14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    svdv22

Gemiddelde levensverwachtig macbook (pro)

Hallo,

Ik wil voor mijn zus een laptop kopen. Omdat ze alleen maar internet en films kijkt is een 2e hands laptop prima. De keuze valt sowieso op een mac omdat ze geen gezeik wil. Maar geen gezeik betekend ook dat hij nog wel wat jaartjes mee mag gaan. Een macbook (pro) uit 2006/2007, hoe lang zal deze nog ongeveer mee gaan?

Ik snap dat dit nogal een hypothetische vraag is, maar laten we er van uit gaan dat er fatsoenlijk mee omgegaan is. Mijn iMac uit 2007 draait, mede daardoor, nog super goed. Maar geldt dat ook voor een macbook (pro)?

Bijdrager
    prullenbak

Lastig…Ik weet dat mijn macbook pro van eind 2007 nu nog prima is, en het lijkt alsof ie zo nog wel n keer 3,5 jaar kan…maar hoe is dat volgende week? en over een half jaar? Wanneer is de hardware echt te verouderd, wanneer begeeft het scherm het?? Heeel moeilijk in te schatten volgens mij.

Bijdrager
    pa3bmg

Mijn pro uit 2006 werkt nog prima. Wel hoor je dat de blowers slecht worden (meer herrie).
    Let wel op dat je er een koopt met core duo 2 en Niet de 32 bits core duo.
    Verder moet je wat geluk hebben. Wat het meeste stuk gaat is hd , cd , blowers en accu.
    Bij mijn pro ging de accu stuk na 2 jaar. Ik gebruik hem 8 uur per dag.

Bijdrager
    McLoe

Mwah, die kunnen een hele tijd mee hoor. M’n G3 PowerBook uit 2000 heeft het tot vorig jaar volgehouden, en m’n G4 PowerBook uit 2004-2005 draait nog steeds. Alleen is de accu ondertussen helemaal gaar, dat gaat met een MacBook van 4-5 jaar oud ook een probleem zijn – of op korte termijn worden. En goedkoop zijn die accu’s niet…

Bijdrager
    CedricH

Als je wilt dat hij nog een tijdje mee gaat neem je volgens mij best een Unibody. Ik heb ook een MacBook uit 2007 en heb ook het probleem van pa3bmg dat de ventilatoren meer herrie beginnen maken, waarschijnlijk door het stof van bijna 4 jaar gebruik. Voor de rest gaat het ding nog perfect mee, ook de batterij. De unibody MBP van mijn zus draait veel koeler en stiller daardoor, dat kan wel een voordeel zijn bij bv films kijken of Youtube

Bijdrager
    paul4826

Hallo,

Mijn MBP (2008) werkt nog prima, misschien mede doordat ik de computer eens per anderhalf jaar opnieuw installeer. Verder haal ik standaard de accu uit de laptop als ik thuis (i.e. snoer in het stopcontact) werk. Heb nu nog zo’n 4 uur battery life.

Paul

Moderator
    Strifer

het hangt er natuurlijk best wel vanaf hoe de machine gebruikt is. die van mij was na 5 jaar gewoon op. hij doet het nog wel, maar een fan maakt behoorlijk wat lawaai (en zou dus eigenlijk vervangen moeten worden) en de batterij is ook weer aan vervanging toe. in vergelijking met de nieuwe machines is ie natuurlijk niet zo snel meer. her en der wat beschadigingen (slijtage op de hoekjes van mijn tas en van die spikkels onder je pols).

de ene machine is na 5 jaar nog prima te gebruiken en de andere gewoon minder. mijn oude MBP doet het dus nog wel en is niet stuk (en kan dus nog voor projectjes worden gebruikt), maar zou hem niet doorverkopen aan iemand daarvoor issie te versleten.

dus eerst even goed kijken en informeren voordat je er eentje koopt!

Bijdrager
    stopa

Heb nog een PowerBook Duo 230 uit ± 1994 en werkt nog steeds.
    Tevens een , LC , G3 , G4 en die allemaal nog werken.

Bijdrager
    joasdekker

paul4826 16 uur geleden #
    Hallo,
    Mijn MBP (2008) werkt nog prima, misschien mede doordat ik de computer eens per anderhalf jaar opnieuw installeer. Verder haal ik standaard de accu uit de laptop als ik thuis (i.e. snoer in het stopcontact) werk. Heb nu nog zo’n 4 uur battery life.

Ben jij er om je MBP te onderhouden of is het ding er voor jou.
    OSX steeds opnieuw installeren zorgt er echt niet voor dat je machine langer mee gaat.

En wat betreft de accu. wat een gedoe.

Bijdrager
    Sascha

Zoals Paul de accu er uit halen als hij aan het stopcontact hangt is zelfs (heel) slecht voor de Mac!

De makers hebben de machine namelijk zo ontworpen dat er ook energie uit de batterij wordt gehaald als hij aan de lader hangt…

Bijdrager
    SunKeeper

Opnieuw installeren zal zeker geen langere levensduur opleveren. Bij Windows misschien, maar Mac OS X niet.

@Sascha: Hoe kom je daarbij?
    Een dual core zal op 1 core draaien, dus daar heb je alleen jezelf mee omdat je snelheid dan ver te zoeken is.

Afgezien van dat kun je gewoon zonder batterij werken, als je de voedingsstekker er maar niet afschopt.

Bijdrager
    Sascha

Ik heb er nu geen bron van, maar die kennis heb ik van op het internet en hier op het forum… De Mac gaat zonder batterij minder snel werken… Als iemand mij het tegendeel kan bewijzen lees ik het uiteraard graag.

Moderator
    unSOUND

Maar juist omdat hij “gewoon” langzamer gaat werken is het niet slecht voor de machine. Het eventuele tekort aan energie wordt immers opgevangen door het vertragen van de machine.

Bijdrager
    Sascha

Ah oké. Bedankt unSOUND voor het ophelderen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.