30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    breda44

“Gepimpte” G4 Cube of Mac Mini 1,5Ghz

Hallo allemaal,

Ik sta voor een dilemma. Graag neem ik een 2e hands Mac erbij maar ik kan kiezen tussen 2 modellen met wsl beiden hun voor en nadelen maar ik kom er niet meer uit. Misschien dat jullie me kunnen adviseren. Dit zijn de opties”

1. Apple Cube met een Sonnet upgrade 1,2Ghz prijs: 600,- euro
    1536MB PC-100 geheugen
    Seagate 120GB HDD
    Ati Rage Pro videokaart (origineel)
    Nieuwe Superdrive MCE DVD-RW DL brander
    Origineel toetesenbord/muis/ installatie cd’s

2. Mac Mini (nieuw bij Apple A-Mac te Utrecht) Prijs: 599,- euro (incl.btw)
    512MB DDR 333Mhz geheugen
    80GB HDD U-ATA
    Ati Radeon 9200 met 64MB videogeheugen
    Airport en Bluetooth
    Superdrive

Waar gebruik ik deze Mac voor? Voornamelijk (licht) fotobewerking, eigen DV videobewerking, bestanden downloaden van Usenet, DVD’s en CD’s branden. Muziek downloaden en afspelen,
    Gebruik veel de iLife06 en iWork06 programma’s

Ben benieuwd naar jullie expertise!!:D

Bijdrager
    Igor

Ik zou gaan voor de mac-mini. De cube is zeker een mooie mac maar is wel een stuk trager dan een mac mini. Ik heb dezelfde upgrade in mijn g4 zitten maar daar draait ilife ’06 en iworks ’06 toch nog aardig traag op.

Dit zal in de mac mini zeker niet zo zijn! Zeker niet met de nieuwe intel processor. En nu toch al deze programma’s universal zijn zal ik daar voor gaan dan voor een alweer 5 jaar oude mac…

Bijdrager
    iDuck

Deze is makkelijk… de mini.

Snellere: -grafische kaart -geheugen – HD – processor – systeembus

USB 2,0 – WIFI .g – geluidskaart – garantie – bluetooth – stiller – origineel

… nog meer?

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

Deze is makkelijk… de mini.

Snellere: -grafische kaart -geheugen – HD – processor – systeembus

USB 2,0 – WIFI .g – geluidskaart – garantie – bluetooth – stiller – origineel

… nog meer?

Dan heb ik toch wat opmerkingen:

-Snellere grafische kaart, de Intel Mac gebruikt de onboard versie van Intel en die is niet echt snel te noemen. Ik ga de standaard kaart vervangen voor een 2e hands versie van de Radeon,is niet duur
    -sneller geheugen, okay, maar wel maar 512MB t.o.v. 1536MB in de Cube.
    -HDD is een 2,5 versie en in de Cube zit een 3,5″ met 120GB en 8MB cache
    -Processor is inderdaad sneller
    -systeembus idem
    -USB 2.0 inderdaad niet in de Cube
    -Cube heeft ook Airport, is weliswaar b ipv g maar ik gebruik toch meestalbedraad met deze machines
    -Garantie klopt
    -Bluetooth gebruik ik zelden, mischien tzt voor toetsenbord en muis
    -Stiller, scheelt niet zoveel hoor
    -Origineel, da’s waar

Ik merk alleen dat de vergelijking nu getrokken wordt met de nieuwe Intel Mac.
    Met een superdrive en toetsenbord/muis ben ik dan 750,- euro kwijt, toch weer 150,- euro meer.

Vergeleken met de Mac MIni 1,5Ghz (G4) scoort de mini helemaal niet zo goed alleen de processor is sterker maar de systeembus is gewoon de 167Mhz G4 bus.

Misschien nog andere doorslaggevende factoren???

Bijdrager
    tijn22

Voor erbij? De Cube! Een van de mooiste Mac’s ooit gemaakt!

