18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    woofer

Geluidskaarten voor de MBox

Na m’n vorige vraag en jullie reacties ben ik momenteel bezig om een leuk verlanglijstje te maken voor mijn PowerMac G4. Over geluidskaarten en de Mac is mij iets niet duidelijk.

Aannemend dat er in een standaard PowerMac G4 een geluidskaart zit:
    – wat is de kwaliteit van dit ding?

– is deze te combineren met de MBox? Aangezien je de LE versie van Pro Tools erbij krijgt, betekent dat dat ik een aparte Digidesign-geluidskaart moet aanschaffen? En zoja, is deze intern/extern?? Oftewel: wie kan me hier iets meer over vertellen..?

Alvast bedankt.

Ciao
    Woofer

Bijdrager
    Mac Cloud

De M-Box is in feite een geluidskaart,je sluit m aan op je usb en je hebt 2 ingangen met (prima focusrite) voorversterker,waar je gitaar line of microfoonsignaal kan insturen.
    In combinatie met protools LE wat ik even te leen had werkt het echt te gek.

Ik weet niet welke mac je gaat kopen,maar in de mijne g4 800 zit een prima geluidskaart,ik heb alleen een apart kastje via usb voor de in en uitgangen,als je een mbox koopt heb je die niet nodig.

De specificaties weet ik even niet.

Groeten McCloud.

Bijdrager
    mikanik

Protools is bij mij niet te starten zonder dat de hardware (Digi002) aangesloten is. Ik begrijp je vraag niet zo goed, want Protools komt altijd gebundeld met hardware. Protools werkt niet samen met de geluidskaart die in de Apple zit.

Bijdrager
    bart

De MBox is je geluidskaart, en werkt samen met ProTools en Logic.
    Systeemgeluiden en geluid van andere programma’s blijft gebruik maken van de ingebouwde Apple-kaart. Onder OS X kunnen de geluiden van systeem en andere prigramma’s nog niet naar de MBox gerout worden, maar zodra de digidesign-driver multithreaded wordt (is ie nu nog niet) kan dat wel.
    ProTools werkt alleen met een door digidesign goedgekeurde kaart, zonder kaart start (zoals mikanik al aangaf) Protools niet op.

Bijdrager
    Kees Frederik

Hallo,

Onlangs heb ik een hele sessie vragen en antwoorden met enkelen van jullie gehad over vragen m.b.t. keuzes voor audio / midi / Powerbook G4.

Ik kwam -mede dank zij goede adviezen van deze site- uit op MBox en die staat inmiddels te glimmen naast mijn powerbook.

Ik moet zeggen, dat ProTools me erg tegenviel qua gemak om het geleerd te krijgen. Ik behoor niet tot de minst getallenteerden op deze aardkloot, maar het zal me nog heel veel studie kosten voordat ik er een beetje mee overweg kan.

Wat me inderdaad heel erg tegenviel -en niemand die daar ooit op heeft gewezen- is het feit, dat de drivers -zoals ik nu pas lees- uitsluitend Pro Tools en Logic ondersteunen. Voel me eigenlijk een beetje genept, omdat er voldoende alternatieven waren, die wel de interne geluidskaart van het Powerbook vervangen of heb ik dat mis?? (Aardvark, Roland UA20 etc.).

Maar hoop doet leven en begrijp ik het goed, dat muli dinges drivers in de maak zijn en binnenkort beschikbaar zijn om ook andere geluiden via de MBox te horen, of is de wens de vader van de gedachte?

Wie kan daar wat informatie over geven??
    Bedankt alvast en de groeten,
    Kees.

Bijdrager
    mikanik

Ik begrijp niet wat je bedoelt maar zal het proberen samen te vatten: je wil de mbox hardware ook met andere software gebruiken omdat Protools lastig is om mee te werken.

Bijdrager
    Kees Frederik

Bijna goed.
    Ja ik vind Pro Tools lastig om mee te werken, maar alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen, maar wat me vooral hinderd is, dat ik de VERWACHTING had, dat als ik b.v. met Itunes een nummer afspeel, het geluid via MBox wordt gegenereerd en niet via de interne geluidskaart.

Op mijn Pc heb ik ook een hele goede geluidkaart geinstalleerd en wat ik ook doe met geluid, het gaat altijd en zonder uitzondering via die geluidskaart.

