19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    roy4core

Geluidsvolume op hetzelfde niveau brengen

Ik probeer al een tijd lang mijn itunes bibliotheek op het zelfde geluidsvolume te zetten maar krijg het niet voor elkaar
    Heb het hele forum door gespit maar begrijp nog steeds niet welk programma dit het best doet
    Heb ivolume geprobeerd maar is wel heel prijzig als ik een licentie wil ben ik€43 kwijt en volgens mij werkt dit hetzelfde als in itunes
    Ik begrijp best dat een house nummer harder klinkt als een jazz nummer uit 1930 maar het verschil is wel erg groot in geluidsvolume
    Wie kan mij vertellen welk programma mijn bibliotheek van ongeveer 100000 nummers ongeveer op het zelfde niveau kan brengen
    Ik verzorg de muziek op mijn werk en het is erg lastig dat mijn ipod de muziek nummers niet op gelijke volume sterktes kan afspelen
    Had 6 jaar geleden een eenvoudige mixer op mijn goedkope pc uit de albert heijn die wel alle nummers automatisch op het het zelfde niveau bracht dus begrijp niet waarom het niet lukt op mijn dure macbook pro met het meest door ontwikkelende programma van apple (itunes)

Bijdrager
    Qmagic

Dit werkt ook goed vanuit iTunes of een iPod.
    in iTunes bij voorkeuren -> afspelen -> “geluidscontrole” aanvinken, dan speelt iTunes dit netjes af.
    Hiermee worden de audiobestanden zelf niet aangepast, alleen het volume waarmee ze afgespeeld worden. Dat kan je ook zien als je per audio bestand kijkt via “Toon info”, dan zie je de aanpassing staan. Bijv. Volume: -7,3dB of +2,5 dB etc.
    Afspelen vanaf je iPod moet je in de iPod ook “geluidscontrole” aanvinken.

“geluidscontrole” past alleen het volume aan bij het afspelen, doet verder niks betreft dynamiek of compressie.

Bijdrager
    Macosxachist
    roy4core op 18 januari 2011

Heb ivolume geprobeerd maar is wel heel prijzig als ik een licentie wil ben ik€43 kwijt en volgens mij werkt dit hetzelfde als in itunes

iVolume kost 24 euro en doet niet hetzelfde als iTunes.

Inactief
    Anoniem

Ik begrijp best dat een house nummer harder klinkt als een jazz nummer uit 1930

Je bedoelt dat hoe ouder de muziek is, hoe lager het volume?

En het is “harder DAN” trouwens.

Bijdrager
    roy4core

Wat doet ivolume dan anders dan itunes?

Bijdrager
    McD44N

iVolume maakt gebruik van ReplayGain, Op de Wiki staat dat Soundcheck (of Geluidscontrole) gelijkwaardig is aan ReplayGain, maar specifiek voor iTunes is ontwikkeld. Het werkt over het algemeen goed. Soms pas ik zelf nog een track aan, in de info van een song.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain

Bijdrager
    Faure
    Macosxachist op 18 januari 2011

iVolume doet namelijk……….

Scheelt iedereen weer typen als je meteen vertelt wat er anders aan is, niet?

Bijdrager
    rogerpaolo
    Meh1965 op 18 januari 2011

Ik begrijp best dat een house nummer harder klinkt als een jazz nummer uit 1930

Je bedoelt dat hoe ouder de muziek is, hoe lager het volume?

En het is “harder DAN” trouwens.

Nee, hij bedoelt dat een housenummer harder klinkt dan een jazznummer uit 1930… en dat klopt aardig, de laatste 30 jaar wordt muziek steeds harder gecomprimeerd. Dus je zou kunnen zeggen dat er een verband is tussen leeftijd en gepercipieerd volume.

Inactief
    Anoniem
    rogerpaolo op 19 januari 2011

… en dat klopt aardig, de laatste 30 jaar wordt muziek steeds harder gecomprimeerd. Dus je zou kunnen zeggen dat er een verband is tussen leeftijd en gepercipieerd volume.

