25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    pch

Geluidskwaliteit Shuffle en Nano t.o.v. “gewone” iPod?

Hallo,

Ik heb een iPod 20 Gb 4g die mijn vrouw de laatste tijd heel erg vaak leent aangezien ik ben overgegaan op de Sonos!:D
    Echter mijn vrouw is binnenkort jarig en nu wil ik haar toch een eigen iPod cadeau doen.
    Nou ging mijn voorkeur uit naar zo’n kleintje: shuffle of nano. Toen ik zag dat er nieuwe modellen uit waren dacht ik meteen de beste gevonden te hebben: de nieuwe shuffle. Maar later dacht ik ook aan de evt. voordelen van de oude shuffle wat betreft het even pakken en aan de laptop hangen (usb) zonder koordjes en fratsen wat zo te zien bij de nieuwe wle moet…
    Ook de display van de (nieuwe) nano heeft natuurlijk wel wat: de shuffle “shuffled” natuurlijk alleen maar, alhoewel ze het alleen op de fiets naar haar werk en tijdens het joggen zal gaan gebruiken. (dat is ook o.a. de reden waarom ik mijn eigen weer terug wil)

Maar nu mijn vraag:

Is er nog een verschil in de geluidskwaliteit van de verschillende iPod’s? Ik vind nl. de geluidskwaliteit van mijn huidige 20 Gb 4g erg goed! :) Is de geluidskwaliteit van de shuffle en dan met name die hele kleine nieuwe wel even goed? Had al eens ergens gelezen dat die van de nano ook goed schijnt te zijn…

En wat is jullie advies?

Gr. Paul.

Bijdrager
    Danny Doe Jr

Ik heb een shuffle en die klinkt helemaal niks minder dan mijn iPod Video. Ik zou er van uitgaan dat ook de nano net zo goed klinkt als de “gewone” iPods. ’t is allemaal digitaal.

Bijdrager
    iDuck
    ”Danny

….Ik zou er van uitgaan dat ook de nano net zo goed klinkt als de “gewone” iPods. ’t is allemaal digitaal.

De Nano klinkt goed, maar de Shuffle vind ik net dat kleine beetje beter klinken… inderdaad net als de video. Voller omschrijft het denk ik wel.
    Maar nogmaals de Nano klinkt zeker goed, maar net iets anders is mijn ervaring.
    De ‘oude’ Shuffle hebben we het hier trouwens nog over, aangezien de nieuwe nog niet leverbaar zijn;)

Bijdrager
    Danny Doe Jr

Ook de gebruikte koptelefoon is natuurlijk van grote invloed…

Bijdrager
    pch

Ik zat meer te denken of in zo’n piepklein shuffletje nog wel plaats is voor een beetje normale koptelefoon-versterker….
    Of zouden de koptelefoon-uitgangen bij ALLE iPods hetzelfde zijn?

Gr. Paul.

Moderator
    Strifer

en daarnaast is een heleboel afhankelijk van de kwaliteit van de nummers die je op je ipod zet. rip ze gewoon in goede (en dus niet in matige) kwaliteit.

Bijdrager
    Granny Smith

eigenlijk wil ik dit ook wel weten…

het is algemeen bekend dat de oude shuffle de beste geluidskwaliteit heeft van alle ipods (van voor de laatste keynote)

ik vermoed dat de kwaliteit van de nieuwe ipod en nieuwe ipod nano niet echt verbetert is (op de nieuwe oortjes na) omdat het design vrijwel hetzelfde is gebleven.

de ipod shuffle daarentegen heeft een compleet nieuw redesign gekregen… wat wil zeggen dat de geluidskwaliteit anders kan zijn

Bijdrager
    l-rs

ik vermoed dat de kwaliteit van de nieuwe ipod en nieuwe ipod nano niet echt verbetert is (op de nieuwe oortjes na) omdat het design vrijwel hetzelfde is gebleven. [..] de ipod shuffle daarentegen heeft een compleet nieuw redesign gekregen… wat wil zeggen dat de geluidskwaliteit anders kan zijn

Muh? :?

