30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Geruis bij aansluiten gitaar met GarageBand

als ik mijn gitaar aansluit met garage band en ik neem iets op of ik zet de monitor aan dan krijg ik eeen enrom geruis erdoorheen eerst dacht ik dat het aan het kabeltje lag dus ik een nieuw kabeltje gekocht maar daar ligt het ook niet aan

kan iemand mij helpen dit te voorkomen???

merci

Bijdrager
    dennis

Misschien ligt het aan de manier van opnemen..
    Kijk in Programma’s > Hulpprogramma’s > Audio/MIDI-configuratie
    Bij audio invoer moet je ‘lijn invoer’ kiezen als dat nog niet ’t geval was:-)

Groetjes,
    Dennis

Bijdrager
    reposte

Hm, hoe is het gesteld met de mantel van de aansluiting op je gitaar?

Bijdrager
    Rayel

Allei dazz normaal heh. Een electriche gitaar werkt doormiddel van electriche magneten die de trilling van je snaar opikken. Maar ze pikken ook ander electriche dingen op. Zoals je computer. Ruis vrij is dus onmogelijk. Wel kan je de gate en de compressor omhoog gooien. Je kunt ook even je versterker ertussen aansluiten en die dan zo clean mogelijk geluid laten produceren.

Een ander mogelijkheid is om een nieuwe gitaar te kopen. Je moet dan zoeken naar digitale gitaren die werken niet met analoge singalen maar vangen de geluiden anders op. Die zijn 100% ruisvrij.
    Je kan eens kijken op http://www.line6.com voordeel van een line6 is dat je ook je geluid digitaal kan veranderen. Dus in een electriche gitaar kan geluid van een stratocaster en telecaster een gisbon firebrid een banjoo en zelfs een 12’snarige gitaar en nog veel meer geluiden eruit halen. Kosten van een digitale beginnen rond de 450 euro. Je kan ook je gitaar op je mac aansluiten en dan met 2 muisklikken je gitaar bijv. verander naar een drop D tunning of je gitaar stemmen als een bassgitaar.
    Wat ook wel lachen is.

Gibson heeft ook digitale gitaren en fender wilde zelfs een gitaar met windows erop uitbrengen zodat je geluiden overal kan opnemen en versturen via internet of je gitaar laten crashen tijdens een belangrijk optreden.

Inactief
    Anoniem
    ”reposte”

Hm, hoe is het gesteld met de mantel van de aansluiting op je gitaar?[/quote1

wat is een mantel (amateur)???

gr Axel

Bijdrager
    snipper

De ‘noise gate’ verstellen is inderdaad het enige wat je kunt doen bij het gebruik van een echte electische gitaar.

Je zou kunnen proberen of het nog uitmaakt of je een flatscreen gebruikt ipv een CRT (glazen) monitor omdat de laatste nogal wat electromagnetische straling opwekt. Ook kun je andere electrische apparaten best uit de buurt houden en uitzetten (liefst uit het stopcontact omdat de trafo die er inzit anders blijft storen), maar je computer is waarschijnlijk één van de ergste storingsbronnen.

Zou me niet verbazen dat een metalen G5 kast meer storing ‘binnenhoud’ dan een plastic iMac, maar getest heb ik dat niet.

Tip: een guitarPlug helpt niet, kan ik je uit eigen ervaring melden, wat ze ook voor mooie verhalen ophangen op internet.

Bijdrager
    reposte

De mantel is het gebied van de kabel die om de kern ligt, en die de kern beschermt tegen signalen van buitenaf. Deze signalen worden dan via de mantel afgevoerd, zodat de kern van de kabel, waar de echte muziek doorheen gaat, niet gestoord wordt.

Maar nu ik dit schrijf weet ik eigenlijk niet of dit ook bij gitaren ook zo is. Wat voor aansluiting zit daar op? Een jack?

Bijdrager
    Rayel
    ”reposte”

Maar nu ik dit schrijf weet ik eigenlijk niet of dit ook bij gitaren ook zo is. Wat voor aansluiting zit daar op? Een jack?

Jeps, een mono jack, hoewel sommige gitaren gebruiken een ethernet kabel, of draadloos.