Dat was wat ik van de Mbox (als leek) ook heb verwacht en het valt me tegen, dat ik alleen maar via ProTools / Logic van een goede geluidskwaliteiet mag genieten en dat b.v. een MP3-tje of een systeemgeluid nog steeds een mindere geluidskwaliteit levert OMDAT hierbij de interne gekuidskaart wordt aangesproken en NIET de MBox. Ik vind dat raar en snap ook niet goed waarom meneer MBox zijn potentiele klanten dat niet vertelt. Als ik dat had geweten, dan had ik zeker iets anders gekocht.

Ben ik zo wat duidelijker? (ik probeer het als zijnde leek, uit te leggen)
    Misschien, dat er een oplossing voor is, maar ik heb begrepen uit de discussie, dat dat licht aan de drivers voor de Mbox.

Groetjes Kees.

Bijdrager
    mikanik

Aaaah, dat! Nu ben je super duidelijk.
    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar er zit in Protools een stuk software genaamd Rewire. Je kunt het niet opstarten. Het zorgt ervoor dat je in je computer audio- en midistreams kunt routeren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Reason binnen Protools te horen. Ableton Live 2.1 maakt het mogelijk om met behulp van Rewire Protools files af te spelen op de Live manier. Ik vermoed, maar moet dat nog even proberen, dat het mogelijk is om de Itunes audiostream met behulp van Rewire op je Mbox af te spelen. Ik ga dat nog wel een keer proberen (heb een Digi002, maar het principe blijft hetzelfde).

Bijdrager
    Kees Frederik

he, leuk als je dat eens zou willen proberen. Begrijp ik het dan goed, dat ALS het mogelijk is, ik eerst ProTools op moet starten, op de achtergrond mee moet laten draaien, vervolgens I-tune opstart, een mp3tje draai en dan het geluid via de Mbox kan horen.
    Als dat zo is, vind ik het weliswaar wat omslachtig, maar best acceptabel.

Heb je een tip voor me hoe ik zo snel mogelijk inzicht kan krijgen in de werking van pro tools. De getting started is wat erg kort door de bocht en de manual is 600 pagina’s………
    Ik ben wat tegen gekomen over een cd met lesmateriaal. Is dat bekend? En zo ja de moeite waard (€99,-)?

Groetjes Kees.

Moderator
    unSOUND
    ”Kees

Ik vind dat raar en snap ook niet goed waarom meneer MBox zijn potentiele klanten dat niet vertelt. Als ik dat had geweten, dan had ik zeker iets anders gekocht.

Je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord…

Bijdrager
    Kees Frederik

Hoi meneer unsound,

leuk om achteraf te constateren, dat je je eigen vraag hebt beantwoord; maar dat is het probleem niet (meer).

Iets anders kopen kan altijd, als je van tevoren natuurlijk wel goed geinformeerd kan worden en in begrijpelijke taal; wat wel kan en wat de beperkingen zijn.
    Er zullen nog steeds mensen zijn en komen, die net als ik voor een keuze komen te staan wat ze zullen gaan aanschaffen en waarom het een wel en het andere niet.
    Dan is het prettig om in een forum als dit, wat aanwijzingen te kunnen krijgen, die je voor teleurstellingen kunnen behoeden.
    Ik denk dat de zinvolheid van deze disscussie is, dat potentielee kopers van de MBox zich zullen gaan realiseren, wat er wel en wat er niet mee kan.

De vraag zoals die er nu ligt, en die niet alleen voor mij geldt, is, of en in hoeverre je dit probleem kunt omzeilen, of en in hoeverre er zicht is op andere drivers en of U daar misschien een advies in heeft of zelfs ervaringen en / of een oplossing.

Ik zou blij zijn met Uw oplossingen in de gegeven situatie.

Bijdrager
    woofer

hoe haal ik deze post weg..?

Bijdrager
    bart

Even een misverstand uit de wereld helpen:

De huidige Digidesign coreaudiodrivers zijn niet multitreaded, maar dat wil niet zeggen dat je de MBox niet voor ITunes, systeemgeluiden en andere programma’s kunt gebruiken!
    Er zijn ook geen ingewikkelde oplossingen met Rewire nodig.
    (ikzelf wil overigens helemaal geen systeemgeluiden over mijn Digidesignkaart horen, daar is het in de mac ingebouwde speakertje goed genoeg voor….)