We hebben het over veranderingen aan de buitenkant en dat zou dan geen gevolgen voor de geluidskwaliteit hebben? Bijzondere redeneringen.

Hoe dan ook, Apple is tussen de vorige en nieuwste generatie iPods overgestapt van de originele chipleverancier naar Samsung. Dat lijkt me wel degelijk gevolgen kunnen hebben voor het geluid.

“Alles is digitaal” was nog zo’n opmerking in dit draadje. Volg je die gedachte is een Windows-machine ook gewoon digitaal en daarmee hetzelfde als OS X.:|

Anyway, de binnenkant van de iPod nano en Shuffle is voor zover ik weet dus wel degelijk voorzien van andere hardware. Wat het betekent voor het geluid weet ik niet, maar zelf heb ik een Samsung-speler genomen omdat ie beter klonk dan de iPod (luider, meer bas, bruikbare EQ).

Nu is net afgelopen week een hele zwik Mac-apparatuur op de redactie afgeleverd, dus ik zal die nano zeker nog even beluisteren.

[/quote]

Bijdrager
    sally

Welke redactie?

Bijdrager
    Granny Smith

mmm… ik was misschien niet duidelijk genoeg….

met design bedoelde ik het design van de binnenkant… ik weet ook wel dat de behuizing weinig effect heeft op de geluidskwaliteit:P

dat van die nieuwe chip is nieuw voor mij… ben je zeker dat het een geluidschip is en niet iets voor de controller/clickwheel ofzo?

(in een ipod steekt meer dan 1 chip)

Bijdrager
    iDuck

In de nieuwe Nano zitten nu 8 chips op de printplaat, op de vorige zaten er 10. De geluidschip is inderdaad veranderd.

Volgens mij (voor zover ik weet) is dit alleen bij de Nano het geval en niet de 5.5g iPod’s. De Shuffle al helemaal geen idee. (wie wel?;) )

Bijdrager
    pch
    ”Granny

het is algemeen bekend dat de oude shuffle de beste geluidskwaliteit heeft van alle ipods (van voor de laatste keynote)

O? Dit is mij totaal niet bekend, maar dit is dus zo?
    En wat betekent “van voor de laatste keynote”?
    Zeg je dus dat de huidige shuffle iig heel erg goed klinkt en dat het nog af te wachten valt hoe de nog veel kleinere nieuwe shuffle zal gaan klinken?

Gr. Paul.

Bijdrager
    error

De 1e generatie iPod shuffle is de enige iPod die binnen de EU niet is voorzien van die Europeesche volumebeperking. Geen idee of de 2e generatie shuffle dit ook is. Ik had een vermoeden dat deze beperking niet noodzakelijk was voor de 1e generatie shuffle omdat dat ding wellicht te boek stond als een USB-stick. De 2e generatie shuffle heeft dit kenmerk niet meer… dus wie weet.

De 3e/3e/5e generatie iPod en 1e/2e generatie iPod nano hebben in de EU -50% (!) van het uitgangsvolume uit de hoofdtelefoon-uitgang vergeleken met de modellen buiten de EU. Er bestaan oplossingen voor mensen die dit een probleem vinden – zoals goPod – maar die werken (nog) niet met alle iPods. Ik koop om deze reden al jaren nooit meer een iPod in Nederland.

De 1e generatie iPod shuffle klinkt overigens perfect net als de andere iPods. Ik neem aan dat dit ook zal gelden voor de 2e generatie shuffle.

Bijdrager
    Buzz

Mijn 5e generatie 30 GB video iPod (uit de VS dus zonder volumebeperking) maakt een hoorbare ruis als er geen muziek klinkt. Die ruis is erg zacht, en is daardoor alleen door de muziek heen te horen tijdens de allerallerstilste passages. Voor de rest heb ik niks te klagen over de geluidskwaliteit. Die is verder prima.

Op mijn iPod shuffle (USB-stick model) is in ieder geval door mij absoluut geen ruis te horen.