Bijdrager
    Deceipher

Een normale aansluiting zou niet enorm veel ruis moeten produceren. Dit moet makkelijk kunnen, en daar hoef je echt niet speciaal een digitale gitaar voor aan te sluiten. Ik heb hier 3 computers, 2 spelcomputers, 2 monitoren, routers, en nog veel meer electronica staan, en ik heb nergens last van met opnemen van electrische gitaar. Ik zou toch eens alle instelling nakijken in GB, kijken of je aansluitingen op je pc en gitaar nog wel goed en niet beschadigd zijn.
    Evt. is met een apparaatje kijken hoeveel electromagnetische straling er in de lucht hangt, kan ook zijn dat je elementen op je gitaar mss wat beschadigd zijn; heb je er op een normale versterker ook last van?

Succes;)

Bijdrager
    Rayel

Ik heb hier 3 computers, 2 spelcomputers, 2 monitoren, routers, en nog veel meer electronica staan, en ik heb nergens last van met opnemen van electrische gitaar

Het ligt ook aan je gitaar. Heb je een telecaster, of een simpele strato, zal je veel meer last van hebben, dan een Flying V bijv.

Inactief
    Anoniem

ik heb een strato maar kan het niet zo zijn dat ik een stereo kabeltje heb ??
    ik meen dat ik had gelezen dat je een mono nodig had?

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Rayel”

Allei dazz normaal heh. Een electriche gitaar werkt doormiddel van electriche magneten die de trilling van je snaar opikken. Maar ze pikken ook ander electriche dingen op. Zoals je computer. Ruis vrij is dus onmogelijk. Wel kan je de gate en de compressor omhoog gooien. Je kunt ook even je versterker ertussen aansluiten en die dan zo clean mogelijk geluid laten produceren.

Koop een kabel van 300 meter en ga in de kelder zitten =D.

Bijdrager
    Deceipher

Als je zeker wilt weten dat je signaal ernstig ruist, voor zover er nog signaal is, moet je dat doen ja;)

Bijdrager
    Katinka

Ik ben bepaald geen prof en kan je misschien ook geen antwoord geven.
    Maar het is een beetje vreemd dat nog niemand je gevraagd heeft HOE je je gitaar hebt aangesloten.

Microfoon? Zo’n ellendig Griffin gitaarkabeltje. Met ’n line6 Pod? Audio interface?

Bij mij werkte het pas met de laatste twee (icm met elkaar), maar ik kan je niet goed uitleggen waarom.:?

Inactief
    Anoniem

ik heb hem gewoon met een jack van mijn versterker naar mijn MBP ingang gedaan kan het ook anders dan??

Bijdrager
    Deceipher

Gitaar direct in MBP kan ook. Gebruik je wel de goede uitgang op je versterker?

Inactief
    Anoniem

ik heb verschillende uitgangen :
    -output(phones)
    -ch. drive
    -effect (-send-return)

Inactief
    Anoniem

Wat is een MBP?

Die ruis kan ook worden veroorzaakt indien je bijvoorbeeld vlak bij een radiotoren oid woont.

Bijdrager
    Katinka

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af…

Ik denk MacBookPro?

Axel, ik denk dat je gitaar rechtstreeks aansluiten op je mac nooit ideaal is. Bij de een pakt het beter uit dan bij ander. Misschien kun je eens een mixertje lenen, of een audio-inteface en kijken of dat helpt. Of eens een weg zoeken via de installatie of een cassettedek ofzo.

Een gitaar is een nogal storingsgevoeligapparaat met ongebalanceerde uitgang bovendien.
    Geen mobieltje in de buurt liggen? En ook even kijken of de kabel niet over andere electrische kabels of apparaten heen ligt.

Inactief
    Anoniem
    ”Katinka”

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af…

Ik denk MacBookPro?

Dat zou best wel eens waar kunnen wezen:wink:

Inactief
    Anoniem

mbp=macbookpro:wink:

Bijdrager
    BornAudio

Met elektrische apparaten heb je al heel gauw ruis, vooral als je thuis voor eigen gebruik
    met opnames bezig bent met niet al te duure apparatuur.

