26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    FreakT

geluid gaat ”over me heen”

Ik zit met een probleempje. Ik heb 2 denon speakers in een vrij grote kamer op mijn bureau staan. Als ik achterin mijn kamer sta klinkt het geluid veel voller dan als ik achter mijn bureau zit/sta. Veel meer lage tonen en gewoon een beter geluid. Weet iemand een simpele oplossing om het geluid beter te krijgen bij het bureau?:wink:

Bijdrager
    Renzsz

de geluidsset achter in de kamer zetten richting je bureau?

;)

Bijdrager
    jabesse

Kijk eens of een van de kabels niet verkeerd om (+ versus -, rood/zwart) is aangesloten. Als de boxen ‘uit fase’ staan, kan je op verschillende plaatsen in de ruimte heel verschillende effecten krijgen (waaronder wegvallen van bas dichtbij en tussen de boxen in).

Bijdrager
    Renzsz

of… je bureau achter in je kamer zetten!

8)

Bijdrager
    Island

Equalizer?

Bijdrager
    vishaakje

Even offtopic, maar heeft iemand toevallig “Multilul” van Jiskefet gezien? :D

Klik (vanaf minuutje 4:30 en verder ongeveer).

Bijdrager
    iJeroen
    ”vishaakje”

Wat heeft dat met dit topic te maken? Wel eens gehoord van de Lounge?

Bijdrager
    vishaakje
    ”iJeroen”
    ”vishaakje”

Gaat een heel stuk over z’n nieuwe speakers waarvan het geluid “over je heen gaat”

Bijdrager
    iJeroen
    ”vishaakje”
    ”iJeroen”
    ”vishaakje”

Gaat een heel stuk over z’n nieuwe speakers waarvan het geluid “over je heen gaat”

Okee, sorry, mijn fout.

Bijdrager
    mark-a-mac
    ”FreakT”

Veel meer lage tonen en gewoon een beter geluid.

Tja. Je ervaart het verschil tussen geluiddruk en geluidvermogen, ben ik bang. En dat is akoestiek voor gevorderden. Heel kort door de bocht denk ik dat je speakers in het middentonenbereik het geluid erg bundelen, waardoor je aan je bureau veel middengebied hoort, terwijl je achterin de kamer ook kan genieten van alle meer rondomstralende geluidsenergie die wordt gereflecteerd via wanden, vloer en plafonds.

Probeer je luidsprekers eens te verdraaien om hun verticale as. Je zult merken dat het klankbeeld behoorlijk wijzigt als je ze 15 tot 30 graden verdraait. Ook het kantelen, draaien om de horizontale as, zodat de onderlinge positie van de verschillende speakerunits ten opzichte van je oren wijzigt, zal behoorlijke veranderingen in je geluid geven. Zorg er verder voor dat je luidsprekers niet te ver uit elkaar staan, omdat je anders geen stereobeeld meer zult ervaren. De fase is al eerder genoemd, maar daarvan zou je op enige afstand ook wel last moeten hebben, ik ga ervan uit dat het dat niet is.

Overigens is over de opstelling van luidsprekers in een kamer nog veel meer te zeggen. Behalve indirect geluid (door reflecties van geluidsgolven) heb je onder meer ook nog te maken met staande golfpatronen. Verder is het veel mensen niet bekend, maar als je met je rug tegen een muur gaat staan, zul je doorgaans veel meer lage tonen horen dan wanneer je midden in een ruimte staat (het staande golvenpatroon, de aanwezigheid van een grensvlak, lees muur, en de absorptiekarakteristiek van dat grensvlak zijn hier van belang).

Met equalizers los je in dit geval weinig op denk ik. Tenzij je verschillende EQ’s voor verschillende luisterplekken in je kamer gaat instellen. Als je dat overweegt, zoek dan tenminste een met een microfoon waarmee je je instellingen wat kunt calibreren.

Kortom: experimenteer met de opstelling. Kost niets en levert vaak veel op. Succes!

Bijdrager
    FreakT

heel veel dank voor de nuttige replies, ik ga aan de slag:lol:

Bijdrager
    sanius

Daarnaast moet je je voorstellen dat lage tonen, grote geluidsgolven zijn… Frequenties van 33 Hz. hebben bijvoorbeeld een geluidsgolf van 10 meter.