Het niet multithreaded zijn wil alleen maar zeggen dat de driver slechts
    aan 1 bron tegelijk gekoppeld kan worden. (je kunt dus niet ProTools en Itunes TEGELIJK via een Digidesignkaart laten weergeven)
    In de systeemvoorkeur “geluid” kun je de MBox gewoon als sound in- en uit kiezen.
    Ik zit nu naar Itunes te luisteren via mijn Digi 001 (het grote broertje van de MBox), maar als ik teglijkertijd een Quicktimefilmpje start, hoor ik het geluid daarvan uit de interne geluidskaart/speaker.
    Niet handig, dat geef ik toe, maar je kunt de MBox (of andere digidesignkaart), met kleine beperkingen, dus best gebruiken in combinatie met andere programma’s.
    Totdat de driver multithreaded is kan het voorkomen dat je soms moet switchen tussen in-en outputs van interne Applekaart en MBox/digi 001, en moet je rekening houden met het feit dat je niet meerdere bronnen tegelijk naar de MBox/Digi 001 kan routen.

@ Kees Frederik:
    Voor muzikanten is ProTools een prachtig programma,
    en de leercurve is niet stijler als bij andere audio/midiprogramma’s als Cubase….
    Lees de documentatie goed, steek tijd in het verkennen van het programma en de basics zijn zo geleerd.
    Daarna zal het alleen maar prettig zijn te merken dat er altijd weer meer kan als je gedacht had….
    Voor vragen over ProTools en handige werkwijzes lopen hier genoeg ProToolsgebruiker rond die tips etc kunnen geven.

Over de driver: mijn “Digidesign-dealer” heeft me verzekerd dat de nieuwe drivers in ontwikkeling zijn. even geduld dus voordat alle geluiden die je maar wilt tegelijk via de MBox lopen…

Bijdrager
    Kees Frederik

Hallo Bart,

Je antwoord is voor mij een hele opluchting. Ik ga het gelijk proberen of het werkt en ik ben met je eens, dat die systeemgeluiden niet zo belangrijk zijn, maar b.v. Itunes weer wel.

Als ik overigens naar “geluid” ga in de “systeemvoorkeuren” map, dan vind ik inderdaad “geluid in” en ” geluid uit”. Bij geluid ” uit” staat de “build in audio controler” en bij “geluid in, de keuze tussen “line in” en “microfoon”.
    Hoe krijg ik nu de MBox in dat lijstje te zien?
    De MBox is al geinstalleerd en werkt voor zover ik kan beoordelen, normaal; het lampje ” usb” brandt ook.

Ook in de map “hulpprogramma’s” en de sub map “audio / midi” configuratie kan ik de MBox niet zien, ook niet onder de keuze bars; alleen de eigen interne geluidskaart is zichtbaar.

Overigens wat Pro Tools betreft, heb ik op hun eigen site een flink aantal korte filmpjes bekeken, die al heel snel me op weg hebben geholpen.

Met vriendelije groeten,
    Kees

Bijdrager
    bart

Als er geen keuze in de systeemvoorkeuren geluid voor digidesign hardware mogelijk is, heb je de inmiddels veelbesproken driver nog niet geinstalleerd. De laatste versie (digicoredriver 1.2) hiervan is te downloaden vanaf:
    http://www.digidesign.com/download/coreaudio/
    [/url]

daarna installeren, en dan moet de keuze in de systeemvoorkeuren geluid er wel zijn.

Bijdrager
    Kees Frederik

Hallo Bart,

Nou, ik heb de door jou aangewezen driver geinstalleerd en inderdaad daar staat ie!!!
    Ik zit nu met mijn koptelefoon op, te luisteren naar een nummertje dat wordt afgespeeld door I-tunes, de koptelefoon in de MBox geprikt en je raad het al; wat een geluidje………mmmmmmm

Bedankt!!
    Groetjes Kees.

Bijdrager
    mikanik

Hoera voor Bart! En voor Kees Frederik ook natuurlijk. Helaas kon ik geen helpende hand bieden, volgende keer beter. Ik hoop dat jij, Kees Frederik, net als wij ook enthousisast over Protools worden.

Bijdrager
    Kees Frederik

Ze zeggen, dat een mens nooit te oud is om te leren en ik ben het daar gloeiend mee eens! Maar niet iedereen is bereid om kennis te delen en voor hen die dat wel willen, neem ik mijn petje af.

Ik weet wel zeker, dat ik een enthousiast gebruiker van PT ga worden, want met zoveel hulp gaat dat gewoon lukken en wellicht, dat ik over een tijdje mijn verworven kennis ook weer door mag geven.

Jullie zijn nog niet van me af !!!:wink:
    Groeten Kees

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.