11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Rikk

Gemeentebelastingen

Ietwat ongewoon topic misschien, maar ik zit even met een aantal vragen.

Ik en mijn beste vriend huren een appartement -lees; studentenkamer- in Zeist, van een huurbaas.

Nu komen er deze maand een aantal brieven binnen van de gemeente, zuiveringskosten, afvalstoffenheffing etc. We zitten ondertussen doodleuk op de 600,-.
    Ik vroeg me af of iemand hier weet welke kosten er naar de huisbaas gaan en welke kosten wijzelf moeten betalen.

Iemand ideeën?

Moderator
    Poezenbeest

Voor de OZB is er een eigenarengedeelte en een gebruikersgedeelte, dat laatste tarief is landelijk momenteel 0%. Wel maak jij als gebruiker gebruik van de vuilophaaldienst en van het riool, dus zal je daarvoor moeten betalen.

Verder heb je het waterschap, dat zorgt voor droge voeten en een niet al te droge bodem (in jouw buurt een erg moeilijke klus) en daar zal je ook voor moeten betalen. Als bewoner betaal je daarvoor, de eigenaar betaalt weer een ander bedrag.

Die zuiveringskosten kan ik niet plaatsen, maar die zullen van de gemeente komen en daarmee bedoel je het rioolrecht of de afvalstoffenheffing.

Bijdrager
    trabant

Geen toelichting over bewoners- en bezittersdeel erbij? http://www.zeist.nl/content.jsp?objectid=27166

Bijdrager
    Rub3n

als je inkomen laag genoeg is kun je kwijtschelding aanvragen.

Moet ik ook eens doen, ik zit ook op 330 euro ofzo!

Bijdrager
    Rikk

@ trabant: daar had ik al gekeken maar ik werd er niet wijzer van.

@ Zerk: De zuiveringskosten zijn de rioolzuiveringskosten. Dat was een € of 90,- als ik me niet vergis. Waterschappen zijn 226,- en de afvalstoffenheffing is 291,60 (over het hele jaar).

Aangezien m’n beste vriend en ik er rond juli vertrekken is het onzinnig om daar ook maar een cent meer dan de helft voor te betalen. Komt nog eens bij dat we er met zijn tweeën wonen, en het bedrag berekend is op 3 bewoners:
    * één persoon € 198,60
    * twee personen € 232,20
    * drie tot en met tien personen € 291,60

Maar goed, ik woon er nu twee jaar en ik kan me niet herinneren dat we vorig jaar zo’n tergende bak geld hebben betaald.

Ik lees veel uiteenlopende verhalen over deze kosten en de mogelijkheid om ze door te spelen naar de verhuurder. Aangezien hij eigenaar van het pand is zou je denken dat we voor een aantal van deze belastingen naar hem kunnen gaan.
    Feit is gewoon dat we 355,- p.m. incl. GWL betalen en als daar voor het eind van de volgende maand nog eens 300 bij moet komen we dat gewoon niet kunnen betalen.
    Nu ik op dat punt aankom: kun je het declareren of terugvragen?

Bijdrager
    Rub3n

sla je mijn #$% post nou gewoon over? Of negeer je hem?

(En als je bent aangeslagen voor 3 personen, terwijl je er met 2 woont, ook dat kun je gewoon aangeven)

Stap gewoon dat gemeentehuis binnen of bel ze lekker op!

Bijdrager
    Rikk

ik was aan het typen terwijl jij postte.. :roll:

Bijdrager
    trabant

De tarieven zijn dit jaar fors omhoog gegaan. Niet alleen in Zeist en niet alleen voor jullie.
    Het aantal personen betreft het aantal dat er volgens het bevolkingsregister op jullie adres staat ingeschreven. Mogelijk heb je een spookbewoner.
    Voor veel lasten geldt een peildatum die voor het hele jaar geldt en als je nu ‘duur gepeild’ woont en binnenkort verhuist, heb je pech. Maar je hoeft dan op die nieuwe stek niet bij te betalen, dat heeft daar de vorige bewoner al gedaan.

Wat er wel en niet naar de huisbaas doorgeschoven kan worden, staat in je huurcontract.

Welkom in Nederland.

Bijdrager
    Rikk

Dat klopt/hoorde ik al van meer mensen in andere woonplaatsen. Ik vind de gedachte zo krom als zijn kan maar blijkbaar is het systeem zo. Ga sowieso een bezwaarschrift indienen aangezien de ex-huisgenote zich al maanden heeft uitgeschreven. Vanmiddag nog maar even bellen.
    Hopelijk kunnen we in meerdere termijnen betalen want 300,- is een gapend gat in m’n begroting dat ik de rest van de maand niet kan opvullen. Leuk als je net 19 bent:?

Emigreren komt weer in me op.

Bijdrager
    trabant

Termijnen kan vrijwel altijd. De gemeente geeft het immers ook niet allemaal in een keer uit.

Als je gaat emigreren kun je kiezen: Naar landen die heel streng zijn met de toelating , landen waar je nog veel dingen meer in een vreemde taal zelf moet regelen of landen waarvan de bewoners liever illegaal hier zitten dan legaal ginder. Een combinatie kan natuurlijk ook. En die landen hebben ook allemaal hun eigen Wilders… :evil:

Bijdrager
    Rikk

Ach Australië en Nieuw Zeeland hebben me altijd wat geleken.. alleen niet met een camper op pad dus :innocent:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.