Probeer anders je woofer (mocht hier sprake van zijn) eens radicaal anders neer te zetten. Bijvoorbeeld helemaal naar rechts gericht… Die lage tonen dreunen toch wel door en hierdoor kan de golf lengte maken voordat hij jou bereikt.

Veel succes!

Bijdrager
    mymac
    ”Renzsz”

de geluidsset achter in de kamer zetten richting je bureau?

:wink:

”Renzsz”

of… je bureau achter in je kamer zetten!

8)

*diepe zucht*

Hoezo ga je dit soort dingen zeggen, daar zit niemand op te wachten Ć©n er is niks grappigs aan :sealed:

@ FreakT: Laat het nog even zo staan tot vrijdag dan kan ik het verschil horen:P

Bijdrager
    Mendoza

Ik moet zeggen dat ik de tips van Renzsz de meest nuttige van dit onderwerp vond.

Bijdrager
    mymac

Mooi, zullen we dan maar een taart kopen?

Bijdrager
    Mendoza

Sorry, maar ik mag geen snoep aannemen van grote meiden.

Bijdrager
    mymac

En roken mag men wel onder de 16?

Bijdrager
    FreakT

heren, sta mij toe u uit te nodigen voor het verzin-een-flauwe-opmerking-bij-elkaars-avatar-topic:P

Bijdrager
    Dick de Roos

Als je veel lage tonen hebt, kunnen die veel reflecties geven.
    hoge tonen worden sneller geabsorbeerd.
    Daarnaast is er misschien sprake van geluidsknopen, waar jij net in zit (zie het verhaal over geluidsgolven). Als je net in een geluidsknoop zit worden deze tonen (meestal lage) versterkt klinken.
    Experimenteren met de opstelling van de boxen is dan de oplossing.

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”Dick

Als je veel lage tonen hebt, kunnen die veel reflecties geven.
    hoge tonen worden sneller geabsorbeerd.
    Daarnaast is er misschien sprake van geluidsknopen, waar jij net in zit (zie het verhaal over geluidsgolven). Als je net in een geluidsknoop zit worden deze tonen (meestal lage) versterkt klinken.
    Experimenteren met de opstelling van de boxen is dan de oplossing.

nog wat academische aanvulling/correctie: een knoop is waar de golven zo interfereren dat ze elkaar uitschakelen.. daar zul je dus vrij weinig bas horen. Het tegenovergestelde is een buik, dat is waar ze elkaar versterken en je dus extra veel bas zult horen.

Bijdrager
    mark-a-mac

@rogerpaolo

Over het (staande) golfmodel nog wat meer (niet echt academisch, maar toch). Strikt genomen heb je drukknopen en snelheidsknopen. In een drukknoop zul je inderdaad weinig van de betreffende frequentie waarnemen. Bij wanden heb je het echter per definitie over een snelheidsknoop (de lucht staat daar immers stil) en mutatis mutandis over een drukbuik. En die hoor je heel goed.

In ruimteakoestiek is het overigens heel verstandig een onderscheid te maken tussen lopende golven, staande golven en een (puur) drukmodel. De combinatie van die drie soorten geluid vormt je amplitude/frequentiekarakteristiek en dus de luidheid van een bepaalde toon. En dan praat ik alleen nog maar over continue tonen, zonder veel acht te slaan op zaken in het tijdsdomein.

Bijdrager
    vuilefik

Lsp kunnen inderdaad uit fase staan (kijk eens na of de ene luidspreker niet omgepoold is tov de andere)
    Het kan echter ook te maken hebben met zgn staande golven, dwz dat de akoestiek mbt de lage tonen niet ideaal is in de kamer. (zie ook de andere reacties in dit forum mbt tot geluidsknopen)
    Er zit dan niets anders op dan de luidsprekers te verplaatsen of voldoende demping aan te brengen , vooral dan tegen de achterste wand, een vloerkleedje o.i.d. Equalizers zijn geen garantie om dit te herstellen maar je kan het proberen.
    De algemene regel is wel dat je luidsprekers best “vrij” opstelt, dwz enkele decimeters van de muur, en bovendien zodanig dat de afstand tot de zijmuur NIET hetzelfde is als die tot de achterste muur.

