11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    swiertje

Geratel iMac 27" mid 2011 FILMPJE

Is er iemand bekend met het geratel van een mid 2011 iMac? Ik zit nu al enkele maanden met het probleem.

Ik hoor een soort geratel in de iMac, het geratel is goed hoorbaar en na enig onderzoek ben ik er achter gekomen dat op bepaalde momenten het geratel extreem is. Namelijk wanneer ik door een webpagina scroll, of wanneer ik de schermhelderheid van donker naar fel zet. Soms verdwijnt het geratel eventjes, of zelfs een paar dagen, maar het komt toch weer terug.

Ik ben er al mee naar de Apple store gegaan in Amsterdam, heb nog een paar maanden AppleCare. Ik heb een geluidsmemo laten horen, maar daar konden ze helaas weinig mee. Ze konden daar het probleem niet vinden, en ook was het geratel plotseling verdwenen. Ik kreeg te horen dat er misschien een vuiltje in de ventilatoren heeft gezeten. Het was in ieder geval geen hardware probleem. Toch vond ik die conclusie erg vreemd, ik heb toen ik thuis het geratel hoorde met de applicatie Fancontrol elke fan afzonderlijk van elkaar maximaal laten draaien, het geratel bleef constant.

Heb er ook een filmpje van gemaakt, vooral de laatste paar seconden dat ik achter de iMac film is het geratel goed te horen. http://www.youtube.com/watch?v=tE57ZaQurxA

Ik heb overigens een 1TB harde schijf van Seagate erin zitten, origineel. Type nummer: ST31000528AS.

Dus kort samengevat:

1. Geratel is af en toe hoorbaar, niet constant
    2. Scrollen door webpagina of helderheid scherm verhogen zorgt voor harder geratel
    3. Fans zijn uitgesloten, met FanControl getest
    4. Harde schijf is een Seagate 1TB ST31000528AS, komt niet in aanmerking voor vervangingsprogramma Apple

Is er iemand die dit herkent of misschien raad weet?

Bijdrager
    Rolandvbalen

Dit lijkt te komen door een bewegend onderdeel in je iMac
    Dit zijn er niet zo veel meer tegenwoordig

-HD
    -Fan volgens mij 2 bij de iMac
    -Superdrive

Het lijkt mij de Fan, maar als die uitgesloten is denk ik toch dat het de HD is.

Bijdrager
    Rolandvbalen

Ga hiermee naar een APR, die onderzoeken hem gratis voor je (APP) en maken het in orde!

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Je bent bekend met het seagate vervanginsprogramma? Klinkt trouwens 99% zeker als je harde schijf.

http://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Bijdrager
    Dr

Is de aansturing van de led module die defect is. (zit naast de prinplaat van de voeding)
    Had ik ook, en nadat deze kosteloos vervangen was was het geratel weg.
    Kwam bij mij voor als ik de schermhelderheid minder dan de helft zetten.
    In de winkel hoorden ze niets, denk dat die verkoper doof was ofzo..?
    Enfin ze hebben het toch hersteld, beetje jammer dat je als klant altijd zo van je oren moet maken eer ze je serjeus nemen maarja.
    ga er gewoon mee terug naar de winkel moeten ze kosteloos herstellen.
    succes

Bijdrager
    JBStudio

Of kapot backlight ding of kapotte voeding. Heb precies hetzelfde gehad, beide onderdelen zijn kosteloos vervangen. Helaas na de eerste keer kreeg ik ‘m terug met kapotte glasplaat. Tweede keer met een butsje in het aluminium, dat heb ik maar gelaten. Het verschrikkelijke geluid was in ieder geval weg…. Succes!

HD is het in ieder geval niet…

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb jij je microfoon/ingang en boxen (hard) aanstaan?
    En scroll eens door webpagina’s zonder je muis. Of hou de muis van verre afstand… Nog steeds het geratel?

Bijdrager
    swiertje

@Rolandvbalen
    Ga hiermee naar een APR, die onderzoeken hem gratis voor je (APP) en maken het in orde!

Ik ben er al mee naar de Apple Store gegaan in Amsterdam, ze hebben daar de iMac een week lang onderzocht en zelfs een dag lang laten draaien met verschillende tests. Toch konden ze niets vinden, het komt bij mij ook wel eens voor dat de iMac een paar dagen helemaal geen problemen vertoont. Ik ga er zeker weer mee terug, maar ik wil nu beter beslagen ten ijs komen, zodat zij gericht hun werk kunnen doen.

@MelvinCornelissen
    Je bent bekend met het seagate vervanginsprogramma? Klinkt trouwens 99% zeker als je harde schijf.

Ja ik ben er bekend mee, ik kom daar niet in aanmerking voor.

@JBStudio
    Of kapot backlight ding of kapotte voeding. Heb precies hetzelfde gehad, beide onderdelen zijn kosteloos vervangen.

Ik dacht zelf ook al een kapotte voeding, ik ga daar ook even naar kijken.

@Dr Is de aansturing van de led module die defect is. (zit naast de prinplaat van de voeding)
    Had ik ook, en nadat deze kosteloos vervangen was was het geratel weg.
    Kwam bij mij voor als ik de schermhelderheid minder dan de helft zetten.
    In de winkel hoorden ze niets, denk dat die verkoper doof was ofzo..?
    Enfin ze hebben het toch hersteld, beetje jammer dat je als klant altijd zo van je oren moet maken eer ze je serjeus nemen maarja.
    ga er gewoon mee terug naar de winkel moeten ze kosteloos herstellen.
    succes

Ik ga eens kijken naar de led module, dank voor je antwoord. Er zijn dagen dat ik het geratel ook helemaal niet hoor, dat vind ik juist zo vreemd. Soms is het geratel extreem hoorbaar, maar een dag later plotseling verdwenen.

@MEEUW Heb jij je microfoon/ingang en boxen (hard) aanstaan?
    En scroll eens door webpagina’s zonder je muis. Of hou de muis van verre afstand… Nog steeds het geratel?

Ik gebruik enkel het Touchpad voor de mac, muis vind ik onhandig werken. Luidsprekers stonden uit tijdens het maken van het filmpje.

Bijdrager
    Shark-o

Zie ook hier:

http://www.onemorething.nl/community/topic/beeld-knippert/#post-2675269

Ik ben benieuwd of Swiertje zijn probleem al heeft opgelost en wat het bleek te zijn. Ook ben ik benieuwd of er bij hem een verband was met het flikkeren van z’n scherm.

Bijdrager
    swiertje
    Shark-o op 13 april 2014

Zie ook hier:

http://www.onemorething.nl/community/topic/beeld-knippert/#post-2675269

Ik ben benieuwd of Swiertje zijn probleem al heeft opgelost en wat het bleek te zijn. Ook ben ik benieuwd of er bij hem een verband was met het flikkeren van z’n scherm.

Als ik het nog goed herinner heeft de Apple Store in Amsterdam er onder garantie een nieuwe voeding in gezet, waarna het probleem is opgelost. Hoop dat je hier wat mee kan.

EDIT: Ik had geen last van een flikkerend beeld, enkel een ratelend geluid.

Bijdrager
    Shark-o

Dank voor je reactie, ik ga eens kijken waar ik mijn iMac destijds heb gekocht.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.