Bijdrager
    Granny Smith
    ”pch”
    ”Granny

O? Dit is mij totaal niet bekend, maar dit is dus zo?
    En wat betekent “van voor de laatste keynote”?
    Zeg je dus dat de huidige shuffle iig heel erg goed klinkt en dat het nog af te wachten valt hoe de nog veel kleinere nieuwe shuffle zal gaan klinken?

Gr. Paul.

stond op http://www.ilounge.com :P… en die gasten hebben al veel ipods getest en versleten;)

‘van voor de laatste keynote’ betekent: alle ipod behalve de nieuwste generaties van elke reeks

de huidige shuffle (de witte) vind ik heel goed klinken.

ik heb ooit eens op internet gelezen (review met testjes en grafiekjes) dat Apple bij ‘iets-van-binnen’ een heel goede design keuze heeft gemaakt dat niet bij de andere ipods was gedaan… en daardoor was er minder ruis/vervorming.

Bijdrager
    pch
    ”error”

De 1e generatie iPod shuffle is de enige iPod die binnen de EU niet is voorzien van die Europeesche volumebeperking. Geen idee of de 2e generatie shuffle dit ook is. Ik had een vermoeden dat deze beperking niet noodzakelijk was voor de 1e generatie shuffle omdat dat ding wellicht te boek stond als een USB-stick. De 2e generatie shuffle heeft dit kenmerk niet meer… dus wie weet.

De 3e/3e/5e generatie iPod en 1e/2e generatie iPod nano hebben in de EU -50% (!) van het uitgangsvolume uit de hoofdtelefoon-uitgang vergeleken met de modellen buiten de EU. Er bestaan oplossingen voor mensen die dit een probleem vinden – zoals goPod – maar die werken (nog) niet met alle iPods. Ik koop om deze reden al jaren nooit meer een iPod in Nederland.

De 1e generatie iPod shuffle klinkt overigens perfect net als de andere iPods. Ik neem aan dat dit ook zal gelden voor de 2e generatie shuffle.

Sorry hoor maar het uitgangsvolume heeft toch helemaal niets te maken met de geluidskwaliteit?
    Daarnaast vind ik mijn huidige NL iPod meer dan luid genoeg. Staat meestal max. op de 1/2 met mijn Sennheiser PX-200…
    Ik denk dat jij dat anders ervaart omdat (zoals de meeste huidige MP3 gebruikers) je gehoor al ernstig beschadigd is?

Gr. Paul.

Bijdrager
    error

Mijn gehoor is prima hoor. Maak je daarmaar geen zorgen over. Ik luister met grote regelmaat naar hele rustige, soms extreem stille muziek, met subtiele tikjes, kraakjes, tikjes en bliepjes. Met een EU iPod in een ruimte met omgevingsgeluid (zoals buiten op straat in een drukke stad) blijft er dan niet veel over.

Ik heb de iPod graag zoals Apple deze bedoeld heeft ook al zet ik lang niet altijd het volume op 100%.

Ik gaf het alleen maar even aan als verschil tussen de normale EU iPod en de shuffle. Ben je een EU iPod gewend dan schrik je je rot met een ongelimiteerde shuffle (andersom lach je je rot om die gehandicapte EU iPod).

Bijdrager
    tommy666

ik heb het nog niet g^probeerd maare,maakt die 4 decibel dan zo veel verschil? :roll: ik betwijfel het eige,lijk sterk en dan nog vind ik het de moeite neit om te doen(denk ik) vooral omdat ik nu al m’n ipod (bijna) nooit op 100% zet(het laatste jaar één keer :s)

Bijdrager
    error

Wel, een EU iPod met het volume op 100% = een US iPod op 50%

Met eigen oren heb ik kunnen testen dat je met een US iPod op 50% volume meer subtiele geluiden waarneemt dan met een EU iPod op 100% volume.

Maar goed… over dit onderwerp zijn tal van andere draadjes.