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”vuilefik”

Lsp kunnen inderdaad uit fase staan (kijk eens na of de ene luidspreker niet omgepoold is tov de andere)
    Het kan echter ook te maken hebben met zgn staande golven, dwz dat de akoestiek mbt de lage tonen niet ideaal is in de kamer. (zie ook de andere reacties in dit forum mbt tot geluidsknopen)
    Er zit dan niets anders op dan de luidsprekers te verplaatsen of voldoende demping aan te brengen , vooral dan tegen de achterste wand, een vloerkleedje o.i.d. Equalizers zijn geen garantie om dit te herstellen maar je kan het proberen.
    De algemene regel is wel dat je luidsprekers best “vrij” opstelt, dwz enkele decimeters van de muur, en bovendien zodanig dat de afstand tot de zijmuur NIET hetzelfde is als die tot de achterste muur.

Een vloerkleed gaat hierbij absoluut niet helpen. Het temmen van je bass moet je met basstraps doen, die kun je zelf maken door rollen steenwol in de hoeken van je kamer te leggen/zetten. dat is de goedkope manier. Je kunt ook basstraps kopen van bv. Auralex, maar dan kun je rekenen op hogere kosten.

Bijdrager
    mark-a-mac

Idd zijn vloerkleden maar zelden een oplossing. Zware gordijnen op 30cm van de muur daarentegen…

Het dempen van lage frequenties in het algemeen is lastig. Zoals rogerpaolo al zegt moet je daarvoor speciale maatregelen treffen. Rollen steenwol in de hoek zijn niet het meest effectief vanwege de dempingsmethode: alle dempingsmethoden gebaseerd op geluidsabsorptie in een poreus materiaal doen het over het algemeen het best als de lucht op de plek van het dempingsmateriaal flink in beweging is. En dat is de lucht in de hoek van een kamer niet. Je kunt de rol dan beter afrollen en op een meter afstand van de wand neerzetten. En overigens kun je beter steenwolplaten nemen met een wat hogere persing.

Speciaal afgestemde poortresonatoren (soort basreflexboxen zonder luidspreker) waarbij rekening is gehouden met de meest problematische frequenties van een bepaalde ruimte (dat is dus maatwerk) doen het in de hoek veel beter. Of. bij wat hogere frequenties: paneelresonatoren (zoals de bekende gipsplaat-voorzetwand, die ook nog eens flink wat geluidisolatie toevoegt).

Maar dit alles gaat de TS niet echt helpen, volgens mij moet hij/zij? wat meer afstand houden tot de luidsprekers. Heel veel luidsprekers klinken gewoon niet goed als je er te dicht op zit.

Bijdrager
    vuilefik

Vergeet niet dat een kamer uit 6 wanden bestaat, bijgevolg kan demping op de vloer en het plafond altijd tot resultaten leiden.
    Maar het blijft idd een lastige zaak. Ik heb luidsprekers van meer dan 80.000 euries horen spelen in een kamer waar de akoestiek werkelijk niet deugde. Het resultaat was afgrijselijk. Er zit niets anders op om dempingsmaterialen aan te brengen (bvb de methode zoals rogerpaolo al voorstelde), maar ook niet teveel, anders “verdrinkt” het geluid. Anderzijds wil men niet altijd graag een strakke hedendaagse aankleding van het interieur gaan veranderen. Ik ben nog geen architecten tegengekomen die zich interesseren voor audio.
    Bepaalde fabrikanten van consumentenelektronica zoals Pioneer (MCACC systeem) , Yamaha (YPAO) en Denon (Audyssey systeem) spelen juist daarop in en bieden equalizers aan in geĆÆntegreerde versterkers, die middels een batterij aan computers nogal wat rommelen met fase en q-factor en dat meten, regelen en bijstellen middels een meetmicrofoon en de software die er bij hoort. Volgens sommige bronnen kan dit in mindere of meerdere mate effectief zijn. Ook Bang & Olufsen heeft met hun Beolab 5 een meetsysteem dat zich specifiek op lage tonen richt om die te corrigeren.
    Misschien off-topic, maar vind maar eens een hifi-speciaalzaak die eerst de akoestiek in je leefruimte komen bekijken alvorens u een dure audio installatie te verkopen. Hier is nog werk aan de winkel.

Bijdrager
    vincent136

Wat helpt is de speakers een eind van de muur af te zetten. Dan heb je een veel betere bas weergave. Ongeveer een halve meter wil helpen!

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.