4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    _Billy_

Geluid in Quicktime film na conversie vanuit FCP slecht…

Even een audio vraagje -ook- hier, omdat ik een mp3-tje in een videobewerkingsprogramma heb gebruikt.

Heb met Logic Pro na bouncen van een project een mp3 bestand gemaakt. Dit heb ik gebruikt in een FCP-clip. Filmpje heb ik een QuickTimefilmpje van gemaakt, ten behoeve van Vimeo. Ging goed.

Het enige minpunt was het geluid:
    Het geluid in mijn FCP-videoclip (een met Logic Pro gemaakt mp3tje, met waarden: 24bit/48.000 KhZ) klonk na conversie veel te gruizig, van de originele kwaliteit is een hoop verloren gegaan!

Wat ik heb gedaan in de geluid-settings in FCP (via File>Export>Using Quicktime Conversion)

Bij Sound Settings heb ik gekozen voor Format IMA 4:1
    en bij Rate: 22.050

Gevolgd door OK, OK en SAVE.

Weet iemand welke settings ik het beste kan kiezen (ook voor Logic?). Ik heb inmiddels goede filmpjes wat betreft beeld, alleen het geluid blijft te wensen over…

Bijdrager
    Peter Wieriks

Mijn ervaring is dat mp3 in FCP niet zo best werkt. ‘Normaal’ videogeluid bij bv DV-PAL is ongecomprimeerde AIF (of WAV) in 48 kHz bij 16 bits. Als ik in FCP bv. een liedje importeer, maak ik er altijd een AIF van (48/16) zelfs als het origineel een mp3 is. De kwaliteit wordt dan niks beter, alleen FCP werkt er lekkerder mee.

Jij maakt een beetje merkwaardige conversies: van 24 bits/48 kHz mp3 (ik wist niet eens dat dat kon!) via een andere compressie naar een lage samplegrootte (22 kHz).
    Waarom hou je het niet gewoon simpel? Bewaar in Logic als AIFF 48 kHz 16 bits, importeer in FCP, klaar!

Even voor de duidelijkheid dus: ’48 kHz’ betekent dat het geluid wordt opgedeeld in 48000 samples per seconde. Meer is dus beter, want nauwkeuriger. ’16 bits’ wil zeggen dat elke sample wordt weggeschreven als een getal van 16 bits. Hoe meer bits, hoe nauwkeuriger de sample wordt.
    En de compressie die wordt gehanteerd reduceert zo’n databrij tot een compacter pakket – ten koste van de kwaliteit meestal. Zolang je blijft editen, zou ik GEEN compressie toepassen, dus blijf bij AIF.
    Pas bij je def. export (bv naar DVD of voor het web) wordt compressie belangrijk. MP3 gebruik je dan eigenlijk alleen voor geluid-only bestanden, niet voor het geluid bij een filmpje.

Peter

Bijdrager
    _Billy_

Thanks (ook voor de uitleg)! Ik ga het uitproberen!!!!!!

Bijdrager
    Yaris

Je vraag één keer stellen is genoeg. Verder in http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136527

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.