6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Steffen

Geluid VHS herstellen

Hallo

Ik ben momenteel druk in de weer om oude VHS-tapes te digitaliseren. Nu is het zo dat op sommige tapes het geluid niet meer optimaal is. Het schommelt steeds van een normaal naar een zacht volume, met intervallen van 1 à 2 seconden. Wanneer je mensen hoort spreken stoort het niet echt, maar bij muziek is dit wel even anders.

Weet er iemand of ik dit met één of ander handig stukje software kan verbeteren/herstellen?

Bijdrager
    Qmagic

Ik zou het eerst bij de bron proberen op te lossen ipv achteraf met software. Aan de tape zelf zal je niet heel veel kunnen doen maar wel een andere VHS player. Misschien pakt de andere VHS player met zijn loopwerk de band wel beter, of als je heel technisch bent kan je het loopwerk/kop bijstellen.

Bijdrager
    Steffen

Ik heb 2 videospelers en de kop is handmatig verstelbaar op beiden, maar dit brengt geen oplossing. Ik weet dat er dingen bestaan zoals een time base corrector, die deze problemen mogelijk verhelpen, maar om daar nu voor een handjevol videobanden geld in te steken… Het zijn ook niet meteen de meest historisch waardevolle video’s, louter wat oude tv-opnames die ik toch graag zou hebben.

Maar aangezien het om volumewisselingen gaat lijkt het me toch niet onoverkomelijk om dit softwarematig aan te pakken?

Bijdrager
    robert1970

Het loopwerk voorzichtig reinigen zal ook geen kwaad kunnen denk ik.
    Je zou de kop kunnen reinigen met alcohol 97% en een paar wattenstaafjes.

Bijdrager
    MacAanZee

Had nou maar voor Betamax gekozen….:crazy:
    Ik heb nog een paar honderd Betamax banden liggen, die nog steeds van prima kwaliteit zijn.
    Zowel beeld als geluid. Zelfs na 25 jaar niet afspelen, doen ze het nog goed als ik ze draai of overzet.
    Maar ff serieus: ik denk niet dat jouw klacht aan de tape ligt, tenzij ze in een sterk magnetisch veld hebben gelegen, maar dan is het nog raar.

Bijdrager
    Henk Schaap

Ik werk veel met video-opnamen. De geluidsverschillen zijn dan ook soms onaanvaardbaar groot. Dat is niet helemaal te vergelijken met jouw probleem. Alhoewel …
    Ik haal de opname dan door een geluidsbewerkingsprogramma (Soundtrack Pro). In extreme gevallen selecteer ik gedeelten en versterk ik deze alvast. Daarna gaat al het geluid door de limiter (meestal op +3db tot maximaal +9db).
    Andersom heb je minder goede resultaten: sterke gedeelten terughalen en deze dan daarna weer door de limiter halen.
    Ik gebruik Soundtrack Pro, maar er zijn -tig programma’s met deze mogelijkheid. Het mooie is dat je pieken verzwakt en zachte gedeelten ophaalt.
    Een andere tip is: probeer opnamen, voor zover dat nog kan, af te spelen op het apparaat waarop het is opgenomen.
    Succes.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.