21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac058

Geluidsinstallatie voor op 't bureau

Beste OMT’ers,

Mijn Logitech X-150 2.1 set heb ik eigenlijk in de loop van jaren wel afgeschreven en zijn toe aan vervanging, er kwam altijd mooi helder geluid uit en met de externe subwoofer een heerlijke diepe volle bass, volgens vele een beetje overheersend maar de muziek waar ik naar luister kon zo’n bass wel gebruiken.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe set, en weer een 2.1 systeem tussen de €100 en €300. Het enige is dat ik me geen raad weet te vinden wat momenteel nou een must-have is en wat nou echt een goeie koop zou zijn. Op fora’s lees ik dat de Bose Companion al best verouderd zijn en de prijs/kwaliteit verhouding niet echt van top niveau zou zijn.

Wie kan me vraag beantwoorden?

De zoekfunctie heb ik gebruikt maar vond dat de topics een beetje verouderd waren dus besloot een nieuwe aan te maken.

Bijdrager
    SunKeeper

Welke Mac heb je?

Een bekende zijn de SoundSticks III.
    Eigenlijk staan die bij iedere Mac en op ieder bureau wel goed. Het geluid zou op zich niet verkeerd zijn. Qua budget zit je in het midden.

Bijdrager
    jesper211232

Waar kan je die soundstikcs lll mee vergelijken qua muziek kwaliteit?
    het lijkt mij mooi als ze klinken als beats by dre, maar is dat moglijk voor die prijs?

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn héél veel topics over speakers voor aan je Mac.

Het is alleen behoorlijk irritant dat je niet kan zoeken op datum inderdaad.

Bijdrager
    Mac058
    SunKeeper op 16 januari 2012

Welke Mac heb je?

Een bekende zijn de SoundSticks III.

Goeie suggestie.

Momenteel heb ik een iMac 27” (Mid-2010) op mijn bureau staan, net als jesper vraag ik me ook de kwaliteit van deze speakers zijn af als het te vergelijken is met Beats by Dre komen ze zeker mijn huis niet in, want dat geluid is bagger voor zo’n (hoge) prijs.

Nu weet ik dat Harman Kardon over het algemeen wel een prima merk is en goede kwaliteit producten aanbied, qua budget zou het acceptabel zijn inderdaad maar helaas spreekt mij dat design niet helemaal aan, ookal kan een ander het prachtig vinden.

Bijdrager
    iHam

In alle waarschijnlijkheid neem ik ook de harmon kardon soundsticks III. En zover ik heb gekeken schijnen mensen erg blij ermee te zijn. Afgezien van design. Ik vind het weer prachtig. Maar ik ben nou eenmaal dol op industrieel.

Heb alleen een grotere tafel nodig…

Bijdrager
    klonic

Ik ben nog steeds aan het sparen voor een KRK setje (RP10: €500/stuk). Ik produceer wel een beetje muziek waardoor de kwaliteit nogal belangrijk is. Deze set is alleen niet gericht op mooi geluid maar vooral op zuiver geluid. Voordeel is dat dit een van de meest gebruikte speakers zijn in studio’s (house, techno, tech-house, minimal, div. grote maskering studio’s), dus dan kan ik niet alleen zelf op een standaard set produceren maar ook naar muziek luisteren zoals dat bedoelt is. Muziek is alleen niet voor iedereen even mooi op de manier zoals dat bedoelt is waardoor men vaak wat meer van het een of ander wilt.

Ik vind die Soundsticks III hele vette speakers, maar voor het geld vind ik het geluid niet echt denderend.

Bijdrager
    iHam

Hoe weet je dat hoe het geluid is van de soundsticks III? Ben wel nieuwsgierig.

Bijdrager
    daanclasener

@iHam, misschien heeft hij ze zelf wel gehad?

edit: heb trouwens zelf de logitech z623 en deze bevallen mij prima:)

Bijdrager
    iHam

Niet op die manier. Ik doelde op details over de geluidskwaliteit.

Bijdrager
    Bart01

Voor wat het waard is.. ik heb zelf de Bose Companion 2 hier staan, erg lekker geluid en verrassende baas uit een 2.0 setje.

Nu hebben ze een vrij nieuwe set (2.1) Bose 20. Deze heb ik gehoord en vond ik erg gaaf.

Ook de Bose Companion 5 heb ik gehoord maar die zijn (zoals je zelf al zei) weer wat ouder dus misschien krijg je hier niet de beste prijs/kwaliteit verhouding.

(Voor de rest heb ik het niet met Bose, ik vind de compagnon setjes echter wel sterk)

Bijdrager
    Mac058

Die Bose Companion 20 set ziet er ook niet verkeerd uit, alleen vraag ik me wel af of er een beetje een gelijkwaardige bass uitkomt zonder bass-module.

Bijdrager
    Lauwrence

Ik heb vorig jaar met de aanschaf van mijn iMac gekeken naar nieuwe speakers daar de Logitech Z3 set zijn beste tijd toch echt had gehad.

Na wat zoekwerk had ik de keuze beperkt tot de Bose Companion 3 en de HK Soundsticks 3. Het is uiteindelijk de laatste geworden en wel omdat ik het geluid mooi gebalanceerd vind en uiteraard het design. De Bose viel voor mij snel af door goedkope bouwkwaliteit (met name de satellieten) en het naar mijn gevoel erg vlakke geluid. Overigens heb ik beide sets getest met dezelfde iPhone en dus ook instellingen. De Soundsticks zijn niet erg zwaar in de bassen, de overweging waard mocht dat belangrijk voor je zijn.