Ik denk dat een DI-Box ertussen in plaatsen (Gitaar > DI-Box > mbp) en misschien is het zelfs beter
    om nog een mixer tussen de DI en macbook te plaatsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/DI_box

Maar goed, ik ben ook geen expert…
    ik zou dus naar een plaatselijke muziek winkel gaan en even na vragen wat het beste is.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    BornAudio

dat is een USB -Midi kabel kabel :wink:
    Jou gitaar heeft als het goed is alleen een analoge Jack uitgang
    USB en Midi zijn digitaal (tenzij jij een gitaar hebt met USB ingang :D )

Ik raad nogmaals aan om gewoon naar een muziek winkel te gaan… daar kunnen ze je verder helpen
    en verschillende opstellingen aan je laten demonstreren.

Inactief
    Anoniem

ok zal ik doen

Bijdrager
    Katinka

zoud dit geen goede oplossing zijn? http://www.musicallin.nl/online_winkel/computer_en_muziek/interfaces_en_andere_kastjes/maudio_uno_midiinterface

Eerder die ernaast

Wel een beetje duur dus eerst maar ns kijken of dat je problemen oplost.

Een DI box ja. Dat was ik nog vergeten. Die zijn niet zo heel erg prijzig.

Bijdrager
    Deceipher

DI box is ok maar dat betekend wel dat je ook een interface met balancing convertor nodig hebt, of een 2e di box, plus een balanced kabel, wat dat ook weer ietsje duurder maakt. Maar misschien is het idd de goedkoopste oplossing.

Ik heb overigens geen slechte ervaring met Gitaar D/I in PowerMac. maar dit zou idd kunnen verschillen. Zorg iig dat je je unbalanced verbinding altijd zo kort mogelijk houd! (elke verbinding in principe, maar bij balanced is het probleem van storing wel grootendeels verholpen)

Bijdrager
    drtalos

als ik mijn gitaar aansluit met garage band en ik neem iets op of ik zet de monitor aan dan krijg ik eeen enrom geruis erdoorheen eerst dacht ik dat het aan het kabeltje lag dus ik een nieuw kabeltje gekocht maar daar ligt het ook niet aan

kan iemand mij helpen dit te voorkomen???

merci

Wat voor gitaar gebruik je? en met name wat voor elementen zitten er in? humbuckers of single-coil?
    Single-coil elementen hebben meer last van strallingen zeker wanneer er twee of meer in de gitaar zijn ingebouwd en de electronica binnen in niet 100% goed is gesloten. Wat je dus kunt doen ipv een nieuwe gitaar te kopen gewoon de elementen vervangen door humbucker en goede electronica.
    zie hiervoor: http://www.seymourduncan.com/

Bijdrager
    U2K3G5

Als je een stratocaster hebt, bevatten deze singlecoils (althans bij de meeste strat’s).
    Ga je met deze gitaar achter een computer zitten, dan heb je hele grote kans op ruis/brom.
    Dit komt door de electromagnetische straling die veroorzaakt wordt door je (CRT) monitor en je computer.
    Het effect wordt nog eens extra versterkt als je veel gebruik maakt van distortion/overdrive geluiden.
    Wil je toch gebruik maken van het fijne singlecoil geluid van je strat, dan zul je verder weg moeten gaan zitten van je computer.
    Je monitor uitzetten of vervangen voor een TFT type scheelt ook veel.
    (denk ook eens aan Halogeenlamp trafo’s, TL verlichting en mobiele telefoons)
    Al deze stoorbronnen veroorzaken electromagnetische storingen die jouw gitaar oppikt.
    Als je op enkele meters van je computer zit en je draait je gitaar naar links of rechts zul je vanzelf een plekje vinden waarbij de ruis minimaal is.
    Wil je helemaal ruisvrij werken, dan raad ik je aan een gitaar aan te schaffen met een paar Humbuckers (betekend Ruis onderdrukken) elementen of met actieve elementen (EMG/Blade) en alle bovengenoemde stoorbronnen uit de buurt te houden van je gitaar.

Succes,
    Richard

Bijdrager
    U2K3G5

Kijk ook een even op http://www.Gitaar.net
    De meeste vragen over gitaren en opnemen van gitaren zijn hier al eens gesteld

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.