Bijdrager
    iDuck

euh… je hebt het toch over de Mac mini G4 in de aanbieding?

nog meer… mac osx Tiger, iLife ’06, cube geen geluidskaart, HD op 5200tpm in de mini Ultra ATA 100 ipv Ultra ATA 66 in de cube.

:D

Bijdrager
    Peett-

Die geheugen maakt wel wat.. Het is 1 gb meer geheugen. Als je dat bij de Mac Mini erbij wilde doen, ben je toch al wel 100 euro kwijt.

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

euh… je hebt het toch over de Mac mini G4 in de aanbieding?

nog meer… mac osx Tiger, iLife ’06

:D

Klopt.maar de meesten denken direct aan de Intel Mac Mini terwijl de de G4 uitvoering is met wel superdrive, airport, bluetooth.

Ik werk zelf al lang met Mac’s, dus Mac OS Tiger en de iLife en iWork programma’s heb ik ook allemaal liggen (legaal hoor:lol: ) En nog veel meer, dus software is geen optie.:wink:

Bijdrager
    iDuck

Dat is een snelle citaat plaatsgenoot;) , was nog niet klaar met typen :D

Kijk het is jouw keuze, ik draag alleen wat argumenten aan ten voordele van de mini. De cube komt uit 2000 en de mini uit 2005.
    Wat wel is dat je met de cube goedkoper uit bent… maar met die meerprijs krijg je mijn inziens met mini een betere computer, waar garantie op zit. Upgraden naar 1GB (heb hier ook een mini thuis voor erbij) is aan te bevelen. Als je de originele module kan verkopen hoeft dit niet zo’n duur grapje te zijn. (kijk maar eens bij de winkel in het stadion;) )

gr,
    Johan

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

Dat is een snelle citaat plaatsgenoot;) , was nog niet klaar met typen :D

Als je de originele module kan verkopen hoeft dit niet zo’n duur grapje te zijn. (kijk maar eens bij de winkel in het stadion;) )

gr,
    Johan

Hoi Johan,

Eigenlijk is dat DE doorslaggevende factor toch. :D :P
    I.v.m. toekomstperspectief denk ik om voor de Mini te gaan maar dan zou ik nu toch de Intel versie nemen, die is relatief laag geprijsd t.o.v. de G4 versie en heeft snellere onderdelen.:wink:

Bijdrager
    maceddy

Relatief laag??

Intel Mac mini is VER overprijsd voor wat het biedt!!

Bijdrager
    Igor

Ik zou gewoon gaan voor de nieuwe mac mini intel. a 650 e. Stukken sneller dan de oude G4. Wel heb je dan een kleinere HD, geen DVD-brander.

En dat geheugen, als je ilife en iworks gebruikt maakt het echt niet veel uit of je 512 of 1536 erin heb zitten. En 5 jaar oud is best veel.

Wat het grootste nadeel is aan die cube is de grafische kaart. Die 16 mb ati rage pro is echt weinig. Ik merkte aan mijn G4 toen ik deze vervangen had dat hij al stukken sneller was. Maar ben je al snel wel weer 150e verder.

Bijdrager
    iDuck

Toch nog een kleine opmerking,

Als we zo blijven redeneren als we allemaal hierboven doen, komen we uit bij de Power mac quad :wink:

De Intel mini, tuurlijk een prima keus… maar hier is de noodzaak van geheugen upgraden groter dan bij de G4. Een externe DVD brander erbij dan maar? En een firewire HD…

Het is maar een (algemene) opmerking…

i.e.g. veel plezier met je mini !
    :apple:

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

Om het leuk te houden bied een ander mij een iMac G4 1Ghz met 17″ TFT scherm aan.
    768MB DDR geheugen, 80GB HDD, Airport, Bluetooth, speakers (bolletjes) toetsenbord/muis en een superdrive. En dat voor 625,- euro

Wat nu…. :x :x

Bijdrager
    tijn22

Vergeet die Mac mini dan maar gewoon, ga voor de iMac, heb je d’r gelijk een goed scherm bij!

