13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    zach

Geluid van tracks opkrikken

Ik heb pas geleden een album gekocht in de iTunes store. Dit klinkt erg vlak op mijn stereo-installatie. Ik heb hiervan in een ver verleden de elpee gehad en die klonk veel beter, maar dat is voor mij geen optie meer. Bestaat er een eenvoudig en liefst gratis programma om het geluid van zo’n album wat op te krikken? Op mijn eigen stereo klinkt het album al een stuk beter als ik loudness aanzet. Maar die knop zit achter een speciaal klepje, dus het kost wat moeite om het aan en uit te zetten. Bovendien vind ik loudness heel lelijk klinken bij al mijn andere muziek.

Bijdrager
    Qmagic

iTunes heeft gewoon een Equalizer. Daarmee kan je het geluid opkrikken bij het uitspelen naar je versterker.
    “iTunes -> Venster -> Equalizer” voor het totaal, maar je kan het ook per file toewijzen.
    En wil je alleen bepaalde bestanden toewijzen: Klik op het muziek bestand met CMD+i (Toon info) ga naar “Opties” en kies een “Voorinstelling equalizer” de gewenste Equalizer.
    (uiteraard wel bij Equalizer vinkje bij “aan” hebben staan).

Bijdrager
    App-ie

Ik koop om die reden nog gewoon CD’s. Duidelijk meer dynamiek…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In de iTunes voorkeuren (afspelen) zit ook nog de “optimaliseer” mogelijkheid.

Bijdrager
    arri
    Bijdrager
    zach

@App-ie: om die reden koop ik ook liever CD’s, maar deze is vrijwel niet meer te krijgen op cd, tenzij import via Amazon of zo, maar dan wordt het een kostbare zaak. Is ook vaak een kosten-batenverhaal. Over het algemeen heb ik goede ervaringen met de muziek uit de iTunes store, heb niet echt te klagen over de kwaliteit. En bij deze heb ik het idee dat de CD wel eens net zo vlak zou kunnen klinken.

Bijdrager
    zach

@QMagic & Hendrik: blijven deze EQ instellingen dan zo staan? Ook bijvoorbeeld als ik het overzet naar de iPod of op een audio-CD brand? Het gaat me er vooral om dat ik het niet steeds weer opnieuw hoef in te stellen.

Moderator
    unSOUND

Je zegt dat de tracks erg vlak klinken op de stereo-installatie, maar hoe speel je ze dan af? Of beter gezegd, hoe is iTunes verbonden aan de stereo ? Ik heb zelf tracks zowel op album, vinyl als via iTunes gekocht, maar ervaar totaal niet dat die tracks minder klinken…

Bijdrager
    zach

@unsound: ik hoor normaal ook geen verschil tenzij de compressie te groot is, en ik heb een redelijk goede installatie. In dit geval heb ik het itunes album op CD gebrand, en dat afgespeeld op een “ouderwetse” standalone cd-speler. Maar ik sluit ook wel eens de iPod aan op de cd-speler, deze heeft een ipod-ingang, maar dan klinkt het precies hetzelfde, net zo vlak. Maar dat is eigenlijke alleen bij dit album dat volgens mij nogal slecht geproduceerd is.

Moderator
    unSOUND

Je zou in dat geval 2 dingen kunnen doen: Ergens een rip van de CD downloaden en kijken of dat beter is, of met een tool als Amadeus de tracks luider maken en/of middels de equalizer het geluid aanpassen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    zach op 05 januari 2012

@QMagic & Hendrik: blijven deze EQ instellingen dan zo staan? Ook bijvoorbeeld als ik het overzet naar de iPod of op een audio-CD brand?

Die instellingen hebben puur met het afspelen te maken net als de equalizer op een versterker b.v.
    En het heeft denk ik weinig nut het geluid te verbeteren als je het daarna op een iPod afspeelt want dat is nauwelijks te horen in vergelijking met een goede stereo installatie.
    Ga je het dus op CD branden dan moet je voor het afspelen op de Mac die instellingen er weer bij halen.

Echt permanent verbeteren zou je kunnen doen met Garageband in combinatie met bepaalde audio plug-ins en dan mixen / overbrengen naar iTunes maar dan moet je wel een beetje een geluidtechnicus zijn.

Moderator
    unSOUND

Dat kan dus zoals ik hierboven zei met Amadeus.

Bijdrager
    zach

Geweldig! Net Amadeus gedownload, probeerversie maar net genoeg om de 9 nummers om te zetten.:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.