Bijdrager
    pch
    ”error”

Ik luister met grote regelmaat naar hele rustige, soms extreem stille muziek, met subtiele tikjes, kraakjes, tikjes en bliepjes. Met een EU iPod in een ruimte met omgevingsgeluid (zoals buiten op straat in een drukke stad) blijft er dan niet veel over.

Voorkomen is beter dan genezen….:D

Daarom heb ik een Sennheiser PX-200 gesloten koptelefoon aangeschaft. Ik ga natuurlijk het geluid niet harder zetten en zodoende mijn gehoor beschadigen om omgevingsgeluid te overstemmen!
    Dan liever een gesloten systeem en zorgen dat het omgevingsgeluid je oor niet bereikt.
    Dat lijkt me beter IMO.

En nogmaals: ik ben dit topic gestart met een vraag over geluidskwaliteit, ik snap nog steeds niet wat het uitgangsvolume hier mee te maken heeft.

Gr. Paul.

Bijdrager
    error

Met een onbesneden iPod zijn bij bepaalde muziekstromingen meer details te horen (mijn ervaring). Dat zegt naar mijn mening iets over de geluidskwaliteit van het ding.

Ik consumeer mijn muziek met een gesloten Sennheiser HD590 binnenshuis en een mooie ‘on-ear’ van Sony voor buiten de deur… daar wil ik me niet helemaal afsluiten voor omgevingsgeluid. Die oordopjes zijn niet voor mij gemaakt… hoewel de nieuwe generatie van Apple (die nu bij de meest actuele iPods zitten – ook de komende shuffle) voor het eerst wel in mijn oren passen en blijven zitten. Revolutionair!

Bijdrager
    pch
    ”error”

Ik consumeer mijn muziek met een gesloten Sennheiser HD590 binnenshuis

De impedantie van de HD-590 is helemaal niet geschikt om op een iPod te gebruiken hoor…
    Speelt dan veel te zacht! Dan kan ik me wel voorstellen dat een geknepen NL IPod door jou gewaardeerd wordt…
    Mijn PX-200 is juist een soort HD590 maar dan met de JUISTE impedantie voor op de iPod.
    Is echt super!

Gr. Paul.

Bijdrager
    error

Voor de normale iPod (zonder beperking) is de HD-590 heel geschikt! Zeker zoals binnenshuis, het ding is toch te groot voor de straat. Op de normale stereo kan het volume harder… maar dat heb ik niet nodig.

Ik heb ook een tijdje die PX-200 gebruikt… maar dat was voor mij niet de beste keuze. De geluidskwaliteit vond ik niet extreem goed en ik heb buiten de deur toch liever een hoofdtelefoon met een beugel in de nek en niet over het hoofd. Ieder z’n voorkeur.

Maar terug naar het onderwerp: wacht even met de aankoop van de 2e generatie iPod shuffle totdat bijvoorbeeld iLounge ze heeft kunnen testen. Nu kan niemand daar nog een zinnig woord over zeggen omdat niemand dat ding al heeft.

Bijdrager
    pch
    ”error”

Maar terug naar het onderwerp: wacht even met de aankoop van de 2e generatie iPod shuffle totdat bijvoorbeeld iLounge ze heeft kunnen testen. Nu kan niemand daar nog een zinnig woord over zeggen omdat niemand dat ding al heeft.

Maar mijn vrouw is 19 oktober jarig en wil dan wel een cadeautje voor haar hebben…
    Dan maar de “USB” oude iPod-shuffle? Kost hetzelfde en die is iig zeer goed, toch?

Gr. Paul.

Bijdrager
    Buzz

De nieuwe shuffle is natuurlijk wel véél mooier dan de oude. Ik zou me over de geluidskwaliteit ook niet al teveel zorgen maken. Zeker als de iPod vooral tijdens fietsen of sporten wordt gebruikt maakt dat allemaal niet uit. Het is even de vraag of de nieuwe shuffle op tijd verkrijgbaar zal zijn natuurlijk. Anders is de nieuwe nano natuurlijk ook prima geschikt voor op de fiets of tijdens het sporten.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.