[size=9:80d7ddc7c4]Maar persoonlijk vind ik de Cube nog altijd mooier.[/size:80d7ddc7c4] :sealed:

Bijdrager
    breda44
    ”breda44″
    ”johie”

Om het leuk te houden bied een ander mij een iMac G4 1Ghz met 17″ TFT scherm aan.
    768MB DDR geheugen, 80GB HDD, Airport, Bluetooth, speakers (bolletjes) toetsenbord/muis en een superdrive. En dat voor 625,- euro

Wat nu…. :x :x

Ik heb nu dus alleen een 19″ CRT monitor en die zou of aan de Cube of aan de MIni moeten.
    Dan is zo’n gelikt Apple TFT scherm wel veel mooier, lijkt me. Maar het blijft wel een G4, weliswaar sneller als de Cube qua systeembus en geheugen.

Bijdrager
    iDuck

hahaha… dit is een moeilijk dagje voor je.

Even nagaan welk model het is. Er zijn twee modellen iMac 17″ met een 1GHz G4.

Namelijk één met usb 1,1 en één met usb 2,0 De grafische kaart van de laatste is ook stukken beter/sneller. Met sneller geheugen uitbreidbaar tot 2,0 GB .

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

hahaha… dit is een moeilijk dagje voor je.

Even nagaan welk model het is. Er zijn twee modellen 17″ met een 1GHz G4.

Namelijk één met usb 1,1 en één met usb 2,0 De grafische kaart van de laatste is ook stukken beter/sneller.

Had ik ook al gevraagd, het is de early 2003 versie, dus met 133Mhz systeembus en USB 1.1
    Maar ik gebruik toch firewire voor mijn externe HDD en verder heb ik er geen USB 2.0 aan hangen.
    De machine ziet er wel als nieuw uit (geen roker) en heeft natuurlijk zo’n breedbeeldscherm.
    Heeft wel de Geforce4 MX 32Mb, dus da’s weer niet zo’n snelle, maar ja, 625,-……..:?

Bijdrager
    iDuck

Kan het mis hebben maar vlgs mij heeft de Geforce MX 64 MB DDR aan boord…

inderdaad moeilijk, hoop dat andere zich ermee gaan ‘bemoeien’ maar ik denk dat de iMac dan wel een prima keus is toch. Ben je meteen klaar.

Bijdrager
    Nikita

Als je zeker weet dat de Mac mini daadwerkelijk de 1.5 Ghz versie is, moet je daar voor gaan. De Cube heeft weliswaar een snellere en grotere HD, maar de Mac mini heeft dan weer een gewone geluidskaart, USB 2.0, betere videokaart etc.
    De iMac G4 /1 Ghz met 17″ scherm heeft wel een prachtig design, maar toch nog slecht USB 1.1 e.d.

Conclusie zou voor mij zijn dat je het beste de Mac mini kan gaan halen.

Bijdrager
    tijn22

Haha de meningen zijn nogal verdeeld:)

Bijdrager
    breda44
    ”johie”

Kan het mis hebben maar vlgs mij heeft de Geforce MX 64 MB DDR aan boord…
    .

You’re right, plaatsgenoot. Scheelt weer….:D

Bijdrager
    breda44
    ”Nikita”

Als je zeker weet dat de Mac mini daadwerkelijk de 1.5 Ghz versie is, moet je daar voor gaan. De Cube heeft weliswaar een snellere en grotere HD, maar de Mac mini heeft dan weer een gewone geluidskaart, USB 2.0, betere videokaart etc.
    De iMac G4 /1 Ghz met 17″ scherm heeft wel een prachtig design, maar toch nog slecht USB 1.1 e.d.