Wat Klonic aangeeft kun je ook overwegen. Monitor speakers geven een zo eerlijk mogelijk geluid, dat moet je mooi vinden. Je zou dan voor actieve monitors kunnen gaan, betekent wel extra kabels (voeding per speaker) plus dat monitors veelal groter van formaat zijn dan desktop speakers. Persoonlijk zou ik dat niet doen overigens, monitors zijn voor gebruik in muziekproductie en eigenlijk niet echt voor op een bureau (hoewel de KRK’s met hun knalgele conussen wel de aandacht trekken).

à EUR 179,- kun je eigenlijk niet nat gaan met de Soundsticks, maar uiteindelijk moet je echt even gaan luisteren. Weinig dingen zo persoonlijk als smaak:)

Bijdrager
    klonic

Ik moet mn vorige post even nuanceren, iedereen heeft zn eigen smaak, wellicht zijn de SoundSticks 3 de mooiste speakers die iemand ooit heeft gehoord. Ik bedoelde te zeggen dat ze niet erg accuraat zijn en dat ik ze ook niet goed vind klinken voor het geld. Zoals Lauwrence ook zegt, speakers moet je gewoon testen. Even naar de winkel dus met een aantal nummers die je goed kent en luisteren maar.

@ iHam
    Nee ik heb de Soundsticks niet gehad, ik ken iemand die ze heeft. Ik ben, zoals je misschien uit mn vorige post wel kan opmaken, veel met muziek bezig, hoewel dat de laatste paar jaar wat minder is doordat mn studie voor gaat. Ik luister dus veel muziek op veel verschillende speakers en in verschillende ruimten. Als je naar speakers luistert zoals de Genelec 8260 en in mindere mate de KRK, JBL sets dan merk je dat het geluid op bepaalde andere sets meer of minder lijkt op het zou moeten zijn. Ook merk je op bepaalde speakers dat je meer details hoort dan op andere.

Hoewel dit verschil te meten is heb ik dat nooit gedaan. Wat je vaak merkt is dat extremen de speaker vaak niet goed verlaten, hele hoge of juist lage tonen bij een hoog volume worden misvormd. Ook merk je dat de vorm van de speakers bijna nooit wordt gebouwd op het geluid, dit kan voor interferentie en resonantie zorgen. Goede methode om je speakers technisch te testen is met een meerdere sinusgeneratoren en een elektrischepiano/keyboard.

Bijdrager
    iHam

Maar als ik ze voor minder dan €100 krijg, zijn ze dan wel het geld waard?

Moderator
    unSOUND

Dat is niet te zeggen. Als jij ze leuk vind klinken, zijn ze hun geld waard. Als jij ze niet goed vind klinken, zijn ze dat niet.

Moderator
    unSOUND
    Mac058 op 16 januari 2012

De zoekfunctie heb ik gebruikt maar vond dat de topics een beetje verouderd waren dus besloot een nieuwe aan te maken.

Het is normaal gesproken echter wel de bedoeling dat je een bestaand topic gebruikt als het onderwrp hetzelfde is. En dat kan ook als het wat ouder is, soms is een topic wel jaren geleden gestart, maar loop thet nog steeds… De volgende keer dus liever toch gewoon het oudere topic gebruiken a.u.b.:wink:

Bijdrager
    klonic

@ iHam, nou ik zou persoonlijk die €100 in mn zak steken en voor een ander systeem gaan. Ik was een jaar geleden bij de Mediamarkt voor een geluidssetje voor mn neefje. In de range tot en met 30 euro bleek uiteindelijk een of ander Trust setje van €15 het best te zijn. Bijna alle andere setje miste laag of hadden een dip in het midden (overgang van de woofer naar midden-hoog), hier zitten dus filters in die niet helemaal lekker zijn.

Het gaat, zoals unSOUND zegt om jou ervaring. Een hoop ‘Applemensen’ vinden het uiterlijk ook niet onbelangrijk en daar scoren de Soundsticks gewoon op. Ik luister wellicht op een andere manier naar muziek dan jij. Geluid is iets persoonlijks. Bij klassieke stukken worden vaak heel veel instrumenten tegelijk gebruikt, op goede speakers, kan je die instrumenten van elkaar onderscheiden op slechte speakers wordt het meer een geheel, je verliest dan eigenlijk een aantal dimensies. Ik vind het belangrijk dat je die dimensies behoud.

Bijdrager
    Maxim013

BeatBox van Beats By Dre !! Beste boxen die ik ooit heb gehad ! Wel 400 euro ..

Bijdrager
    Ervmore

Deze speakers zijn heerlijk!
    http://www.thomann.de/nl/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm

Ik gebruik ze zelf om te produceren en er komt spatzuiver geluid uit!
    En ze zijn ook nog eens binnen je budget!

Ik zal deze nemen als ik jou was!

Bijdrager
    Mac058

Uiteindelijk is het toch maar de Logitech Z632 2.1 geworden en ik ben er boven verwachtingen blij mee, met de enorme sub-woofer die erbij word geleverd en de THX-gecertificeerde speakers komt er heerlijk, zuiver geluid uit met een diepe bass. Hoge, midden en lage tonen worden goed verdeeld en afgespeeld en dat allemaal voor een prijsje van €140,-

Echt een aanrader als het aan mij ligt!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.