8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Geluidspoor opkrikken

Beste mensen,

Weet iemand een manier hoe ik het geluidspoor ‘harder’ kan maken op een DVD? Ik heb op mijn Mac nog de originele VOB-files staan. Uiteraard wil ik geen verlies van kwaliteit in mijn beeld. De bedoeling is dus om het geluid wat harder te krijgen. Ik maak geen gebruik van Final Cut. Wel heb ik IMovie maar vraag mij af of dat nodig is….

Iemand een suggestie?

Dank en groet,

Remco

Moderator
    unSOUND

Je moet dan het video- en het geluidsspoor demuxen,
    ffmpegX kan dat onder andere, en er zijn meer programma’s die dat kunnen.

Vervolgens moet je het video-spoor exporteren als iets wat QuickTime snapt,
    ook dat kan ffmpegX, en mpeg_streamclip kan dat ook.

Het audiospoor kun je dan het beste omzetten naar AIFF, deze kun je
    dan heel gemakkelijk normalizen in Amadeus II.

Vervolgens plak je met QuickTime Pro het beeld en geluid weer bij elkaar,
    en maak je er weer een DVD van met iDVD of Toast Titanium.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik weet niet of dit ook met VOB bestanden lukt, maar als je het opent in QT en :apple: + J drukt, dan kan je het geluidsspoor harder zetten, mischien dat het lukt !

succes :lol:

Moderator
    unSOUND

mpeg2 heeft geen geluidsspoor…. :wink:

Bijdrager
    oost

QT leest geen VOB. Maar de tip van UnSound ga ik oppakken. Echter…. dan moet ik weer aan de slag met FFmpegX waar ik een haat-liefde verhouding mee heb omdat deze altijd vraagt om componenten die ik niet geinstallerd zou hebben en die ik ook niet kan vinden op internet….

Maar ik hou jullie van mijn vorderingen op de hoogte.

Bovendien vroeg ik mij af of het menu niet word aangetast op het moment dat ik ga klooien aan de VOB’s. Want als het goed is hoeft het zaakje niet opnieuw te renderen. Naar mijn idee is het alleen de VOB’s uit elkaar trekken, audio beinvloeden en weer bij elkaar voegen. Of denk ik nu te simpel?

Remco

Moderator
    unSOUND

Dat gaat inderdaad niet. Op het moment dat je dit gaat doen, kun je enkel de film beïnvloeden, en daarna een DVD maken met een eigen menu, het origineel ben je kwijt. En ja, alles moet opnieuw gerenderd worden.

VOB is een eindbestand, wat totaal niet geschikt is voor bewerkingen. Dat is hetzelfde als een 3 jaar oud bouwpakket weer uit elkaar willen halen omdat je een onderdeeltje bent vergeten te verven…

ffmpegX is reuze simpel. Die 3 onderdelen staan gewoon op de site van de maker van ffmpegX namelijk…

Bijdrager
    DarkRaverNL
    ”unSOUND”

mpeg2 heeft geen geluidsspoor…. :wink:

Ik hou mijn mond al :sealed: :P

Bijdrager
    MacBlade

Streamclip is prima te gebruiken en eenvoudig
    Gratis downloaden op vesiontracker.com.
    Ik geloof alleen wel dat je de quicktime mpeg 2 component nodig hebt en die is dan weer niet gratis…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.