19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Janvw

Geluid uitvoerniveau verhogen

Is er een manier op mijn uitvoervolume te verhogen, behalve natuurlijk dit bij [systeemvoorkeuren/geluid] maximaal te zetten.
    Mijn geluid staat daar nml maximaal en ook bij het pgr Audio/Midi config. Toch is het niveau matig.

Wanneer ik met andere muzikanten speel moet mijn geluid in de mengtafel bijna maximaal. Hun geluid is meer dan 2 x hard uit hun laptops. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Of is mijn geluidskaart niet 100%, kan ook nog natuurlijk…

Bijdrager
    Sunneh

Even een opmerking, meld even wat voor laptop je hebt? Heb je een iBook, Powerbook, Macbook (Pro?). Ik geloof dat er erg veel verschil zit tussen de verschillende laptops. De macbook pro (mijne komt uit 2006) heeft vrij hard geluid en kan ik weinig over klagen.. dat doen alleen mijn huisgenoten als ik hem aan heb staan (:lol: ).

Ik geloof dat we wel applicaties bestaan.. iVolume al geprobeerd? Ik kwam de titel toevallig tegen bij het MacUpdate bundle wat nu flink is afgeprijst. Succes!

Bijdrager
    Janvw

Ik heb een MBP 2,33 Ghz uit midden 2007.

Bijdrager
    Undaunted

Via welke applicatie stuur je geluid uit?

Bijdrager
    Janvw

Ableton Live

Bijdrager
    MacMartino

Tsja, muziek maken via je laptop? Erg krakkemikkige sound wordt dat!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Janvw

Alle sporen (incl master) staan bijna maximaal open. Ik vrees toch dat ik maar voor een externe geluidskaart/interface moet gaan sparen, want dit blijft behelpen…

Bijdrager
    Realmusic

Het ligt er maar aan WAT je vergelijkt. Hebben ‘die anderen’ dan een externe geluidskaart met gebalanceerde audio-uitgangen? Dan kan het wel kloppen dat jij zachter bent via je mini-jackje. (verhaaltje gebalanceerd/ongebalanceerd-norm..)

Maar wanneer jij via een geluidskaart gaat die netjes gebalanceerd uit gaat, dan zit het waarschijnlijk in je software idd.
    En anders is het audio wat je uitspeelt, ik weet niet wat het is, maar als het MP3’s zijn kunnen die zelf al te zacht zijn….

Bijdrager
    Janvw

Die andere guy heeft inderdaad een externe kaart.
    Alle mp3 vanuit iTunes zijn wel luider dan de sounds uit Ableton, maar alles in Ableton staat maximaal, of ik zie iets over het hoofd. :o
    Het zijn geen .mp3 samples die ik trigger, maar VST-midi plugin sounds.

Bijdrager
    Realmusic

Dan vermoed ik dat je sounds gewoon te zacht zijn. Een MP3 zijn luidheid is normaliter tegen maximaal digitaal (de moderne songs dan). De losse geluiden die jij gebruikt zijn waarschijnlijk gewoon zachter (maw vul je de meters??).

Ook zijn MP3’s al gemastered en gemaximized. (wederom tegen digitaal maximaal oftwel tegen 0 dBFS). Dat ga je niet redden of je moet ook compressie/limitiing en dergelijke toe gaan passen, wat je waarschijnlijk niet gaat doen.

Maar anyhow.. om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat je verschil zit in EN geen externe geluidskaart met gebalanceerd audio EN je geluiden zijn simpelweg te zacht.

Bijdrager
    Janvw

thx, ik ga er nog eens wat dieper induiken.

Lid
    Pepperonie
    ”MacMartino”

Tsja, muziek maken via je laptop? Erg krakkemikkige sound wordt dat!

Onzin….
    Als je toch alles binnen programma’s als Reason enzo doet. Dan maakt de geluidskaart geen bal uit.

Bijdrager
    plonserd

oh nee?

Maak dan eens een track in Reason, mix ‘m af, en doe wat basic mastering met de gewone ingebouwde geluidskaart van je mac.
    En kom dan diezelfde track ns hier beluisteren door een Apogee-interface.

Bijdrager
    Undaunted

Je gebruikt VST’s zeg je, heel veel VST’s sturen audio 12 db zachter uit. Vaak kun je instellen of ze 0, -6, of -12db moeten uitzenden. in de plugin zelf zie je dat ze ook nog hun eigen volume meters hebben, mogelijk staan die niet helemaal open.

@plonserd

Ik vermoed dat de TS in dit stadium nog niet zulke hoge eisen aan de output stelt, gezien een externe geluidskaart nog niet direct in het budget legt. Voor een hobbyist is het prima beginnen zo.

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”plonserd”

oh nee?

Maak dan eens een track in Reason, mix ‘m af, en doe wat basic mastering met de gewone ingebouwde geluidskaart van je mac.
    En kom dan diezelfde track ns hier beluisteren door een Apogee-interface.

das wat anders… dat betekent dat je monitoring je niet in staat stelt een mix te maken die goed klinkt op andere audio interfaces. Het maakt voor de potentiele kwaliteit van een productie die in ‘the box’ is gemaakt niet uit of je daarvoor een externe audio interface gebruikt of niet. Verder hoop ik (neem ik aan) dat MacMartino een grapje maakt met zijn krakkemikkige sound.

Bijdrager
    Undaunted

Een interne geluidskaart is toch veel gevoeliger voor stoorzenders zoals de processor en voeding? Ik krijg m’n signaal niet clean met de kaart die in m’n Mac zit, met een externe kaart wel. Of zit ‘m dat dan ergens anders in?

Bijdrager
    rogerpaolo

Dat zou best wel eens kunnen allemaal. Maar een interne of externe geluidskaart geeft alleen maar weer wat je produceert, het neemt geen deel aan de productie wanneer je in bv. Reason (“in the box”) werkt.
    Anders is het als je externe geluidsbronnen gaat gebruiken, zoals synthesizers die je aanstuurt via MIDI en waarvan je het geluid weer terugstuurt je DAW in. Of opnames van live instrumenten of stem met een microfoon. Dan beinvloedt je gekozen geluidskaart wel degelijk je productie.
    Daarnaast is het natuurlijk zo dat wat je hoort je referentie is om je mixbalans te bepalen. Wanneer je een mix maakt op een slechte geluidskaart dan zou het zo kunnen zijn dat je op een goede ineens dingen hoort die je niet hoorde op de slechte. Daarom gaf ik ook aan dat het de potentiele kwaliteit van een productie niet beinvloedt.

Bijdrager
    plonserd

Wanneer je een mix maakt op een slechte geluidskaart dan zou het zo kunnen zijn dat je op een goede ineens dingen hoort die je niet hoorde op de slechte.

dat bedoelde ik zowat:p

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.