12 oktober 2015

Gelukkig kan je in Photoshop – zoals KW zo mooi laat zien – nog een hoop goedmaken.

Het blijkt ook in Foto’s redelijk goed te gaan, voor wie geen Photoshop heeft. Bij de foto hierboven puur en alleen op „Verbeter” klikken haalt het grootste deel van het blauw al weg, en daarna is er nog best wat van te maken door met de hand te spelen met de opties onder „Pas aan”. Het belangrijkste lijkt te zijn om witbalans op „Huidtint” te zetten.

Maar het lijkt me beter om dit probleem bij de bron aan te pakken, door (zoals gezegd) te kijken of de instellingen in de scansoftware wel goed staan.

Bijdrager
    hen3

Bedankt voor de tips en reacties.

De instellingen van de scanner staan goed: andere keuze’s leveren echte negatieven op.

Andere foto’s zonder nabewerking laten geen blauwe waas zien (en een soort van Facebook partypics avant lettre):

en nog redelijke kleuren:
    /uploads/community/fb8e11a4d95fa8592b4dec1a2fc23ff4213c276e_41521.JPG

En tja, die bakkebaarden… het zijn dia’s uit de jaren zeventig.

Bijdrager
    hen3

Bijdrager
    Dick de Roos

Voor een dergelijke goedkope scanner nog wel een aardig resultaat.
    Een beetje meer “levendigheid” en “contrast” zou nog wat verbeteren.
    Dan nog een beetje spelen met het “onscherp masker” om het algemene beeld te verbeteren.
    In alle gevallen gaat een ernstige kleurbewerking in een JPG-beeld natuurlijk ook sterk ten koste van de kwaliteit van het beeld.
    Dus probeer bij het scannen het ideale beeld al zo goed mogelijk te benaderen.:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.