11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    BenR

Geluid.

Ik ben even mijn nieuwe boxen aan het testen.
    En nou vroeg ik me af of het beter is om het geluid om je macbook vol open te zetten, of het geluid van je boxen vol open te zetten?

Dus Macbook Max / Boxen Min

of

Boxen Max / Macbook Min

Bijdrager
    poing

ooit van testen gehoord:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, dat heeft hij:

BenR op 09 augustus 2011

Ik ben even mijn nieuwe boxen aan het testen.

:slant:

Misschien is het handig om ook echt antwoord te geven op gestelde vragen, of in elk geval een nuttige opmerking te plaatsen als reactie … ?

Waarop dan nu dus de mijne: zelf zou ik voor een middenweg gaan: als ik via de computer het volume zou willen regelen zou ik het volume van de computer halverwege zetten, en dan op de boxen het volume zo zetten dat het geluid naar m’n zin is. Andersom, als ik voornamelijk de volumeknop van de boxen zou willen gebruiken, dan zou ik die halverwege zetten en dan op de computer

Op die manieren heb je met allebei speling, en heb je dus niet dan een klein beetje harder of zachter bij één van de twee al gelijk veel te hard of zacht oplevert. Maar ik ben geen audiofiel, dus ik gok dat er wel betere antwoorden komen voor als je echt goed geluid wilt hebben:)

Bijdrager
    KarelWillem

Er is géén ‘beter’.

Het zit allemaal in jouw hoofd.
    Zet het dus zoals jij het het best vindt klinken.

En verander je topic-titel even.

Geluid. zegt niet zoveel.

Inactief
    Anoniem

In theorie is het zo dat als je de Macbook niet voluit zet, je meer ruis hebt dan aasje dat wel doet. Deze ruis versterk je dan nog eens met de versterker van de boxen. Als je de Macbook voluit zet is de ruis het minste en heeft je eindsignaal dus ook de minste ruis. In de praktijk is het de vraag in hoeverre je de ruis hoort.

Maar als je het volume op de Macbook op 1 zet bij een schaal van 1-10 heb je meer ruis dan als je de Macbook op 10 zet. Dat kan je eenvoudigweg zelf even proberen en dan zal je het verschil horen.

Bijdrager
    poing

OKe even serieus, speakers nooit volluit zetten. Stel je gaat een keer muziek draaien je doet je labtop aan waarvan het volume bv. volluit staat aan en je zet per ongeluk ook het volume omhoog van itunes en dan pas doe je de speakers aan, dan is de kans aanwezig dat je ze opblaast. Bij beide apparaten volume op 50% is verstandig.

Inactief
    Anoniem
    poing op 09 augustus 2011

OKe even serieus, speakers nooit volluit zetten. Stel je gaat een keer muziek draaien je doet je labtop aan waarvan het volume bv. volluit staat aan en je zet per ongeluk ook het volume omhoog van itunes en dan pas doe je de speakers aan, dan is de kans aanwezig dat je ze opblaast. Bij beide apparaten volume op 50% is verstandig.

Je noemt een advies dat nergens op is gebaseerd serieus??

Bijdrager
    KarelWillem

We weten niet eens wat voor ‘boxen’ het zijn.

Je hebt ook van die setjes die al beginnen te brommen als je ze maar halfweg zet.
    In dat geval kun je dan beter het volume uit de MacBook halen.

Maar verder: gewoon luisteren en zelf beslissen.

Bijdrager
    Lauwrence

signaal/ruis-verhoudingstechnisch is het geen goed idee de bron te regelen. Deze dient constant te zijn. Een goed uitgangspunt is de bron, in dit geval de laptop, op te schroeven tot vervorming hoorbaar wordt (of je de max bereikt) en dan enkele stappen terug te gaan (ik zou zelf zeggen zo’n 75%).

Kortom, volume iTunes max, laptop afregelen zoals beschreven en de rest met de speakers zelf.

Heb je, net als ik, HK Soundsticks III als speakers en staan deze iets te ver weg kun je alsnog het volume vd laptop gebruiken als regelaar en het beetje ruis dat je meeversterkt voor lief nemen. Een beetje speakerset vervormt niet zo snel op een hoog ingangssignaal en het ruisniveau uit een Mac is doorgaans erg laag.

Bijdrager
    Faure

Normaal gezien altijd brongeluid op maximaal voorzover het niet overstuurt en daarna het volume controleren met je laatste trap (versterker, volume op speaker zelf, hangt er vanaf wat je hebt staan).

Bijdrager
    BenR

Bedankt voor alle reacties.
    Bij mij komt het idd het beste uit als ik op ongeveer 70% van de macbook zit en dan de rest regel met de boxen.

Is het nog slecht voor de macbook zelf als deze steeds op vol volume zou staan of maakt dat niets uit?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.