Kan er bij het maken van de cd niks worden gedaan aan dat volume?

Bijdrager
    Faure

Het komt ook omdat het doel van House muziek een pulsende beat is, en jazz van technisch en creatief vermogen, waarbij dynamiek veel belangrijker is dan wanneer je gewoon wil dansen op elektronische muziek =).

Bijdrager
    rogerpaolo

pff jazz was in de jaren 30 ook de muziek voor in obscure clubs onder het genot van een paar lijnen coke of wat LSD dus zover ligt het niet uit elkaar ;-), daarnaast wordt pop en rockmuziek tegenwoordig ook vele malen harder op CD gezet dan vroeger.

@Meh: je zou jazz opnieuw kunnen masteren en net zo hard op cd zetten als house. Maar dan blijft er van de genoemde dynamiek dus niets over.

Bijdrager
    roy4core

Ivolume doet het perfect heb mijn hele itunes bibliotheek (100000 nummers)op het zelfde geluidsvolume gekregen
    Geen irritaties meer met volume verschillen
    Koste wel €43 inc licentie en cd rom maar is het zeker waard :thumbsup:

Bijdrager
    Faure

De tering. 43 euro om niet je volume knop even een zetje te hoeven geven :S.

Bijdrager
    Thoomas

@roy4core: Heb je de reactie van Qmagic wel gelezen? Had je 43 euro gescheeld. Of leverde dit geen gewenst resultaat op?

Bijdrager
    roy4core

http://www.onemorething.nl/profiel/thoomas

@roy4core: Heb je de reactie van Qmagic wel gelezen? Had je 43 euro gescheeld. Of leverde dit geen gewenst resultaat op?

Dat gebruik ik al jaren maar geeft toch niet het juiste resultaat
    Met ivolume werkt het stukken beter aangezien ik ook veel mix komt het met DJ programma’s (inch,tractor pro) de volumes beter overeen (gemakzucht want je kan daar natuurlijk de volumes zelf bepalen)
    Vroeger maakte ik wel eens cd’s met itunes als je die dan in de auto afspeelt had je grote verschillen in de volumes dat is nu verleden tijd

http://www.onemorething.nl/profiel/faure

De tering. 43 euro om niet je volume knop even een zetje te hoeven geven :S.

Je hoeft nu niet steeds naar je versterker te rennen alles op een volume hoe lekker is dat

Bijdrager
    Macosxachist
    roy4core op 30 januari 2011

Koste wel €43 inc licentie en cd rom maar is het zeker waard :thumbsup:

Het is een fijne app inderdaad. Maar ik snap nog steeds die 43 euro niet. De downloadversie kost (inmiddels) 25 euro. Die licence code lookup van Kagi is flauwekul, en een cd al helemaal…

Bijdrager
    Faure
    roy4core op 31 januari 2011

Je hoeft nu niet steeds naar je versterker te rennen alles op een volume hoe lekker is dat

Net zo lekker als even met de afstandsbediening het volume aan te passen en 43 euro aan muziek kunnen uitgeven, denk ik. Maar ik heb jouw optie niet geprobeerd. Ik heb nog nooit last gehad van te grote volume verschillen en al helemaal niet als ik iTunes als bron heb.

Hoe werkt dat iVolume eigenlijk. Gaat hij uit van de RMS, of meet hij de laagste en hoogste dB waarde? En dan gewoon de track in zijn geheel harder of zachter afspelen? Of past hij een maximizer/limiter of een vorm van compressie toe zodat alles binnen 2 waarden blijft ongeacht wat (wat dus de dynamiek van je songs verandert).

Bijdrager
    roy4core

Ik heb me er niet in verdiept hoe die het doet en eerlijk gezegd heb ik ook geen verstand van RMS maximizer/limiter en die andere termen
    Kan je wel vertellen dat het gewoon goed klinkt en niets aan de zuiverheid van het geluid doet

Bijdrager
    Faure

Dan weet ik genoeg :-).

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.