Klopt, maar ik gebruik toch geen USB 2.0, alleen 1.1 De externe HDD loopt via firewire en dat gaat heerlijk snel en stabiel.:)

Bijdrager
    Nikita
    ”breda44″
    ”Nikita”

Klopt, maar ik gebruik toch geen USB 2.0, alleen 1.1 De externe HDD loopt via firewire en dat gaat heerlijk snel en stabiel.:)

Jaaa… Nu nog geen USB 2.0 :wink:
    Maar alles wat je in de toekomst gaat kopen zal werken met USB 2.0. Kan je beter wat voorbereidt zijn daarop. Plus dat je al een beeldscherm hebt, kan je beter voor de Mac mini gaan. Ik zou wel voor de G4 gaan en absoluut niet voor de Intel versie. Mocht je het scherm van de iMac ooit nog ’s zat zijn oid, kan je die niet zo 1-2-3 vervangen. Bij de mini heb je dat probleem niet :)

Bijdrager
    breda44
    ”Nikita”
    ”breda44″
    ”Nikita”

Maar alles wat je in de toekomst gaat kopen zal werken met USB 2.0. Kan je beter wat voorbereidt zijn daarop. Plus dat je al een beeldscherm hebt, kan je beter voor de Mac mini gaan. Ik zou wel voor de G4 gaan en absoluut niet voor de Intel versie. Mocht je het scherm van de iMac ooit nog ’s zat zijn oid, kan je die niet zo 1-2-3 vervangen. Bij de mini heb je dat probleem niet :)

Ja, maar ik zie deze machine toch als een tussenoplossing, niet voor een langere periode.
    Misschien dat ik hem eind van dit jaar al weer ga verwisselen voor een iMac G5.
    Ik heb gewoon geen zin meer in zo’n lompe grote monitor op mijn bureau waar je met je neus zowat inzit en waar alleen Essent van profiteert.
    Daarbij wil ik even aankijken hoe Intel het blijft doen in de nieuwe Mac’s, eerst alle kinderziektes eruit en alle externe software optimaliseren. Ik ga definitief voor de iMac G4 en bedank iedereen voor de inbreng. Ben toch weer heel wat wijzer geworden en heb mijn keuze weloverwogen kunnen maken:D

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je voor die Imac G4 niet teveel betaalt is dit een goede tussenoplossing. Succes ermee.

Bijdrager
    a la Mac
    ”Nikita”
    ”breda44″
    ”Nikita”

Wat is er mis met de Intel? Sneller, meer USB-poorten, Core Image, Front Row, Bluetooth 2, mogelijkheid tot meer geheugen…

Bijdrager
    roblemmen

Als het voor erbij is en die andere hoofdcomputer blijf je regelmatig up-to-date houden, dan kan je beter ondanks die USB 2.0 (Het enigste echte gebrek, de rest is alleen gezeik of het een milliseconde sneller of langzamer is.) toch de Cube nemen.

Hij is voor erbij snel zat, en lekker mooi. We hebben hier thuis een Toshiba laptop uit 1997 staan als ik me niet vergis. Hij is behoorlijk geisoleerd (Ook vanwege veiligheid met boekhouden) maar hij kan hoe langzaam floppy’s ook gaan en hoe beperkt je mogelijkheden ook zijn toch gewoon communiceren met de buitenwereld.
    Voor Word, Paint, MSN (In ons geval niet maar bij dat van jou wel), iTunes en Quiktime is een Cube gewoon snel genoeg. Je merkt er ecth niet al te veel verschil in.
    Als je je wel ergert aan dat kleine verschil dan moet je maar een Quad Powermac G5 hebben en als erbij een Dual Powermac G5.

Bijdrager
    Nikita
    ӈ

Wat is er mis met de Intel? Sneller, meer USB-poorten, Core Image, Front Row, Bluetooth 2, mogelijkheid tot meer geheugen…

De iMac Core Duo behoorde niet tot de mogelijkheden…

@ roblemmen: De Cube heeft een videokaart waarover je niet echt naar huis kunt schrijven. Hij ondersteund bijvoorbeeld Quartz Extreme ook niet, dat lijkt me toch wel een nadeel. Voor de rest zal het inderdaad niet zo gek veel schelen….

Bijdrager
    computer space

Klopt die deal van die mini? Is het een onofficieel geupdate naar 64Mb video?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.